Ki a felelős a budapesti közlekedési káoszért?

Boross Imre
2000. 05. 04. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Azon a napon, amikor nyilvánvalóvá vált, hogy a lapos bugyellárisú állam részéről felelőtlenség lenne a 4-es metró építésének megkezdése, amiért is némi halasztásra van szükség, a Városházán lévő tisztségviselők nagy robajra kapták fel fejüket. Volt, aki rakétabecsa-pódást emlegetett, a máskor nagyothallására panaszkodó egyik főtanácsadó pedig egyenesen azt kiáltotta, hogy ledobták az atombombát. Csak az igazán beavatottak tudták, mi történt. Mindössze anynyi, hogy Demszky Gábor szívéről óriási kődarab zuhant le, majd látható megkönnyebbüléssel kinyilatkoztatta, hogy holnaptól a kormány a felelős a budapesti káoszért.Néhány jámbor akkor talán ezt el is hitte. A főtanácsadó biztosan. Neki az a dolga, hogy mindent elhiggyen, mielőtt tanácsokat osztogat. Így például azt is, hogy ha a halasztás helyett megkezdődik a metró építése, akkor egyik napról a másikra megépül. Abban sem kételkedett, hogy a kommunizmus utolsó két évtizedében tudatosan eladósított államunknak nemhogy üres, de alaposan ki van bélelve bankókkal a bugyellárisa. Azt is készséggel elhitte, hogy a nálunk metróalagút építésére vállalkozni szándékozó oroszok nem tudnának alagutat fúrni, hiszen Moszkvában azt sem tudják, mi a metró. Nem telt el két esztendő, beállt Budapesten a teljes közlekedési csőd. Aki például az Istenhegyi útról a Belvárosba igyekszik, nem tudja, fél- vagy másfél óra alatt ér oda. Demszky meg egyre sűrűbben magyarázkodik. Mert mind többen kérdezik tőle, hogy mit tett a fővárosban az előző évtizedben a tömegközlekedés normalizálásáért.Jószerével semmit. A leeső nagy kődarab zaját napjainkra már elnyomta a pestieknek a csőd miatti egyre hangosabb, dühösebb felháborodása. Két és fél év múlva megújítják a választópolgárok a fővárosi önkormányzatot is. Lehet, hogy a szavazófülke magányában sokaknak eszébe fog jutni a közlekedési káosz?...uA Magyar Nemzet hírt adott arról, hogy Hornyák Tibor, az '56-os Felkelők Rabparlamentjének elnöke, majd az ahhoz csatlakozó Pofosz, az '56-os Szövetség, az Egyesített Magyar Nemzetőrség a „vérbíróságok” által halálra ítéltek családtagjainak és a börtönbüntetésre ítélteknek kártérítéséért pert indított az egykori állampárt, az MSZMP jogutódai, az MSZP és a Munkáspárt ellen. A szocialisták és a munkáspártiak egyaránt tagadták a jogutódlást.De hát hogy is van ez? Amikor kapni kell, például székházakat, akkor jogutódok; amikor fizetni, nem kis összegű kártérítést, akkor meg nem?...uJóformán alig lehet a főváros XII. kerületében gépkocsival közlekedni. Kátyú kátyú hátán.Nem ritka a tengelytörés. Van persze kivételes útszakasz. Nem is akármilyen. Az alig ötszáz méternyi Virányos úton nemrég hét (!) fekvőrendőrt és további két, haladást lassító, díszburkolatos, virágládás kiugrót építettek, szokatlan gyorsasággal. Tanakodtak a környékbeliek az okokról. Sokan mondják, hogy egy magas rangú tisztségviselő költözött az utcába. Lám, neki több mint fél tucat fekvőrendőr is jár. Az adófizetők pénzéből.Másnak kátyú – meg tengelytörés...uAz már februárban nyilvánvaló volt, hogy a vasutas-társadalom számára semmi eredménnyel nem járt a sztrájk. Következménye azonban lett. A MÁV beszüntette a munkabérből való tagdíjlevonást. A Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete perelt. Kérte, hogy kötelezze a Munkaügyi Bíróság a MÁV-ot a tagdíjak levonására. A Fővárosi Bíróság másodfokon most már jogerősen elutasította a keresetet. Nem csoda. Hogyan lehetne egy részvénytársaságot arra kötelezni, hogy társadalmi szervezeti tagdíjat levonjon?Jókora munka ez, ami bizony tetemes költséggel jár. A februári munkabeszüntetésen mindenki veszített. A MÁV sok száz milliót, a szakszervezetek a tagdíjlevonás elmaradása miatt nem kevés tagot. A sztrájk éles fegyver. Csak akkor szabad használni, ha biztos a siker. Most ellenkező volt a helyzet.Prognosztizálható volt a balsiker...uA bűnözéssel alaposan fertőzött Józsefvárosban egy éve próbajelleggel térfigyelő kamerák követik a gyanús alakok mozgását. Most újabb hatvannégy ilyet adott át a kerületben Pintér Sándor belügyminiszter. Nem haszontalan beruházás ez. A bűnözés nagyjából harminc százalékkal csökkent az üzembe helyezés óta, és jelentősen nőtt a felderítési arány is. Talán kevesen hiszik el, de mégis igaz, hogy a kerület a főváros egyre biztonságosabb körzetévé válik.Nem ártana másutt is elhelyezni ilyen rendszert. Erősödne az, ami a polgároknak a legfontosabb.A közbiztonság.uKorunk talán leghíresebb és a világ operaszínpadainak legkeresettebb mezzoszoprán opera-énekesnőjét, Ágnes Baltsát hallhatta-láthatta a közönség múlt hét keddjén a Páneurópa Jogász Unió jóvoltából a Budapest Kongresszusi Központban, a tiszai árvízkárosultak javára rendezett jótékonysági koncerten. Nemcsak a hang szépsége, kiműveltsége, a kivételes koloratúratechnika, a leheletszerű piano kiéneklése, a sötétből világosba váltó fénylő hangszín kápráztatta el a közönséget, de a művésznőnek a zenekarral, sőt a közönséggel való kivételes kontaktusteremtő képessége is. Kár, hogy nem telt meg a terem a magas helyárak miatt. Ritka szép este volt. Az egyes számok után a hallgatóság frenetikus bravó-zásban, tapsban tört ki – érthetően. A művésznő mindent tud, amit egy dívának tudnia kell, és ezt örömmel, tiszta szívvel ajándékozza hallgatóságának.A szünetben sokan azon reményüket fejezték ki, hogy az Operaház is kedvet kap Baltsa meghívására, s a Nemzeti Kulturális Örökség Minisztériuma anyagilag is támogatja ezt a törekvést.Így hát sokan várják vissza a nagyszerű énekesnőt a napokban felújításra kerülő Carmen címszerepének egy-két előadására...

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.