A kormány következetessége és a büntetőpontok

2003. 02. 27. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A polgári kormány előterjesztése alapján az Országgyűlés elfogadta a közúti közlekedés előéleti pontrendszerére vonatkozó törvényt, amely 2001. január 1-jén lépett hatályba. A törvényjavaslat beterjesztését csaknem egy évtizedes előkészítő munka, tapasztalatgyűjtés előzte meg, mégis széles körű, mesterségesen gerjesztett társadalmi vita bontakozott ki szükségességéről annak ellenére, hogy bevezetését a magyar társadalom 57 százalékos mértékben támogatta. A pártok véleményüket attól függően fogalmazták meg, hogy a parlamenti patkó mely részében foglaltak helyet. Számos félreértés vagy szándékos félreértelmezés hergelte az érintett autóstársadalmat, az országgyűlési jegyzőkönyvek tanúskodnak minderről.
A kormány szándékát világosan tartalmazta az elfogadott törvény: a gépjárművezetők önkéntes jogkövető magatartásának elősegítése, a közúti közlekedés biztonságának javítása. Azt gondolhatnánk, hogy ez olyan cél, amelyért a politikai szempontok félretehetők, hiszen mindannyian közlekedő emberek vagyunk. A sok félreértés, a törvény ismeretének hiánya sokakban ellenkezést váltott ki, és a sajtó adós maradt a pontos tájékoztatással.
Mely szabályszegés esetén jár a büntetőpont?
Nem kaphat büntetőpontot az, akit a bíróság vagy szabálysértési hatóság a járművezetéstől eltilt, de az sem, akinek a szabálysértése nem jelenti a közlekedés biztonságának fokozottabb veszélyeztetését. E két szélső helyzet között tehát azok a járművezetők szerezhettek és szerezhetnek büntetőpontokat, akik szabályszegést követnek el nem kiemelkedő és nem elhanyagolható súlyú cselekményükkel.
A 18 pont két éven belüli összegyűjtése eredményezheti a vezetői engedély elvesztését. Ezt a – jelenlegi szabályozás mellett – szinte lehetetlen „követelményt” csak az tudja teljesíteni, aki e rövid idő alatt 18 szabálysértést vagy három szándékos, illetve öt gondatlan közlekedési bűncselekményt követ el. Nem is akadt ilyen ember az országban. Fel kell tennünk a kérdést: miért siklott ennyire félre a jogalkotási szándék? Erre a kérdésre a választ hűen tartalmazzák a törvényjavaslat országgyűlési vitáját rögzítő jegyzőkönyvek.
Az akkori szocialista–szabad demokrata ellenzék, és tegyük hozzá, a kisgazdapárt néhány képviselője – akik már nem tagjai az Országgyűlésnek – vehemensen tiltakoztak a szabálysértések 1–3 büntetőponttal való megkülönböztetése ellen, és ezért a minél nagyobb parlamenti és ezen keresztül társadalmi támogatottság elérése céljából engedett a polgári kormány: minden szabálysértést egy büntetőponttal rendelt büntetni.
Másfél év alatt 204 818 gépjárművezető
234 526 pontot gyűjtött össze, 11, illetve 12 pontot egy-egy járművezető tudhat magáénak, ennél többet senkinek nem sikerült elérnie.
Az akkor ellenzéki, ma kormányon lévő MSZP–SZDSZ-es politikusok – mondhatják büszkén – eredményesen harcoltak a törvényjavaslat puhításáért, az elérhető pontszámok csökkentéséért, a törvény hatástalanságáért. De ma ők kormányozzák Magyarországot, többségi akaratukkal ők alkotják törvényeinket, s mint ismeretes, sok kérdésben megváltozott a véleményük. E törvény esetében sincs ez másképpen: megtudhatjuk tőlük, hogy indokolt a pontrendszer fenntartása, sőt azt szigorítani kell: a szabálysértéseket súlyuknak megfelelően differenciálni kell, 1 és 3 pont közé kell besorolni.
Hol vannak ma már azok a riogatások, azok a meggyőződések, amelyek a kompromisszumot kereső Fidesz-frakciót engedményre késztették: „meg vagyok győződve arról…, hogy ha tömegesen, pillanatok alatt elveszítik az emberek a jogosítványukat, akkor egyszerűen az új sikk az lesz, hogy neked sincs, nekem sincs, neki sincs, és mindannyian közlekedünk”. „Nem jó az a törvény, amely olyan szankciórendszert tartalmaz a járművezető számára…, hogy 100 kilométernél kiadhatja az ablakon a jogosítványát” – érvelt az MSZP szónoka. Az SZDSZ korábban a törvényjavaslat visszavonását követelte – mint sok más esetben az előző négy év alatt –, ma ők is más hangot hallatnak. Az akkori hatpárti egyeztetésen született négypárti megállapodás felhatalmazást adott a kormánynak arra, hogy 2003. január 1-jével rendeletben határozza meg a pontrendszer hatálya alá tartozó szabálysértéseket és az egyes szabálysértésekhez rendelt pontok számát 1 és 3 pont között.
Elmúltak az alkotmányos aggályok, a kormányon lévők már nem követelik hangosan a törvényi szintű szabályozást, az Országgyűléshez a törvényben meghatározott határidőn túl beterjesztett jelentésük mindenben a Fidesz képviselőcsoportja által támogatott eredeti szabályozást ajánlja. A kormányrendelet, amelynek január 1-jén kellett volna megszületnie, elismerése lesz annak, hogy az MSZP–SZDSZ-kormány számára a törvények és a rendeletek csak addig elfogadhatatlanok, amíg azt nem ők vagy az ő többségükkel működő Országgyűlés fogadja el.
A szerző országgyűlési képviselő (Fidesz)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.