Erdélyi választások: tiszta Amerika!

2000. 06. 25. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Utoljára talán Mikszáth látott olyan korteskedést, amilyet a székelyudvarhelyiek tapasztalhattak a nemrégiben lezajlott helyhatósági választások során. Erdély legmagyarabb városában magyar jelölt győzött magyar jelölt ellenében.A székely anyavárosnak még soha nem volt RMDSZ-színekben induló polgármestere. 1996-ban majdnem lett – a korábban függetlenként nyert Ferenczi Ferenc beállt a sorba, és a magyarok egyetlen érdekvédelmi szervezetének jelöltjeként indult neki a kampánynak. Az utolsó napon jelentkezett egy 27 éves fiatalember, Szász Jenő, aki a helyi sajtó hathatós támogatásával megnyerte a választásokat, és Románia legfiatalabb polgármestere lett.A győzelmet azóta sem tudta megbocsátani neki a helyi RMDSZ-szervezet. A széki elnököt, Verestóy Attila szenátort az is zavarhatta, hogy a fiatalember nem állt kötélnek, így az RMDSZ országos szervezetének szürke eminenciása, erős embere nem tudta maradéktalanul érvényesíteni gazdasági elképzeléseit. Emiatt már egy évvel ezelőtt nyilvánvalóvá vált: hiába a városvezetésben elért sikerek, hiába a jó külföldi kapcsolatok és a népszerűség, az RMDSZ-nek 2000-ben más jelöltje lesz a tisztségre. Hogy pontosan kicsoda, az valamikor az év elején került nyilvánosságra: Antal István városi RMDSZ-elnököt, országgyűlési képviselőt indították a tulipán színeiben.Szász Jenő igencsak határozott ember (ellenfelei előszeretettel nevezik diktátornak), nem figyelt a népszerűségre. A választást megelőző év végén adót emelt, szociális segélyt csak azoknak adott, akik közmunkát vállaltak (természetesen a gyermekek, betegek és idősek kivételével), nem ment bele populista megoldásokba. A kampányidőszak előtt rosszul állt a szénája: az emberek idegesek voltak az adók miatt, a város utcái – mint szinte mindenütt Romániában – gödrösek, a helyi televízió, az egyik kereskedelmi rádió és a hetente kétszer közel tízezer példányban megjelenő kisvárosi lap, az Udvarhelyi Híradó az ellenfél kezében volt. Az ő oldalán – a birtokon belüli állapot mellett – az elmúlt négy esztendő eredményeit lehetett számba venni: nappali tagozatos főiskola, új színház és profi tánccsoport, működő város, számtalan megnyert pályázat. És egy rádió, valamint a hetente ötszáz példányban eladott, polgári értékeket valló hetilap, az Udvarhelyszék.Hogy nem lesz egyszerű a háború, az a kampány első napján kiderült. Az RMDSZ országos szervezete Székelyudvarhelyt stratégiai fontosságú városnak nevezve a helyi sportcsarnokban szervezte meg kampányindítóját. Eljött úgyszólván az összes szenátor és képviselő (néhányan azért maradtak távol, mert nem tartották helyesnek, hogy Szász Jenő ellen indul tulipános jelölt), megérkezett Budapestről a Kormorán együttes, de a tömeg távol maradt: rászerveztek egy eseményt. A sportcsarnokba olyan kevesen mentek el, hogy a helyi és az országos tévékben csak színpadi képeket tudtak bejátszani.Időközben összeállt egy profi csapat szociológusokból, közgazdászokból, médiaszakemberekből. Minden lehetőséget ki akartak használni a jelölt népszerűsítéséhez, de nem volt egyszerű dolguk: a rádiót és tévét működtető cég, a Digitál 3 visszautasította kampányidő-igénylésüket, így teljesen kiszorultak a Verestóy sógora által birtokolt televízióból. Bármi jót tett a tisztségben lévő polgármester (testvérvárosi szerződés aláírása, vesedialízis-központ megnyitása stb.), meg sem említették a helyi tévében. Az operatőrök határozott utasítást kaptak: úgy kell filmezni, hogy ne látszódjék a képernyőn a polgármester. Minden híradó rossz hírrel keződött: gödrösek az utak (a javítási munkálatokat máig érthetetlen módon leállította – talán a kormányon lévő RMDSZ nyomására? – a megyei hivatal, csak bírósági úton, pert nyerve, pár hetes késéssel lehetett újrakezdeni), magasak az adók, nem épülnek új lakások, sok benzint fogyaszt a polgármester szolgálati gépkocsija. Nem maradt más választásuk, mint megcélozni a postaládákat: a kampány alatt az Udvarhelyszék ingyen ment az összes udvarhelyi családnak, és szinte nem volt olyan nap, amikor nem küldtek valamit a választóknak.A háttérben mindkét csapatnál gőzerővel dolgoztak a közvélemény-kutatók. És – a fáma szerint – mindkét táborban volt beépített ember, aki átadta a sok pénzbe került információt az ellenlábasoknak. Kiderült: