Zsebesek és zsebszerződők a földügyi vitában

Tanka Endre
2001. 09. 03. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az ókor római jogtudósai a normatív jogot aligha hirdették volna az emberi viszonylatok és a tárgyi világ hiteles tükörképének, ha találkoznak azzal a politikai érdekkötöttséggel, amely – saját uralmáért – a jogi kategória valóságtartalmát is képes kilúgozni. A jog lényegét pedig – hamis értelmezéssel – úgy eltorzítani, hogy annak már semmi köze a tényekhez és a jogviszonyhoz. A zsarnoki ideológia mindenhatósága képzetének megtapasztalásán túl a jogászban e történeti összevetés merülhet fel, ha átadja magát a nyilatkozat- és magyarázatözönnek, amit a zsebszerződések felszámolását célzó kormányzati lépések ürügyén ez év július végétől a balliberális sajtó zúdít a közvéleményre.
A nem éppen visszafogott, de szakmainak álcázott álláspontok közül talán még az a legszerényebb, amelyet egy sztárügyvéd hirdet a jogban járatlanok felvilágosítására. Eszerint zsebszerződések nincsenek, az önkényesen így címkézett ügyletek törvényesek, mindössze a földtörvény alkotmánysértő, mert a külföldiek földtulajdonszerzését kizárva korlátozza a belföldi földtulajdonosok rendelkezési jogát. Polgári demokráciában ez tűrhetetlen (Magyar Hírlap, júl. 23.).
Az ügyvéd úr naivul úgy tesz, mintha sose hallott volna a színlelt és tilos szerződésekről, a semmisségről. Ehhez az egyszerű félrevezetéshez képest a hivatalos ellenzéki politikus már „sakált kiált, hollót hörög”, avagy más költői metafora szerint tetemre hív. Így az SZDSZ képviselője alkotmányellenes jogalkotásnak, jogalkalmazásnak és ítélkezésnek minősítette a kormányfő zsebszerződésekkel szembeni fellépését, ami a vádak szerint a földjüket eladott spekulánsokat az adófizetők pénzén megjutalmazza és a magántulajdon államosítására vezet (MTI, júl. 26.). A rágalomhadjáratban olyan önkéntes lázító is akad, aki cáfolhatatlan „szociológiai alaptényekkel” igyekszik az állampolgárokat a kormány ellen hangolni. Azon kesereg, hogy a diktátum „több ezer határ menti magyart” megfélemlít a zsebszerződések bolygatásával. „Ahelyett, hogy fellélegeztek volna, egész falvak rettegnek az esetleges felelősségre vonástól” (Figyelő, júl. 26.). Bölcs közgazdasági érvek pedig arról akarják meggyőzni a laikust, hogy „…édes mindegy, hogy az országhatáron belül elhelyezkedő termőföld … tulajdonosa osztrák vagy magyar: a kizsákmányolás … nem ismer nemzeti hovatartozást. És a földet még csak ki sem lehet vinni az országból: jelentés arról, hogy a határőrség osztrák földcsempészt csípett volna fülön többszatyornyi, jól láthatóan véráztatta humusszal a csomagtartójában, szerkesztőségünkbe mind ez idáig nem érkezett” (Magyar Narancs, júl. 26.).
A gyalázkodás és a cinizmus kavalkádjának példái szinte vég nélküliek. Mélyebb elemzésük viszont szükségtelen, mert – a politikai demagógián túl – üresek, szakmailag nem is értékelhetők. Mi a politikamentes valóság a földviszonyoknak e terepén? Az úgynevezett zsebszerződést a köznyelv akár zsebelésnek, a „zsebes” által elkövetett tolvajlásnak is becézhetné. A jogi szerkezete mögött ugyanis a termőföld tulajdonának csalárd megszerzése, eltulajdonítása, magyarán a lopás húzódik meg. Az ilyen ügyletkötés jogtechnikája – a földtörvény 1994. július 27. óta fennálló tilalma ellenére – lehetővé teszi, hogy a földtulajdonszerző képességgel nem bíró külföldi személy materiális vagyonjogi értelemben földtulajdonhoz jusson. A rejtőzködő, eltitkolt, lappangó minőség csak formális jegy a zsebszerződésnél. Tartalmilag fogalmi eleme a jogellenesség és a földön gyakorolt tényleges birtokhatalom. A zsebszerződés a jogellenessége miatt kénytelen a hatóságok elől rejtőzködni: a palástoló jogcím (haszonbérlet, haszonélvezet, kölcsön stb.) tilos ügyletet leplez, ami viszont valamely konkrét semmisségi okon alapul. Az utóbbi természetéhez képest a jogellenesség is többféle lehet. (Előállhat a jogszabályba ütközéssel, annak megkerülésével, a jó erkölcsbe ütközés miatt és a szerződési akarat színlelésével.) A jogellenesen szerzett földön a külföldi tényleges birtokhatalma azt jelenti, hogy a jogosult nem éri be a földtulajdon iránti várományi joggal. Ehelyett a földet addig is saját érdekkörében hasznosítja, míg nem válhat ingatlan-nyilvántartási tulajdonossá.
