Otthon, ahol a szellem is hazára talál

2000. 11. 03. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A mai nap – úgy hiszem – több szempontból is rendkívüli a magyar cigányság életében. Nemcsak azért, mert együtt ünnepelhetjük világhírű zenekaruk 15. születésnapját. Ritkán történik meg, hogy a magyarországi roma közösségek civil szervezetei, kulturális intézményei és önkormányzati testületei, illetve ezek választott képviselői egyszerre találkozzanak saját szellemi életük kiválóságaival, s közösen fogadjanak vendégül bennünket: a Magyar Köztársaság tisztségviselőit. De ami igazán egyedülállóvá teszi ezt a mai alkalmat, az maga a hely, ahol vagyunk, ennek a helynek az új szerepe, új minősége, amelyről az impozáns külsőségek is árulkodnak. S amelynek alapján ezt a helyet cigány színháznak fogjuk nevezni.Igen, az első magyarországi cigány színház születésének tanúi lehetünk. Persze a születéstől a felnőtté válásig sok mindennek kell történnie. Többek között ki kell vívni azt a művészi, szakmai rangot, amelynek alapján ez a hely jogi értelemben is önálló színházzá válik. De már most vitathatatlan, hogy különös kezdeményezés tanúi lehetünk.Azok az erőfeszítések, amelyek létrehozták ezt a színházat, engem arról győznek meg, hogy a magyarországi cigányság felelős vezetői és szellemi kiválóságai megértették az idők szavát. Ők tudják már, hogy a testnek csak ott lehet igazi otthona, ahol a szellem is hazára talál. És tudják azt is, hogy a szellemi haza igazi székhelye, legragyogóbb palotája és legbiztonságosabb végvára a színház. Mert a színház különleges adottságai egyesítik magukban az egész emberiség és egy-egy kis nép kultúrájának csaknem minden magasba törő hajlamát.A színház templom – szentély – is. A görög tragédiák kórusaitól a posztmodern játékok sok monológjáig itt fakad fel a legmegrázóbb erővel a tragikus hősök Istent kereső fohásza. A színház katedra is. A világirodalom óriásai elsősorban a színpadot használták fel arra, hogy a bölcselet világosságát varázsolják a homályban botladozó ember köré.A színház – a szó szoros értelmében – játszótér is. A hétköznapok, vagy éppen a sorsfordító idők terhei alatt roskadozó polgár itt kapja ajándékba az emelkedett önfeledtség legmámorítóbb pillanatait.A színház agora is. Politikai fórum, ahol a szó erejével törnek maguknak utat s toboroznak híveket az avítt rendet elsodró, társadalomjobbító eszmék.És végül: a színház meghitt családi otthon is. Ahol éppen vendégek vagyunk, vagy mi magunk fogadunk vendégeket. A rokonszenv, a ragaszkodás, a tisztelet, az odaadás, az áldozatkészség legszebb és legszuggesztívebb mintáit immár háromszáz éve a színház közvetíti a modern kori Európa polgárának.Jól tudom, persze, hogy egy kulturális műhely hatékonyságának számos olyan feltétele is van, amelyet nem a művészeknek, hanem a gazdaság, a jog, a politika képviselőinek kell megteremteniök. És jól tudom azt is, hogy ennek a színháznak a születése nem pusztán kulturális esemény. Olyan körülmények között került erre sor, amikor a magyar cigányságot a szellem éhségénél nehezebben elviselhető szenvedések is gyötrik. Ezért engedjék meg nekem, hogy – néhány percre feledve a színpadot – hétköznapi életünk gondjaival is foglalkozzam. Ami a magyar roma társadalom gazdasági és szociális állapotát illeti, értelmetlen kísérlet lenne szépíteni a szomorú valóságot. Vitathatatlan tény, hogy összességében a cigányság részesült legkevésbé a piacgazdaság előnyeiből, ám annak legnehezebb terhei és hátrányai őket is sújtják. A létminimum alatt tengődők, a munkanélküliek, a veszélyeztetett helyzetben lévő gyermekek és fiatalok, a legrosszabb lakáskörülmények között élők legnagyobb számban – létszámarányukhoz mérten – a cigányság körében találhatók.E