ha sikerül rögzíteni az emberekben, hogy az RMDSZ jelöltje a szenátor bábuja, megnyerheti a független jelölt a választást. Nyilvánvaló volt az is, hogy Antal István nem jó kommunikátor (a nyilvánosság előtt ritkán beszélt, helyette többnyire a szóvivője tartott sajtótájékoztatót), ezért provokálni kezdték: vállaljon nyílt vitát. Elemezték a szlogenjét („Mi együtt vagyunk erősek!”), és a lapban fotósorozatot keztek ezzel a címmel. Elsőnek a szenátort mutatták meg („Ő kitalálta” képaláírással), mellette a szóvivőt („Ő elmondja”) és a jelöltet („Ő megvalósítaná). Az embereknek tetszett az ötlet, ezért folytatták: a következő héten már négy fotó jött, hasonló szöveggel. A szenátor sógora volt az első képen, akiről mindenki tudta, hogy nagy vadász, Afrikába jár szafarikra („Ő elment vadászni”), a szenátor követte („Ő meglőtte”), majd a képviselő („Ő sütögetné”), valamint pár udvarhelyi nyugdíjas fotója („És velünk, udvarhelyiekkel megetetik?”). A sorozatnak akkora sikere volt, hogy a lakosság a hasát fogta, az RMDSZ szlogent cserélt, és az egyik érintett beperelte a lapot képlopásért (a vadászfotó szerzői jogait sérelmezve).A stáb kitalált egy másik hatékony fogást is: Balkán–Budapest síkra terelte a háborúskodást. Dönteni kell, hogy melyik utat választja a város – szólt az üzenet –, a Bukarestben szocializálódott politikusokét vagy a Budapest felé tekintő, fiatal dinamizmust. Hamar sikerült lépéselőnybe kerülniük: az ellenfél csapata futott utánuk, ők szabták meg, hogy miről beszéljen, szórólapjaikra lóhalálában kellett válaszanyagot gyártania az RMDSZ-nek.Közben a tulipánosok is dolgoztak: megvádolták a művelő-dési ház igazgatóját, hogy nem adott helyet az intézményben az RMDSZ kampányrendezvényének, tévéműsoraikban állandóan az egységbontókról esett szó, az egyik Szász Jenő-párti koncert énekesének pedig a szájába adták egy interjúban, hogy azt hitte, az RMDSZ-nek kampányol. Apropó, koncertek: soha nem volt olyan aranyélet Székelyudvarhelyen, mint a kampány alatt! A magyar szórakoztatóipar színe-java eljött, és minden ingyen vagy majdnem ingyen volt. Az RMDSZ a már említett Kormorán mellett a Száz Folk Celsiust, Koltai Róbertet, Geszti Pétert, Dés Lászlót, Nagy Bandó Andrást hozta, a függetlenek a régi Fonográfot, az Apostolt, a színészválogatottat és más, kisebb együtteseket vonultattak fel. Az Apostol fellépése sikerült a legjobban: az első forduló kampányzárásaként a város főutcáján közel tízezer ember énekelte a jelölttel közösen: „Nem tudunk élni nélküled, engedd, hogy élhessünk veled...”A város legégetőbb kérdése, a csereháti ügy (egy svájci adományozó által emelt épületbe román apácák költöztek) is bekerült a kampányba: a magyar állam segítséget ígért, az RMDSZ-barát sajtó ezt megkérdőjelezte, választási kacsának mondta. Kiderítették, hogy a független jelölt támogatása érdekében kitöltött íveken két aláírás hamis (különben majdnem ötezer volt a szükséges ötszáz helyett), emiatt ügyészségi vizsgálat indult, melynek során meghurcoltak egy jóindulatú, ám kétségkívül tévedő nyugdíjas önkéntest (felírta az ívre két szomszédját is, akik RMDSZ-alkalmazottak). Belekötöttek abba is, honnan van pénz nagy példányszámú, színes választási brosúrákra, miközben bölcsen megfeledkeztek arról, hogy az ő jelöltjük minden egyes villanyoszlopról lemosolygott a választókra. A rádiót is hírbe hozták: Iliescu embere a frekvenciagazda – mondták. Utána napokig ment az István, a király – a volt államfő kedvenc nótájaként beharangozva.A jelöltek számára igen zsúfolt napok voltak ezek: lakossági fórumok, találkozók üzletemberekkel, pedagógusokkal, nyugdíjasokkal, mindenféle társadalmi réteggel. Szász Jenőt egyszer elvitték kocsmába is, az Udvarhelyi Híradó következő száma hozta söröskancsót szorongató fotóját, a következő aláírással: utána ittasan vezette a szolgálati Mondeót. Mindkét csapat saját terjesztőhálózatán keresztül mentek a szórólapok: a függetlenek 24 színes oldalt küldtek a négy év eredményeivel, stratégiai tervet a következő tíz évre fekete-fehérben, névre szóló képeslapot és köszönőlevelet a támogatói listák aláíróinak. És ami még sohasem volt Romániában: hat üzletben számítógépes monitoron állandóan pergő prezentációk a jelölt eredményeivel, máshol pedig a választási klip videoprojektoros vetítése. Az egyházak sem maradtak ki: volt olyan lelkész, aki a független jelölt mellett