Furkósbot a baloldal kezében?

2003. 01. 22. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Tellér Gyula tavaly szeptember 18-i, A holokauszttagadás büntethetősége című vitaindítója óta több elemzés is megjelent a Magyar Nemzet hasábjain, ahol a gyűlöletbeszéd-törvénnyel kapcsolatos fenntartásaiknak adtak hangot a szerzők. Úgy vélem, nem lenne haszontalan a történettudomány szemszögével megközelíteni a tervezett jogszabályt. Példáimat elsősorban Németországból veszem, mivel az Igazságügyi Minisztériumból kiszivárgott információk szerint azt tekintik Budapesten mintának.
A tervezett jogszabály 1990-ben Franciaországban elfogadott, s beterjesztőjéről, a kommunista képviselőről Fabius–Gayssot-törvénynek nevezett változata hordozza magában a szabályozás tudományfilozófiai csapdáját. Amúgy rendkívül naivnak kellene lennünk annak feltételezéséhez, pusztán véletlen időbeli egybeesés okozta, hogy a szocialista tábor összeomlásával legitimációjától megfosztott kommunisták pontosan 1990-ben érezték szükségét a kérdés törvényi szabályozásának. Megjegyzendő, hogy a törvényt ott is szimbólumnak szánták, hiszen azt Mitterrand elnök a Bastille elfoglalása napján írta alá. E szabályozás alapján a II. világháború történetének kutatása már lezárt folyamat, így csak bizonyos kérdésfelvetéseknek lehet létjogosultsága. A francia szabályozás a nürnbergi per anyagát tekinti mérvadónak, annak ellenére, hogy a perben benyújtott bizonyítékokat, azok megszerzésének és felhasználásának módját már akkor is komoly tudományos fenntartásokkal illették. Hiszen a törvényszék működését szabályozó londoni statútum nem tette lehetővé, hogy a vádat képviselő nagyhatalmak által beterjesztett iratokat felülvizsgálják. A Szovjetunió nyugodtan tehetett kísérletet nyilvánosságra került sztálini bűnök német rémtettekként történő bemutatására. Ennek a legismertebb példája a vádiratba felvett katyni mészárlás. A Fabius–Gayssot-törvény alapján ma elméletileg bárki büntethető, aki Sztálint vagy Beriját teszi felelőssé Katynért, vagy más a perben német gaztettként említett bűnökért.
Szintén a francia szabályozás veti fel annak a kérdését, mi történik akkor, ha valaki olyan országban tesz a törvény alapján büntethető nyilatkozatot, ahol ezt szabad, s ezt az ilyen szabályozással rendelkező ország sajtója visszaidézi. Ilyen megfontolás alapján ítéltek komoly pénzbüntetésre több brit történészt, akiknek az angol sajtóban adott nyilatkozatát a francia sajtó idézte. Magyarország számára külön problémát jelenthet, hogy több nyugati könyvkiadó takarékossági okokból térségünkben nyomtatja könyveit. Szlovákiában készítették Otto Kumm, a 7. Savoyai Jenő SS hegyivadász-hadosztály egykori parancsnoka által írt csapattörténet újabb változatait, míg Joachim Hoffmann Sztálin megsemmisítő háborúja című könyvének 1997-es 4. kiadása a debreceni Litográfia nyomda terméke. Ebben az esetben vajon úgy járnak el a bűnüldözők, mint a német hatóságok, akik csak a bennszülött uszítókkal szemben lépnek fel, míg a mindmáig szinte szabadon tevékenykedő iszlámistákkal nem törődnek, mert mint mondják, az ő antiszemita propagandaanyagaik németre fordítására nincs elég emberük?
