Kinek van igaza a média megítélésében?

Pelle János
2000. 10. 09. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hazánkban a demokrácia alig néhány éve kezdett el tartósan együtt élni a szabad sajtóval, vagy ahogy ezt szakszerűbb terminussal mondják, a független médiával. Mégis, mind a lapokkal, mind pedig az elektronikus tömegtájékoztatással elégedetlenek a politikusok és a véleményformáló értelmiség. Mindenfelől bíráló hangok hallatszanak, ugyanakkor hiányzik az objektív mérce, melynek alapján a média teljesítményét el lehetne bírálni.A média „hálás vitatéma”, a hetvenes évek végén megjelent Közhelyszótár minősítése szerint, hiszen mind közszolgálati, mind kereskedelmi változatát meg lehet ítélni politikai, emberi és üzleti szempontból, s mindezeken túl jogosult esztétikai és morális megítélésre is. És ez sem minden: a kaleidoszkópszerűen változó értékelő szempontrendszer messzemenően történelmi korhoz kötött, függ tehát az erkölcsi és vallási nézetek változásától, az alapvető nemzeti érdekek megítélésében mutatkozó konszenzustól stb.Vegyünk például egy politikamentesnek tűnő témát, a férfi-nő kapcsolat megjelenítését a sajtóban. Amióta a polgári olvasóközönség igényeit kielégítő újság megszületett a XVIII. századi Angliában, a téma érthetően szerepelt a lapok hasábjain. Először abban a formában jelent meg, hogy híreket közöltek jelesebb személyek házasságairól, illetve gyermekeik születéséről. Utóbb, már a század vége felé, ez a téma is kezdett „elüzletiesedni”, mert egy hajadon Ipswichben feladta a világ első házassági apróhirdetését, azaz nyilvánosság elé tárta, hogy férjet keres. Ettől kezdve nyomon követhető, hogyan jelent meg a szerelem, annak lelki, majd testi formája, utóbb pedig a házasságon kívüli kapcsolat, a terhesség megelőzésének problémája, a törvénytelen gyermekek, majd a szexuális úton terjedő betegségek témája a brit, majd a magyar sajtóban is, mely ezen a téren fokról fokra meghaladta az elfogadott erkölcsi normákat.Mindennek következményeképpen ez a téma is „átpolitizálódott”. Magyarországon a század elejétől kezdve a szabadabb erkölcsi felfogást közvetítő polgári sajtót mint az „erkölcsök megrontóját”, a „kozmopolita, züllött világszemlélet terjesztőjét” ostorozták bizonyos pártok képviselői, immár politikai tőkét kovácsolva maguknak a sajtó kritikájából. A liberálisabb erkölcsi felfogást tükröző újságok, így Az Est-lapok kiadása azonban ekkoriban nem politikai, hanem üzleti vállalkozás volt. A konszern megalapítója, Miklós Andor rájött arra, hogy a piacon igény van a modernebb hangvételű bulvárlapokra. Ugyanakkor Az Est vagy a nála szellemileg jóval igényesebb Pesti Napló sikerét nem annyira üzleti, mint politikai kihívásként fogták fel a magukat „keresztény-nemzeti” szellemiségűnek definiáló csoportok. A nevükben eljáró Bangha páter már az első világháború előtt megpróbálta létrehozni a Központi Sajtóvállalatot, mely végül csak 1919 őszén indult el a lapjaival.A forradalmak, majd Trianon katasztrófája után a közgondolkodás szinte természetesen talált bűnbakot az újságírókban, s tette felelőssé a „romlott erkölcsű budapesti zsidó sajtót” a nemzetet ért csapásokért. E sajtó világképét, üzleti fogásait Szekfű Gyula becsmérlően mutatja be Három nemzedék című híres könyvében: „Az olvasóközönség megszerzésére