nyomasztó jelenség okai nagyon összetettek. Egyszerre hatnak több évszázados mulasztások, a „szocializmus” kisebbségpolitikájának a tünetekre korlátozódó módszere, s végül a rendszerváltozással együtt járó fejlemény: a cigányság többségének kenyeret biztosító munkalehetőségek nagy- mértékű, hirtelen megszűnése.De nem akarok minden felelősséget a történelemre és az úgynevezett „objektív” körülményekre hárítani. Bizonyosan szubjektív tényezők is szerepet játszanak abban, hogy a cigányok nehezen tudnak kitörni sokszor reménytelennek látszó helyzetükből. Ezek között a szubjektív tényezők között a többségi társadalom jelentős részében élő előítéleteket látom az egyik legmélyebb gyökerű problémának. Együtt kell végiggondolnunk, hogy mi mindent kell tennünk ennek feloldására.Ha sokasodnak, és ha nem oldjuk fel a roma társadalom gazdasági és szociális problémáit, azoknak a követelményeknek is nehéz lesz megfelelni, amelyeket az unió támaszt Magyarországgal szemben. De nem azért kell megoldanunk ezeket a problémákat, mert Európában így nem lennénk elég szalonképesek. Az Európai Unióban is vannak súlyos kisebbségi gondok. A megoldást azért kell keresnünk, mert itt, a saját hazánkban sem érezhetjük jól magunkat, amíg a jólét és a nyomor kiáltó ellentétei a legnagyobb létszámú kisebbséget szembefordítják a többségi társadalommal.Kimondtam már máskor is, most is kimondom: a magyarságnak nemcsak az az érdeke, hogy teljesüljenek a cigányság jogos követelései, hanem az is, hogy céljaikat ne a többségi magyar társadalommal szemben, megtűrt vagy megvetett idegenként, hanem a magyarsághoz való tartozásuk érzésének megőrzésével érjék el.Persze jól ismerjük mindanynyian azt az igazságot, amit a népi bölcsesség azzal a három szóval fejez ki, hogy „kettőn áll a vásár.” Nemcsak azt értem ezen, hogy a cigányságnak is mindent el kell követnie saját boldogulásáért. Ez magától értődő. De arra is célzok, hogy a kisebbségnek is meg kell szabadulnia előítéleteitől.Ilyen előítéletté vált például az a vád, amely a közelmúlt sajnálatos eseményei után erősödött fel – s amit a nemzetközi és a hazai sajtó egy része is szuggerált –, hogy tudniillik Magyarországon „törvényesített” cigányüldözés folyik, mintha a magyar jogrendbe be lenne építve a faji diszkrimináció.Nemcsak köztársasági elnöki minőségemben, hanem mint jogász, mint az európai jogrendszerek ismerője is cáfolom és elutasítom ezt a vádaskodást. Egyébként is téves az a felfogás, amely minden méltatlanságot, igazságtalanságot, egyéni és kollektív sikertelenséget jogsérelemnek vél.Higgyék el nekem: nagyon kevés eredményt érnénk el, ha csak a jog eszközeihez folyamodnánk. Meggyőződhetnek róla, hogy a magyar parlament nem arra törekszik, hogy kijátssza a jogot a cigányság rovására. Az Országgyűlés arra törekszik, hogy az állam hatékonyabban segíthesse a felzárkózásukat, mint amennyire a törvény betűje erre kötelezné. Mert attól, hogy valami jogszerű, még nem biztos, hogy megoldja a problémákat.A többségi és kisebbségi társadalom viszonyában is fontos a törvényesség, a jogkövetés, de legalább annyira fontos a tisztességes együttélés. Együttélés: együttműködés a gazdaságban, a kultúrában, a politikában, és sorsközösség a mindennapok világában.Engedjék meg, hogy egy konkrét példával érzékeltessem, mit értek a jogi szabályozás lehetőségein túlmutató együttműködésen.A magyarországi cigánykérdés hosszú távú kezelésének egyik, ha nem legfontosabb eszköze – felelős politikusoknak, roma értelmiségieknek, a neveléselmélet, a szociológia és a kulturális antropológia avatott művelőinek egybehangzó véleménye szerint – az oktatás. Ezért ezen a téren különösen sok a teendő. Iskolarendszerünknek jobban kell alkalmazkodnia azokhoz a követelményekhez, amelyek