A németországi, közkeletű nevén az „Auschwitz-hazugságot” szankcionáló törvény jogi kijátszhatóságát a napjainkban a jobboldali radikális NPD ügyvédjeként tevékenykedő egykori szélsőbalos Horst Mahler tárgyalási taktikája igazolja. (Nem nélkülözte a pikantériát, hogy a karlsruhei alkotmánybíróság előtt folyó NPD betiltási ügyben találkoztak a német Vörös Hadsereg Frakciót egykoron segítő ügyvédek: Otto Schily, a mai szövetségi belügyminiszter és ellenfele, a pártot védő Mahler.) A német szabályozás ugyanis a holokauszt egészének vagy fontos részleteinek tagadását rendeli büntetni. Mahler mindeddig eredményes védekezése abban áll, hogy a bíróságot szólítja fel, definiálják pontosan, mit lehet mondani és mit nem szabad állítani Auschwitzról. E követelés azonban azzal a következménnyel járhat – miként azt a törvény szigorítását kísérő sajtóvitában Ernst Nolte professzor leszögezte –, hogy a jogszabály módosításával végleg zárójelbe kerülhet a német alaptörvényben garantált tudományos kutatás szabadsága, s ettől kezdve bíróságok fognak dönteni egyes szakmai kérdésekről. Azt, hogy Nolte nem a levegőbe beszélt, jelezte az akkor Freiburgban működő nyugatnémet Hadtörténeti Kutató Intézet és egyik munkatársa, Joachim Hoffmann közötti jogvita. Az intézet által tízkötetesre tervezett, A Német Birodalom és a II. világháború című kiadvány negyedik, 1983-ban megjelent kötete tárgyalta a Barbarossa-hadműveletet. A szovjet háborús előkészületek bemutatásával megbízott Hoffmann ragaszkodott ahhoz, hogy leírhassa évtizedes kutatásaiból leszűrt véleményét, a Vörös Hadsereg 1939 óta – függetlenül Hitler támadási előkészületeitől – Közép-Európa elfoglalására készült. Míg ismert baloldali főnöke – a később a Kurt Waldheim elleni kampányban ismertté váló Manfred Messerschmidt – ebben az állításban a nemzetiszocialista bűnök relativizálására tett kísérletet látott. Ezért a tanulmány átdolgozására, a szovjet támadási előkészületeket bizonyító tények elhagyására kívánta kényszeríteni Hoffmannt. Az ismert történész csak hosszabb pereskedés után tudta elérni, hogy az általa megfogalmazott változat – ha némi rövidítésekkel is – jelenjen meg a 4. kötetben. Nem véletlen, hogy Hoffmann első kiadásában 1995-ben megjelent könyvét, a Sztálin megsemmisítő háborúját nyomtatása előtt, elkerülendő a pereskedést, egy bíróval nézette át.
Más jellegű problémával kellett szembenéznie az osztrák Heinz Magenheimernek a 2000-ben megjelent, Döntő összecsapás, 1941 című könyve miatt. A könyv szigorúan tudományos alapon arra a következtetésre jutott, hogy Sztálin Közép-Európa meghódítására készült. A könyv egyes állításait az osztrák és a német szélsőjobb szövegkörnyezetéből kiragadva idézte, amiért a baloldalról többen az említett törvényre hivatkozva Magenheimer könyvének betiltását, valamint oktatási engedélyének (a szerző a bécsi katonai akadémia tanára) megvonását követelték. Az abszurd németországi helyzetet példázza a Bundeswehr müncheni egyeteme volt tanárának, Franz W. Seidlernek a története is. A professzor 1998 elején több könyvében foglalkozott a keleti front harcaival, ahol kitért a Vörös Hadsereg és a partizánok által elkövetett hadijog-sértésekre is. A könyv ellen a német baloldal mint a náci bűnök relativizálása ellen lépett fel, s követelte a szerző példás megbüntetését, valamint a kormány elhatárolódását. (Az egyetem a Bundeswehr, így a német honvédelmi minisztérium alárendeltségébe tartozik.) A masszív baloldali fellépéstől megijedt Volker Rühe védelmi miniszter – hogy ne nyújtson támadási felületet a közelgő szövetségi gyűlési választásokon – Seidlert kitiltotta a minisztérium alárendeltségébe tartozó összes intézményből.