és megtartására az üzleti szellem különböző eszközöket gondol ki. Egyik az úgynevezett bulvárd-irányzat, mely minél piszkosabb törvényszéki drámák és utcai események széles tárgyalásával ragadta meg az olvasó alacsony ösztöneit. A másik tipikusan itthoni. Ez abban áll, hogy a lap a magyar nemzetnek – egyszóval kifejezve – mindene legyen. Tanítója és papja, politikai főnöke és orvosi tanácsadója, minden szükségletének egyedüli kielégítője, kiben neki egyedül legyen bizalma. A budapesti hírlapüzemek felismerték az utat, melyen ezt elérhetik és a hírlapirodalmat a nemzet kizárólagos, minden egyebet fölöslegessé tevő művelődési tényezőjévé avathatják. A magyar újság tartalmának csak középpontját teszi ki a politika és általában a közélet, körülötte pedig a legkülönbözőbb rovatok rakódnak le, melyek az olvasó és családtagjai minden óráját kitöltik érdekes és ami fő: nem fárasztó olvasmánnyal. Regények és lehetőleg erotikus, legjobb esetben butás üres »karcolatok«, irodalmi, színházi, társaséleti csevegések, aszszonyt és gyermeket érdeklő mellékletek töltik meg a lapot, mely célját naiv őszinteséggel leplezi le: a magyar családban minden egyéb olvasmányt feleslegessé akar tenni. Az üzleti szellemet dicséri az eredmény: középosztályunk, valamint az ipari és paraszti népesség a harmadik nemzedékben kizárólag a hírlapokból merítik műveltségét s ehhez képest mindazt, mit bennük olvasott, megdönthetetlen nemzeti igazságnak tekintette. Így született meg a sajtó vétójoga minden nemzeti kezdemény dolgában.”Ha jól átgondoljuk a nézeteit később revideáló Szekfű Gyula 1920-ban írt sajtókritikáját, látható, hogy a sajtó „erkölcstelenítő, nemzetpusztító hatalmáért” mindenekelőtt az „üzleti szellemet”, illetve az újságírókat hibáztatta. Egyszerre mondott politikai, morális és esztétikai ítéletet, s közben elfeledkezett arról, hogy a lapok már 1914 előtt is jobbára azt írták, amit a közönségük olvasni akart. Vagyis a közvéleménynek hangot adó sajtót semmiképp sem lehetett volna hibáztatni a háborús vereségért, a forradalmakért és Trianonért. De Szekfű távolról sem volt egyedül a sajtó elítélésében. A baloldalt is áthatotta az a meggyőződés, hogy minden csapásról a hírlapírók tehetnek. Ezt illusztrálandó idézzünk a Bécsi Magyar Újság 1920. szeptember 1-jei számában megjelent, „Az igazi per” című vezércikkből. A fenyegető, leszámolást követelő írás szerzője valószínűleg az őszirózsás forradalom miniszterelnöke, a kommunizmus felé tájékozódó Károlyi Mihály. „Sor kerül mindenkire. Elsősorban azokra az újságokra, melyek becstelenül háborúra uszítottak, majd a forradalomban Dantont játszottak, azután Kun Béla mellett tettek tanúságot, a kommünt »holtig« támogatták, s ma a herélő heréknek tapsolnak. S sor kerül a »pardonozó« újságírókra, a zsidópénzen felhízlalt antiszemitákra, a becstelen – mert saját fajtájukat piszkoló – újságcédákra. És sor kerül az »igazolóbizottságokra«, a »fegyelmi tanácsokra«, a kommunista kongreganistákra, a kiöntött kloáka minden patkányára, aki a most lefolyt esztendő alatt mutatta meg az igazi színét.”E sajtótörténeti eszmefuttatás érzékelteti, milyen nehéz véleményt alkotni a politikusoknak a médiát elmarasztaló szemrehányásairól. Pedig a jelenség, vagyis, hogy államférfiak panaszkodnak a sajtóra, igencsak gyakori volt a