A tárca halogat, a miniszter fenyeget

2003. 01. 30. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Tavaly februárban elégelte meg dr. Szécsi László, az Országos Dohányfüstmentes Egyesület (ODE) tanácsosa, hogy a dohányipari cégek folyamatosan megszegik a gazdasági reklámtevékenységről szóló 1997. évi LVIII. törvény (reklámtörvény) közterületen teljes dohányreklám-tilalmat elrendelő rendelkezéseit. Kinézett tehát néhány kirívó esetet, és panaszt tett a Budapest Főváros Közigazgatási Hivatala Fogyasztóvédelmi Felügyelőségén a három Magyarországon dolgozó multinacionális dohánygyár ellen. Ez idő tájt Köncse Tamásné volt a gazdasági tárca fogyasztóvédelmi és belkereskedelmi főosztályának vezetője, így az ő szakmai felügyelete alá tartozott a Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség, amely másodfokon jogosult elbírálni a Felügyelőség határozatait. Mielőtt a dohányipari lobbihoz tartozó mintegy harminc magánszervezet – köztük a Magyarországon jelen lévő három multinacionális dohányipari cég – által 1996-ban létrehozott Önszabályozó Reklám Testület 2002 elején közzétette a kirakati dohányreklámok jogszerűségére vonatkozó állásfoglalását, az ezt megalapozó konzultáción a főfelügyelőség képviselője mellett Köncséné is személyesen részt vett, ami önmagában is szabálytalan.
A felügyelőség egyértelműen elutasította Szécsi László beadványait, noha a tárca hivatalos álláspontja szerint: „(…) el kell ismerni, hogy a törvényalkotás folyamatában bizonyos alapvető fogalmak – mint például az »eladási hely« fogalma – nem kerültek egyértelműen megfogalmazásra. Emellett a kapcsolódó, más törvényekben és egyéb jogszabályokban e fogalmakra más és más meghatározás érvényesül.” Azt hihetnénk, egy ilyen kusza szabályozás alapján nem lesz képes a felügyelőség dönteni, mégis a dohányipar érdekeit védő határozatot hozott. Tóth Istvánné igazgató 2002. március elején úgy foglalt tehát állást, hogy: „Álláspontunk szerint eladási helyeken termékbemutatásnak minősül a boltok, vendéglátóhelyek külső frontján, kirakatában és üvegén a dohányáru elnevezésének, megjelölésének és árujelzőjének feltüntetése. Ezért az ilyen reklámok közzétételét nem tartjuk aggályosnak.” Az ODE fellebbezett a döntés ellen, amely így a főfelügyelőség asztalára került.
Menet közben azonban a Fidesz elvesztette a választásokat, s a gazdasági tárcánál is megkezdődött a tavaszi nagytakarítás, amelynek Köncse Tamásné is áldozatául esett. Így sokak véleménye szerint a dohányipari lobbi elvesztette egyik legbiztosabb támaszát. Huszay Gábor, a főfelügyelőség főigazgatója először húzta-halasztotta a döntést, jócskán túllépte a harmincnapos válaszadási határidőt, de nem kapott „felső sugallatot”. Információim szerint végül az újonnan kinevezett minisztériumi főosztályvezetővel – Boldizs Józseffel – konzultált, aki – mint hírlett – nem volt elragadtatva elődje „eladásihely”-értelmezésétől. Végül a főfelügyelőség eljárásjogi hibákra hivatkozva semmisítette meg a felügyelőség határozatát, amelyet „alapvető jogszabályi rendelkezéseket sértőnek” minősített. Huszay az esetleges felelősség eltussolása érdekében május 13-ra visszadátumozta a határozatát, amit valójában csak augusztusban küldött át a szomszédos felügyelőségre. Itt a jelek szerint vették a lapot, a rájuk nézve kellemetlen döntést úgy értelmezhették, hogy vége a tárcánál a dohányipari lobbi uralkodásának, eljött a szakmai döntések ideje. Nem sokat teketóriáztak: 2002. szeptember 6-án postára is adták új határozatukat, amelyben Tóth Istvánné igazgató az első határozatával homlokegyenest ellentétes indoklás mellett megtiltotta a dohányipari társaságoknak a kirakati reklámtevékenység folytatását. Mint kifejtette: „(…) az ilyen reklámok közzététele a hatályos jogszabályi rendelkezésbe ütközik.”
A határozat kiadásakor még aligha lehetett világos a felügyelőség számára, hogy menet közben újabb átrendeződés történt a gazdasági tárcánál, s Pongorné dr. Csákvári Marianne helyettes államtitkár személyében véleményem szerint a dohányipari lobbi erősebb támogatóra lelt, mint valaha. Számos beadványban kértem Pongornét, írja meg a tárca hivatalos álláspontját, lehet-e kirakatokban cigarettát reklámozni, vagy sem? Pongorné hosszú ideig egyáltalán nem válaszolt, végül szeptember 11-én a közigazgatási gyakorlatban szinte példa nélkül állóan őszinte, kötődését pontosan eláruló levelet kaptam tőle. Azt írta: „2002. szeptember 6-i levelében feltett öt kérdésre válaszolva tájékoztatom, hogy a közeljövőben (még az idén) tervezzük az Önszabályozó Reklám Testület állásfoglalásának módosítását, amely kiterjedne az eladási hely definíciójának újratárgyalására is. (…) Reményeink szerint ezen a megbeszélésen sikerülni fog egy mindenki által elfogadható kompromisszumban megállapodni.” Jól értik a kedves olvasók: a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium kezdeményezi a dohányipari lobbi egyik szervezeténél, hogy módosítani szíveskedjen az állásfoglalását. Ha pedig sikerül egy jó kis kompromisszumot kialakítani, úgy a jövőben ez lesz a törvény!