A német történettudomány erkölcsi állapotáról mindennél többet elmond a négy esztendeig az ország, valamint Ausztria számtalan városában bemutatott Megsemmisítő háború. A Wehrmacht bűnei 1941–1944 című vándorkiállítás története. Bár a kiállítással szemben kezdettől fogva komoly szakmai fenntartások merültek fel, a finanszírozó multimilliomos J. P. Reemstma – a nagyapa éppen a Wehrmacht hadiszállítójaként szedte meg magát – minden kritikussal szemben, többek között az ún. Auschwitz-törvényre hivatkozva, jogi eljárást helyezett kilátásba. E fenyegetéssel, illetve a bírálókkal szembeni, többször tettlegességig fajuló kampánnyal gyakorlatilag sikerült a német kritikusokat elhallgattatni.
Miután Németországban a megvádolt kivégzését jelenti az antiszemitizmus vádja, ennek tragikus következményeit jól szemlélteti egy utazási iroda New York-i kirendeltségvezetőjének esete. Egy, a médiához is eljuttatott névtelen levél azt vetette az illető szemére, hogy az afroamerikai, valamint zsidó származású utazni vágyókat eltanácsolta Németország felkeresésétől. E vád alapján az illetőnek a pánikba esett cég azonnal felmondott, s ezen már az sem változtatott, hogy utólag sikerült a megvádoltnak igazolnia, egy mondat sem igaz az állításokból. Bár csak áttételesen kapcsolódik a törvény vitájához, de a sebnitzi eset jól jelzi, hogy ilyen esetekben szinte automatikusan megszűnik az ártatlanság vélelme, s a szenzibilis média előtt a megvádoltnak magának kell cáfolnia a vádakat. A szászországi kisvárosban egy felügyelet nélkül hagyott gyermek belefulladt az uszoda vizébe. A anya, hogy elkerülje gondatlanságáért a felelősségre vonást és marokkói élettársa családjának bosszúját, néhány személyt megvesztegetett, akik tanúsították, fajgyűlöletből bőrfejűek gyilkolták meg a gyermeket. A kül- és belföldi média azonnal ráharapott az ügyre, pokollá téve a megvádoltak, de az egész „náci fészeknek” bélyegzett kisváros lakosainak életét. Számtalan bölcs elemzés látott napvilágot az örök rasszista németekről, ahol nem mulasztották el arra sem utalni, hogy a tartomány és Sebnitz is a CDU irányítása alatt áll. Az SPD-s szövetségi elnök és a kancellár is a tények részletes ismerete nélkül mondott ítéletet a sebnitziek felett. Csak a megvádolt gyermekek szülei által folytatott nyomozásnak, valamint az egyik lefizetett „tanú” fecsegésének volt köszönhető, hogy néhány héten belül napvilágra került az igazság.
A fenti példák is jelzik, hogy még olyan stabil demokráciában is, mint Németország, milyen, a törvényalkotók által talán végig sem gondolt következményekkel jár az ottani „gyűlöletbeszédet tiltó törvény”. S a tüntetésre felhívó politikai röplap elkobzása óta itthon sem lehetnek illúzióink, hogy mi történhet a jogszabály elfogadása után. Miként értelmezheti azt egy ügybuzgó, az elvárásoknak megfelelni akaró hivatalnok. A német példák azt is mutatják: egy jogállamban milyen nehéz a tényállás bizonyítása, s érdemes végiggondolni, hogy mennyiben hasznos, ha az uszítókat a mártíromság glóriája vonja be. Erre példa, hogy Szálasi bebörtönzése jelentős számú szavazatot hozott 1939-ben a nyilaskereszteseknek. Végül, nem biztos, hogy a törvényalkotók – ha a céljuk valóban egy sokat szenvedett közösség méltóságának védelme – el tudják kerülni, hogy jogszabályukból ne váljon a politikai ellenfél megbélyegzésére felhasználható harci eszköz. Hiszen Helmuth Schmidt mutatott rá kiváló, A jog mint fegyver című esszéjében, hogy „néhány nyugati politikus visszaél az emberi jogok fogalmával, azt külpolitikai nyomásgyakorlás eszközeként használja”.

A szerző történész

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.