kampányolt, és olyan is akadt, aki a vasárnapi istentiszteleten az egységet és a tulipán mindenekfelettiségét hirdette.Az első forduló előtt nem jött össze a nyílt vita, hiába szervezték meg a művelődési házban. Antal vita helyett a focit választotta – hozták le a lapban az üres szék fotóját. Valóságos csoda történt a kampánycsend előtt: a nyomdából az ellenfél megszerezte az új lap egy részét, reagált rá, de mivel a lap borítója később készült, a független csapat válaszolhatott a válaszra. Bonyolult ügy, kicsit olyan, mint amikor a szülő levelet ír diák fiának: küldenék neked pénzt, fiam, de a boríték már le van ragasztva.A választások napján óriási volt az izgalom. Jó idő volt, a korábbi polgármester bázisa, a fiatalok és a középkorúak elmentek kirándulni. Délig csak a nyugdíjasok voksoltak, sokan nem is ismerték a neveket, csak a tulipánt keresték. Léptek tehát: a baráti rádió fiatalos zenét sugárzott (és sok Apostolt), a számok között pedig arra buzdították a fiatalokat, hogy éljenek állampolgári jogaikkal. Estére javult az arány, 52 százalékos lett a részvétel, és 244 szavazaton múlt, hogy nem győztek. Az ellenfél 43 százalék körül kapott, a többin a másik négyjelölt osztozott. Ők annyira a „futottak még” kategóriába tartoztak, hogy a kampányban senki sem figyelt rájuk, nem is nagyon tevékenykedtek, csupán egyikük osztott egyszer ingyensört egy kamionról.A második fordulóra egyik csapat sem volt felkészülve. Kiütközött a több hét fáradtsága, nehezen indult a korteskedés. Az RMDSZ hatalmas pénzeket mozgósított. Óriásplakátot rakott ki (a Székelyföldön még nincsenek úton-útfélen óriásplakátok, a politikai gigantposztert a törvény is tiltja), kampánybuszt indított, a neki dolgozó média pedig választási bingójátékot hirdetett: a második fordulóban szavazók között lakást, görögországi nyaralást és színes tévéket sorsolnak ki. Egy olyan országban, ahol a mindennapi betevő falat is gond, óriási dolog ez, ezért arra kényszerült a vetélytárs, hogy kitaláljon valamit: sulykolni kezdte, hogy a függöny mögé egyedül megy voksolni az ember, nem muszáj az RMDSZ-jelöltre pecsételni azért, hogy nyerhessen. Ekkor jött elő a sírgyalázós ügy: Antal István megvádolta a vetélytársát, hogy ellopták halott felesége és kisfia sírjáról a bronz emlékplakettet. A vád igen súlyosnak bizonyult, főként az idősebb lakosok körében – a függetlenek gőzerővel kezdtek dolgozni a semlegesítésén.A kampánycsend előtt sikerült kiprovokálni az Orbán–Horn típusú tévévitát. Bár az előzetes egyezséget felrúgták, és lehetetlen helyzetbe hozták a független jelöltet, mégis ő szerepelt jobban a kamerák előtt. Furcsa technikai hiba is történt: az egyik jelölt válaszát különös zúgás zavarta rendszeresen. Szász Jenőnek is joga volt egy saját kérdéshez, amikor elővette a rendőrségtől kapott bizonyítékot: tavaly októberben történt a sírrongálás. A papír hatására a választók úgy felháborodtak, hogy ma is sokan úgy gondolják, ezzel nyerte meg a választást.Mindkét oldalon rengeteg pénz ment el kampányra. A függetlenek számításai szerint az RMDSZ egy pedagógus közel hetvenévi átlagfizetését költhette el – más települések kárára csoportosítva át a pénzeket. (Marosvásárhelyen az első fordulóban 168 szavazaton múlt, hogy a magyar jelölt legyőzze román ellenfelét, és mindkét forduló előtt az utolsó kampánynapon az RMDSZ csúcsvezetése Székelyudvarhelyen korteskedett Vásárhely helyett.) Évtizedes barátságok mentek tönkre, emberek csömörlöttek meg a politikától, megosztott lett a város.A közvélemény-kutatások kimutatták: az emberek túlságosan durvának találják a kampányt, elegük van belőle. A második fordulóra leállt a Szász-stáb: csak az utolsó napon küldött egy századelős időket idéző képeslapot, kampányszöveg helyett békét sugalló sorokkal. Az RMDSZ folytatta a negatív kampányt, ezzel is az ellenfele malmára hajtva a vizet.A második forduló előtt megjelentek a bingójáték plakátjai, egy voksot bedobó kéz fotójával. A cetlin RMDSZ-tulipán. Nemcsak a kampánycsendet sértették meg ezzel, hanem a választási törvényt is, amely szerint nem lehet anyagi javakat felajánlani a voksért cserébe. Késő volt: Szász Jenő független jelölt a második fordulóban tíz százalékot rávert az RMDSZ-es Antal Istvánra.Ezernyolcszázegy szavazattal győzött. Pontosan ennyi méter magas a Hargita...

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.