A tárca ezt a törvénysértő lobbimegbeszélést 2002. november 5-re hívta össze a minisztérium épületébe(!), amelyen kizárólag az egészségvédelmi szervezetek képviselői vettek részt. A konzultációt moderáló, és úgy tűnik, személyes meggyőződését régen feladó Boldizs József főosztályvezető egy órán keresztül beszéltette a szakembereket, majd a következő kijelentéssel zárta be a tárgyalást: „Réthy Imre államtitkár arra utasított, hogy a dohányipar és a reklámszervezetek által korábban kidolgozott állásfoglalást kell alkalmazni a továbbiakban. Nekem nincsen más választásom, vagy veszem a kalapomat, és elmegyek, vagy végrehajtom az utasítást.” Ha ez az állítás igaz, az azt jelenti, hogy Réthy Imre közigazgatási államtitkár bűncselekmény elkövetésére – a dohányipari lobbi állásfoglalásának alkalmazására – kényszerítette a főosztályvezetőt. Ezért az ODE és a Füstirtók Egyesülete néhány hét eltéréssel kényszerítés vagy hamis vád címén büntető feljelentést tett a Fővárosi Főügyészségen ismeretlen tettes ellen. A tárcánál nem vették komolyan a hírt. Az egyik magát megnevezni nem kívánó magas beosztású tisztviselő mosolyogva kommentálta számomra az ügyészi vizsgálat iránti két bejelentést: „Csak nem gondolja, hogy az ügyészség foglalkozni fog ezekkel a beadványokkal? Lebecsüli a minisztérium befolyását.”
Eközben a felügyelőség tiltó határozatát a dohányipari cégek megfellebbezték. A másodfokon eljáró főfelügyelőségnek kapóra jött a közelgő november 5-i egyeztetés, amire Pongorné helyettes államtitkár asszony „természetesen” az ő képviselőjét is meghívta, így kivárhatták, milyen kompromisszum születik. Vélhetően az ott elhangzottak erősen közrejátszhattak abban, hogy 2002. november 29-i dátummal megsemmisítették a felügyelőség határozatát. Huszay főigazgató a felügyelőség két oldalon ecsetelt jogi álláspontját mindenben megcáfolva, az Önszabályozó Reklám Testület állásfoglalásával azonosult: „Teljességgel megalapozott a kötelezettnek [a dohánygyáraknak – A szerző] a Grtv. 2. §-a t) pontjával kapcsolatosan kifejtett érvelése. (…) A Grtv. fogalomrendszerében tehát egyértelműen az eladási helyen történő árubemutatásnak minősül a bolt külső felületén végzett termékkommunikáció éppúgy, mint a belső térben folytatott márkafeltüntetés.” A gazdasági tárca és a főfelügyelőség jelenlegi álláspontja szerint tehát a teljes körű közterületi dohánytilalmat elrendelő törvényi rendelkezés valójában korlátlan dohányreklámozásra ad lehetőséget.
Nyolc egészségvédelmi szervezet nyílt levélben tiltakozott Csillag István miniszternél a kirakati dohányreklámok engedélyezése során elkövetett törvénysértések miatt, de süket fülekre találtak. Ezt követően levelet írtam neki, kérve, vizsgálja ki, valóban kényszeríttette-e Réthy államtitkár Boldizs főosztályvezetőt, hogy a dohányipari lobbi állásfoglalásának akceptálására utasítsa a Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőséget. Csillag miniszter úr legnagyobb meglepetésemre személyesen válaszolt. Kijelentette, hogy Pongorné helyettes államtitkár asszonyt „nyilvánvalóan a jó szándék vezette, amikor a megoldásokat keresve egyeztetéseket folytatott le. Vele szemben fegyelmi eljárás lefolytatása nem indokolt”. A Réthy államtitkár esetleges bűncselekményére vonatkozó felvetésemre egyetlen szót sem pazarolt. Helyette tájékoztatott, hogy alaposan utánanézetett az egyesületünk ügyeinek, és megállapította, hogy a bíróság a Füstirtók Egyesületét még nem jegyezte be jogerősen, tehát nem is létezünk. Végül megfenyegetett, amennyiben nem hagyok fel a minisztérium munkatársainak sértegetésével, úgy megfontolja, hogy: „az ügy lezárása érdekében Önnel szemben szükséges-e a rendelkezésre álló jogi eszközök igénybevétele.”

A szerző a jogerősen be nem jegyzett Füstirtók Egyesületének elnöke

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.