A szabadidőt felemészti a tévézés

2000. 11. 01. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A nyolcvanas évek közepéhez viszonyítva tizenhat százalékkal több szabad idővel rendelkezünk napjainkban – állapítja meg a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) tavaly őszi adatain alapuló 1999–2000. évi életmód-időmérleg vizsgálata. A korábbiakhoz képest másként, gyökeresen eltérő szerkezetben töltjük el a rekreációra fordítható időnket. Jelentősen csökkent, nyolcvan százalékra a könyvolvasás és hetven százalékra a beszélgetés időalapja, s miközben másfélszer több időt töltünk a tévé előtt, kevesebbet olvasunk újságot és kevesebbet járunk moziba, színházba. Több időt fordítunk ugyanakkor sétára, sportra és vendégeskedésre, a legnagyobb mértékben azonban – hatvan százalékkal – a vallásgyakorlás ideje növekedett meg egy átlagos őszi napon.Az adatok tanúsága szerint az egyik legfeltűnőbb változás, hogy 1986-hoz képest a férfiak körében közel tíz, a nők esetében pedig mintegy húsz százalékkal csökkent a társas kapcsolatokra, illetve a társas szórakozásra fordított idő mértéke.Bár a lakosság szabadon felhasználható időkerete 16 százalékkal növekedett, lényeges szerkezeti átrendeződés jellemzi a szellemi-fizikai regenerációra szánható időalapot. Másként szórakozunk, mint régen, illetve a kikapcsolódásnak újabb formái nyertek teret. Általánosságban elmondható, hogy mára a nyugdíjasok és a foglalkoztatottak között a társas kapcsolatok ápolására fordított időfelhasználás korábbi, nagyobb különbségei mérséklődtek, igaz: e folyamat hátterében az idős generáció elmagányosodása húzódik meg. Míg korábban a nyugdíjasok több időt fordítottak társas kapcsolatokra, mára – minden jel arra utal – a foglalkoztatottakhoz képest bezárkózottabbakká váltak: kevesebb időt töltenek társas kikapcsolódással. Hasonló folyamatot lehet megfigyelni, ha az időfelhasználást életkor szerint elemezzük, e tekintetben ugyanis – a kilencvenes évek végére – a harminc és ötvenkilenc év közötti korcsoport időértékei közelítenek egymáshoz, míg korábban a hatvan éven felüliek és a legfiatalabbak időfelhasználása mutatott hasonlóságot. A településtípusok szerinti vizsgálat szintén azt a tapasztalati tényt igazolja, hogy a városiak több időt fordítanak társas kapcsolatokra, mint a vidéken élők, s hasonlóan az iskolai végzettség is befolyásoló tényező. Jellemző, hogy a legintenzívebb társas kapcsolatokkal rendelkező felsőfokú végzettségűek időráfordítása – 1999-ben – a férfiak körében egyharmaddal, a nőknél pedig hatvan százalékkal haladta meg a szakmunkások körében tapasztalható időfelhasználást.Az igazán szembeötlő fejlemény az olvasás tekintetében tapasztalható. Az adatok egyértelműen arra utalnak, hogy a kultúra közvetítésének e hagyományos formája drasztikusan visszaszorult, jelzi ezt, hogy a férfiak körében az olvasásra fordított idő a kétharmadára, míg a nőknél kevesebb mint háromnegyedére esett vissza. Különösen a fiatal korosztályok esetében kirívóak a számok: a 15–19 éves fiúk körében 39-ről 13, míg a nők viszonylatában 33 percről 17-re csökkent az olvasással töltött napi idő. A fiatal generációk életéből tehát a hagyományos kulturális tevékenységek fokozatosan kiszorulnak, s e tekintetben nincs jelentős különbség falu és város között. Jellemző ugyanakkor az is, hogy megváltozott az olvasás belső szerkezete is. A könyvolvasás részaránya a nőknél, míg az újságolvasásé a férfiak esetében növekedett. A folyóiratok iránti érdeklődés mindkét nem körében viszszaesett.A tévézés a nyolcvanas évektől központi szerepet tölt be az otthoni szabadidős tevékenységben, a kilencvenes évektől azonban uralkodóvá válik. Egy évtized alatt több mint ötven százalékkal növekedett a tévézésre fordított idő. A 15–74 éves korú férfiak napi átlagban két óra negyven, míg a nők két óra harminckét percet töltenek a képernyő előtt.A vallásgyakorlás, mint a vállalt értékek megjelenítésének egyik igen fontos színtere, ugyancsak észrevehető változáson ment keresztül a rendszerváltást követően. Ennek legszembetűnőbb következményeként elsősorban az intézményi keretek között vallásukat gyakorló férfiak arányában következett be jelentős, csaknem háromszoros növekedés, jóllehet, a vallásgyakorló nők aránya még így is kétszerese a férfiakénak. Természetesen növekedett az e tevékenységre fordított idő is, noha figyelembe kell venni, hogy a magánélet egyik legbensőbb szférájáról van szó, így a válaszolók zömében csak a templomban vagy a más nyilvános helyeken gyakorolt vallási tevékenységükről adnak számot.A KSH – uniós kritériumokat is teljesítő – vizsgálata teljes körű képet ad a fizikai rekreáció módjáról és időfelhasználásáról is. Ha a sétára, kirándulásra, testedzésre és különféle sportokra szánt időt összegezzük, akkor ez a férfiaknál napi átlagban – 1999-ben – tizennégy, a nőknél nyolc percet tett ki, amely a korábbi időszakhoz képest növekedés. E tendencia azonban nem annyira e tevékenységek felértékelődésének, mint a megnövekedett szabadidőnek köszönhető: tudvalevő ugyanis, hogy a korábbi évtizedekhez képest több lett a hétvégi szabadnap. Az életkori csoportok között jelentősebb mértékű időfelhasználás csak a húsz év alattiak körében figyelhető meg, ám a tévéközpontú életforma elterjedése mellett már az is eredmény, hogy egyetlen életkori csoportban sem csökkent a fizikai rekreációra fordított idő nagysága. A múlt évi őszi adatokon alapuló, ám jelenleg is zajló vizsgálat még számos, érdekes adalékkal szolgál a magyar népesség szabadidős elfoglaltságáról. Egyebek mellett megtudható, hogy a hobbira – főként a kedvenc állatokra – fordított idő mintegy húsz, s a vendégeskedésre, a táncra és a játékra szánt idő tizenöt százalékkal növekedett. Az adatsorokat elemezve azonban mindenképpen intő jelzés, hogy a szabadidőt leginkább felemésztő tévézés tekintetében alig mutatkozik különbség a településtípusok között, s a médiának ez a szelete immár áttörte a falusi életformát.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.