Fontos, hogy a tulajdonszerzési tilalmat kijátszó külföldi földügylet a jogellenessége mellett a hazai közérdek súlyos sérelmével is jár. A zsebszerződés ugyanis földtulajdoni monopóliumot és egyoldalú gazdasági-hatalmi erőfölényt teremt a külföldi jogosult javára, miközben a mezőgazdaság hazai szereplőit – a föld mennyiségi-minőségi szűkössége miatt – végleg kiszorítja az elsajátításból és a piaci versenyből.
A közösség sérelme egyfelől közgazdasági. A külföldi számára az EU földárainál tízszer–negyvenszer olcsóbb földáraink, a korlátlan üzemméret, a bérmunkaerőnek a piaci ár egytizedén kínálata, az „adóparadicsom”, a termelési kvóta hiánya stb. a földtőke eredeti felhalmozását biztosítják, ami a földtulajdoni monopóliummal már a földjáradékot (a természet ajándékát) is elsajátítja. Ezzel a magyar gazdaság a külföldi vállalkozónak nemcsak a jövedelem tőkearányos részét engedi át, hanem lemond a világviszonylatban is kedvező ökológiai adottságaink által nyújtott, az átlagprofit felett képződő I-es és II-es számú különbözeti, illetve fekvési járadékról. Ez többek közt a növekvő munkanélküliségben, a külföldi tőke által termelt agrártermékeink nyersanyagként kiszállításában, a magyar terméknél a feldolgozás és a hozzáadott értéktermelés kizárásában, a hazai élelmiszeripar elsorvasztásában, a vidék nyomorában és elnéptelenedésében, a hazai lakosság földhöz jutásának és vállalkozói esélyeinek felszámolásában csapódik le.
Másfelől a sérelem jogilag is szembetűnő. A jogellenes külföldi földügyletből tudniillik hiányzik a kölcsönösség és a viszonosság, amelyek nélkül egy jogállam nem engedhet vevőt a földpiacára. Itt nem csak arról van szó, hogy nálunk még nincs földpiac és értékarányos földár, így fogalmilag elesik a kölcsönösség közgazdasági igénye. Ugyanez a helyzet a viszonosság jogi garanciáinál is, hiszen a külföldi vevő államában a jog a földtulajdonszerzést rendszerint olyan együttes alanyi és tárgyi előfeltételekhez fűzi, amelyeknek még a tőkeerős magyar állampolgár sem tehet eleget (lásd Ausztriát és az EU további hét tagállamát).
Ha egy jogállam földjogi intézményeivel közérdekű, önvédelmi eszköztárt működtet, úgy alkotmányos jogrendje kizárja a jogellenes külföldi földszerzést. Az elmúlt tíz év e téren önmagában bizonyítja: Magyarországon nem ez történt. A polgári kormány az első, amely üres szólamok helyett összehangolt intézkedéseket tesz a zsebszerződések felszámolására. A törvényesség helyreállításának legkényesebb pontja kétségkívül annak elérése, hogy a földjüket külföldinek eladók egyéni érdeke egybeessék a semmisségi ok feltárását és az eredeti állapot visszaállítását követelő közérdekkel. Bár bonyolult élethelyzetek állnak elő, azt az ellenzési rágalmakkal szemben le kell szögezni: a jogorvoslat és az ahhoz nyújtott állami jogsegély semmiképp nem teszi az eladót „nyerészkedővé”, e jogviszonyban az egyetlen földspekuláns a jogtalan előnyöket szerző külföldi személy. A felek szolgáltatásainak kölcsönös elszámoltatása után az eladó semmilyen többlettel nem gazdagodik, hanem azzal járhat jól, hogy visszanyeri a földje feletti tulajdonosi rendelkezését. Ha pedig a földet nem maga hasznosítja, azt piaci áron adhatja el az államnak vagy a vételre jogosult más személynek. A jogsértés megszüntetésének közérdekűsége abban is megnyilvánul, hogy ha a semmisségi ok ismert és bizonyított lesz, úgy a jogkövetkezmények alkalmazása már nem az ügyletkötők kizárólagos rendelkezése alá tartozik. Ehelyett előtérbe lép a közkereset: az ügyész vagy a Nemzeti Földalap önálló perlési joga. Ezen az a jogtechnika sem változtat, hogy az eladó felperesi pozícióját kell szorgalmazni. Az ügyész által az ügyletkötők ellen indított perben ugyanis csak a semmisség bírósági megállapítására kerülhet sor, míg a felek elszámoltatása és az eredeti állapot helyreállítása külön perre tartozik.
A földjogi liberalizmus szülte joghézagok és az ügyvédi jogsegéllyel megnyitott kiskapuk bezárása mind a jogalkotótól, mind a jogalkalmazóktól fokozott erőfeszítéseket kíván. A parlament őszi ülésszakára előkészített földjogi csomag azonban meggyőzővé teszi, hogy politikai szándék esetén a jogdogmatika is elég leleményes lehet a közérdek szolgálatában. Mert igaz ugyan, hogy a földet nem lehet az országból kivinni, több évezredes történelmi tapasztalat azonban, hogy „akié a föld, azé a hatalom és az ország”.

A szerző az MTA doktora, tudományos tanácsadó

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.