rendszerváltás után. Már Antall Józsefnek is volt néhány keserű, szarkasztikus megjegyzése az MSZP-hez és az SZDSZ-hez közel álló sajtó dominanciájáról, majd pedig Horn Gyula okolta az 1998-as választások elvesztéséért a Magyar Nemzetet. Utoljára szeptember 28-án jelentette ki a Fidesz elnöke, Kövér László, hogy „Magyarországon jelenleg nincs mértéktartó és mértékadó, független médium, és a remény is egyre kevesebb, hogy lesz egyszer”. Salgótarjáni hallgatósága előtt arról is beszélt, hogy pártja egykor a média kedvence volt, majd „ejtették”. Ezért a kormányon lévő politikusok ma hátrányban vannak más politikai szereplőkkel szemben.Mármost a média megítélésében kinek van vagy volt igaza? Kövér Lászlónak, Horn Gyulának, Antall Józsefnek, Károlyi Mihálynak vagy Szekfű Gyulának? Azt hiszem, mindegyikünknek és egyikünknek sem: hiszen a sajtót ennyi, egyidejűleg érvényesített, ellentmondó kritikai szempont alapján nem lehet objektívan megítélni. Ami engem illet, megvan a véleményem az „újságcédákról”, alkalmam volt megismerni közülük jó néhány, undorító példányt. Ugyanakkor súlyosan problematikusnak tartom, s megvetem a gyalázkodó személyeskedést a nyilvánosság előtt, az „argumentum ad hominem” minden megnyilvánulását, melyre az utóbbi időben rengeteg példát találni. Azt tartom továbbá, hogy ma a „minőségi lapok” területén egyértelműen érvényesül a szociális–liberális túlsúly, amit néhány, a média által sztárolt tollforgató még ma is képes úgy kommentálni, hogy e kivételezett helyzetre „páratlan szellemi teljesítménye” jogosítja fel. (Ez, ha valaki nem tudná, nem más, mint az egymásról írt lelkendező méltatások nyilvános beltenyészete, melyet Karinthy jellemzett örökbecsűen: „Uram, zseni lakik Önben. Uram, Önben nemkülönben.”)Mégis, világosan kell látni: az értelmiségi közvéleményt formáló lapok piacának átrendeződése, a régen időszerű kiegyenlítődés rendkívül lassú folyamat, amit nem lehet mesterségesen felgyorsítani.1998 májusa megmutatta, hogy a minőségi sajtó fölötti befolyás nem feltétlenül garantálja a választások megnyerését, vagyis nem olyan végzetes, ha egy pártot „ejt” a média. Ügyes PR-taktikával „el lehetett adni” a Fidesz vezette koalíciót az intellektualizmustól irtózó kereskedelmi televízióknak és rádióknak, valamint a bulvárlapoknak, melyek sokkal nagyobb tömegek véleményét formálják, mint a színvonalas napi- és hetilapok (nem is szólva folyóiratokról).Tény, hogy az értelmiség egy része, így e sorok írója sem lelkesedik azért, hogy a politikát úgy sózzák rá a tömegekre, mint egy mosóport vagy egy üdítőitalt, még akkor sem, ha a „reklámkampányt” tényleges, tagadhatatlan eredmények, lendületes gazdasági sikerek és Magyarország növekvő nemzetközi tekintélye támasztja alá. Ez a kisebbség szeretne szellemileg fajsúlyos érveket mérlegelni, megalapozott eszmékről olvasni, s megvetni a politikában érvényesülő „üzleti szellemet”. De akár tetszik, akár nem, be kell látni, hogy a PR eszközeivel kialakított „image-making” nem lesz nélkülözhető a 2002-es választások előtt sem. Persze jó lenne, ha addig a mérsékelt jobboldal intellektuálisan is teret nyerne a minőségi sajtóban, mert szó, ami szó, magam is erősen unom már a politikailag elfogult szürkeállomány véget nem érő pöffeszkedését.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.