Mozgalom vagy unió?

Kónya Imre
2000. 06. 21. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Valamikor ’96 végén vagy ’97 elején egy baloldali elkötelezettségéről ismert politológus az akkori ellenzéken belüli erőviszonyok átrendeződéséből azt a következtetést vonta le, hogy kétpólusú irányba fejlődik a magyar politikai struktúra. Megjósolta, hogy az MSZP alternatívájaként megjelent Fidesz mellett a konzervatív oldal többi pártja elsorvad vagy beolvad a Fideszbe.Sokak tetszését megnyerte a felvázolt perspektíva, mások viszont vitatják, hogy a magyar politikai struktúra kétpólusú, azaz kétpárti irányba fejlődne. Az utóbbiak arra hivatkoznak, hogy az 1998-as választásokon a két nagy párton kívül a Kisgazdapárt, az SZDSZ és a MIÉP is elérte az ötszázalékos parlamenti küszöböt, az MDF, a KDNP, a Néppárt és a Munkáspárt támogatottsága pedig úgyszintén meghaladta a pártként történő kvalifikációhoz szükséges egy százalékot. A kétpárti struktúra hívei ezzel szemben a választási eredményekből egy tendencia érvényesülésére következtetnek, amit közvélemény-kutatási adatokkal is alá tudnak támasztani. A közvélemény-kutatók vizsgálataira persze a másik oldal is hivatkozik, az időközi választások eredményeivel pedig mindkét álláspontot igazolni lehet.E cikknek nem feladata, hogy egyik vagy másik tábor érveinek számát szaporítsa, és állást foglaljon abban a kérdésben, hogy hosszú távon is megmarad-e Magyarországon a kontinentális országokra jellemző többpártrendszer, vagy esetleg az angolszász országokban honos kétpólusú rendszerré alakul át. A kérdést azért vetettem fel, hogy világossá tegyem: a választ a jövő fogja megadni. Sokan ugyanis befejezett tényként beszélnek a kétpólusú struktúra létrejöttéről. Ez ugyanolyan téves, mint azoknak az álláspontja, akik három pólusúnak mondják a magyar pártrendszert, amelyben a baloldali MSZP és a konzervatív Fidesz között egy liberális középnek is látni vélik a helyét.Ha nem a vágyak, hanem a tények alapján alakítjuk ki véleményünket, csak azt állapíthatjuk meg, hogy a magyar politikai struktúra továbbra is egy sokszereplős többpártrendszer, amelyen belül kezdettől jelen van egy törésvonal, amely a rendszert kétosztatúvá teszi. E sajátosság oka egyrészt történelmi: a magyar többpártrendszer a nyolcvanas évek végén az állampárttal szemben jött létre. Másrészt a társadalom politikailag aktív része is két, markánsan elkülönülő csoportba sorolható: egyik része elfogadhatatlannak tartja, hogy az állampárt utódpártja kormányozza az országot, a másik része viszont ezt tartja kívánatosnak. Az a törésvonal, amely ezt a – politikai aktivitása és véleményformáló ereje révén meghatározó – réteget két, egymással szemben álló csoportra osztja, a pártstruktúrán belüli törésvonalat elmélyítette és stabilizálta. A kétosztatú szerkezet – a sokpárti tagoltság mellett – a magyar politikai rendszer legfontosabb sajátossága. Ha valaki az egyik oldalról átmegy a másikra, mindkét oldalon hiteltelenné válik. Az SZDSZ 1998-as választási kudarcának – és jelenlegi identitászavarának – ez az alapvető oka.A kétosztatú rendszeren belüli alapvető különbség, hogy a polgári oldalon lényegesen több önálló pártalakulat van jelen. Ez előny és hátrány is egyben. Előny azért, mert az egyik párt esetleges gyengülését az oldalon belüli más pártok erősödése kiegyenlítheti. Másrészt a polgári oldalon jelen lévő féltucatnyi szervezett politikai erő társadalmi beágyazottsága összeadódik, s ezzel lehet ellensúlyozni a szocialisták negyvenéves előnyét. A nagyfokú tagoltság hátránya viszont, hogy a túlságosan sok külön pártban történő szerveződés szétforgácsolhatja az erőket, és hogy a gyengébb pártokra adott listás szavazatok – az ötszázalékos parlamenti küszöb miatt – elveszhetnek. Ezeket a hátrányokat kiküszöbölni – s közben az előnyöket fenntartani, sőt növelni – egy unió létrehozásával lehet.Az unió szuverén pártok demokratikus döntésével, a részt vevő pártok egyenjogúsága alapján létrehozott, elkülönült struktúrával rendelkező szervezet. Az uniót alkotó pártok megőrzik szervezeti integritásukat, és ezzel együtt szerves fejlődésük során létrejött tagságukat, kapcsolatrendszerüket, beágyazottságukat is. A választásokon viszont az unió indul, tehát az ötszázalékos küszöböt a részt vevő pártoknak együttesen kell elérniük. Sőt, az unióra eső szavazatok valószínűleg meg is haladják az uniót alkotó pártok támogatottságának összegét, mivel a pártérdekeken felülemelkedni képes összefogás a választópolgárok által magasra értékelt politikai magatartás.Az unió a magyar politikai struktúrában eddig ismeretlen, de nem előzmény nélküli szerveződés. Politikai tartalmát illetően az Ellenzéki Kerekasztalhoz hasonlítható, amelyet szintén szuverén pártok hoztak létre, és amely úgyszintén a részt vevő pártok egyenjogúsága alapján működött. De 1995-ben is sokan szerettük volna Polgári Szövetséggé, azaz unióvá szervezni az MDF, a Fidesz és a KDNP egyenjogúság alapján álló együttműködését. Ez – bár nem sikerült – abban az időszakban nem volt egy valóságtól elrugaszkodott elképzelés.Ma is szükség van a jobbközép oldal teljes összefogására. Egy, minden pártra kiterjedő unió létrejöttének azonban jelenleg nincs politikai realitása. Ezért az uniót – első lépésként – kisebb körben kell létrehozni. A Magyar Demokrata Néppárt VI. országos küldöttgyűlése erre tett javaslatot. Úgy véljük, a Magyar Demokrata Fórummal és a Vállalkozók Pártjával több mint egy év óta folyamatos – s a közvélemény előtt a Békejobb formájában megjelenő – együttműködést szervezetszerűvé kell tenni. Nem egy bizonytalan tartalmú és körvonalú mozgalomra, hanem pontos és világos szervezeti keretek kialakítására van szükség. Egy olyan unióra, amely egyértelműen és megkérdőjelezhetetlenül a polgári oldal integráns része, amely az antalli értékrend alapján áll, s az antalli politikai magatartást követi, amely nyitott az antalli értékrendet és az egyenjogúság elvét elfogadó pártok felé, s amely készen áll a választási együttműködésre a polgári oldal többi pártjával.A választások kimenetele nagymértékben függ attól, hogy képesek lesznek-e a polgári oldal pártjai összefogni, olyan célszerű formában (unió + választási szövetség), amely az adott helyzetben a leginkább alkalmas az erők egyesítésére. Ez nem szűk csoport- vagy pártérdek, hanem az egész ország érdeke. A magyar társadalmi struktúra ugyanis meglehetősen egyoldalú, amit hosszú távon csak akkor lehet kiegyenlíteni, ha az egyoldalúság fenntartásában érdekelt politikai erők a kormányzástól távol maradnak. És csak akkor fognak távol maradni, ha a polgári oldal erői a szűk pártpolitikai szempontokon felülemelkedő, egymás szuverenitását és egyenjogúságát tiszteletben tartó összefogásra törekednek.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.