a kisebbségi kultúrákból fakadnak. Oktatási-nevelési gyakorlatunknak jobban figyelembe kell vennie, hogy a cigányság kulturális hagyományai a megismerésnek, a gondolkodásnak és a viselkedésnek sajátos vonásait is jelentik. Ezeket fejleszteni és egy másik kultúrába integrálni csak belülről lehet.Statisztikai dokumentáció nélkül is kijelenthető: közoktatásunknak még sokat kell tennie ahhoz, hogy megteremtse a cigányság társadalmi integrációjához a megfelelő kulturális feltételeket. Itt nem egyetlen minisztérium feladatairól van szó! Ahhoz, hogy kedvező fordulat történjen, új módszerekre van szükség. Ilyen módszereket pedig csak több műhely együttműködésével: a költségvetés, az oktatáspolitika, a tanító- és tanárképzés, az önkormányzatok, a karitatív tevékenységet folytató egyházak és a helyi önkormányzatok összehangolt cselekvésével lehet kimunkálni és megvalósítani.Vannak jól bevált programok, kiválóan működő műhelyek, amelyek a kedvező fordulat irányába mutatnak. Ilyen például a kormány céljait megvalósító, tehetséggondozó program Mánfán a Collegium Martineumban. Ilyen a költségvetés által támogatott Magyarországi Cigányokért Közalapítvány, amely már sok ezer fiatal beiskolázását végezte el.Örömmel tájékoztatom önöket, hogy éppen a napokban ismerkedhettem meg a magyar református egyház cigány gyerekek tanulását korrepetálással segítő kezdeményezésével. Biztos vagyok abban, hogy önök erről hallani fognak, s abban is, hogy a kezdeményezés követőkre talál. E program megvalósulásának várható eredménye az lehet, hogy érzékelhetően emelkedik a középiskolákban tanuló cigány fiatalok száma, mindenekelőtt az óvónő-, a tanító- és tanárképző főiskolákon és egyetemeken. S ha lesz egy folyamatosan növekvő létszámú, diplomát igénylő, pályát elsajátító cigány értelmiség, minőségileg új tartalmat nyerhet a kisebbségi autonómia fogalma.Nos, mindaz, amit eddig mondtam, csak része azoknak a gondoknak, amelyekkel szembe kell néznünk. A felvetett tervek-elgondolások csak részei a szükséges teendőknek.Különösen sokat kell tervezni, finanszírozni, tenni, átképezni, építeni ahhoz, hogy a roma társadalom jobban tudjon dolgozni, lakni, egészségesebben élni. Önöknek, nekünk, a kormánynak, az Országgyűlésnek, egyházaknak, pártoknak, mindnyájunknak sok dolga van ebben. És szeretnünk is kell egymást és egymás kultúráját.Ezzel most visszakanyarodok ahhoz, hogy mi itt most az első magyar cigány színházat köszöntjük. Biztosan felmerül önökben a kérdés: hogyan fér össze ennyi minden: színház, oktatás, gazdaság, jog és politika. Mi köze van a cigányság szociális gondjainak, mindennapi létproblémáinak a színjátszáshoz?! Mi köze lehet egyáltalán a kultúra, a szellem világának a gazdasági felemelkedéshez? Széchenyi István, a legnagyobb magyar erre azt mondta, hogy csak úgy remélhetünk ránk és utódainkra nézve üdvöt, ha anyagi és szellemi építkezésünk együtt halad.Biztosítom önöket arról, hogy a magam részéről mindent megteszek, hogy ez az építkezés sikerre vezessen. Fel kell karolni és támogatni kell minden olyan kezdeményezést, amely a mondottak szellemében hozzájárul a magyar cigányság felemelkedéséhez. Kérem önöket – cigány politikusokat, írókat, művészeket, vállalkozókat, mindenkit –, hogy fogadják el ezt az együttműködésre szólító felhívást. Én magam is keresni fogom az alkalmakat, hogy – kisebb-nagyobb körökben – megvitassuk és keressük az önöket és valamennyiünket legjobban foglalkoztató gondok megoldását. És számíthatnak hivatalom segítőkészségére is.E gondolatok és tervek jegyében kívánok a 100 Tagú Cigányzenekarnak és az első magyarországi cigány színháznak boldog születésnapot, és minden jóakaratú embernek szebb holnapot.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.