A patikus személyiségi joga

2003. 02. 25. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Úgy tűnik, hogy a nemzetközi piaci mércével is európai szintű és Európában a legalacsonyabb költséggel, magas szakmai elvárásokkal működő gyógyszertárakkal akar fizetni a kormány a rendkívül erős lobbival rendelkező gyógyszergyártóknak a múlt évben elmaradt gyógyszeráremelésért cserébe.
Valószínűleg ennek alátámasztására készülhetett a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) azon tanulmánya, amely alapján modellezhető a kormány szándéka.
Mi a multinacionális vállalatok célja?
A reklámok segítségével a beteget fogyasztóvá, vásárlóvá kell degradálni. A jól célzott reklámokból a fogyasztó megtudja, hogy mi is a betegsége! Mindannyian tapasztaltuk a reklámok hatását. A „vásárló” bejön a patikába, kéri a reklámokban szereplő gyógyszert, a nevét sajnos nem tudja, sőt még azt sem, mire ajánlották, csak azt, hogy milyen színű dobozban van. Amikor megkérdezzük, hogy ténylegesen mi a panasza, akkor vagy orvoshoz küldjük, vagy a panaszok alapján ajánlunk neki valamilyen gyógyszert, amely gyakran más, mint a reklámozott termék. Ebben az esetben a gyógyszergyártó gyógyszerfogyasztásra ösztönző reklámja korlátozottan érvényesül, mert még egy – a beteg egészségét védő – korlátba ütközik: kérdezze meg orvosát, gyógyszerészét… Ma még működik. A profitnövelés érdekében azonban el kell távolítani a szakértői gyógyszerész-orvos kontrollt a gyógyszerforgalomból. A cél az, hogy a vásárló a reklámok hatására minél több gyógyszert fogyasszon. Nem baj, ha előbb-utóbb a túlzott gyógyszerelésből származó mellékhatásokat is további gyógyszerrel kell gyógyítani, mert ez is a multinacionális gyógyszergyártók profitját növeli! És ez az ördögi kör forgalomnövekedést eredményez. Ez lehet az egészséges életmódot hirdető kormánypolitika célja? Milyen következtetést lehet a benzinkúton elkezdődő gyógyszer-árusítási kísérletből levonni? Előre megmondom: szakértelem nélkül is lehet gyógyszert eladni. Sikeres lesz a lakosság gyógyszerfogyasztásának növelése.
Kísérletek helyett célszerűbb lenne a liberalizációt korábban bevezető országok mellékhatásokról szóló statisztikáinak begyűjtése és összehasonlítása a hazaiakkal. Ebből következtetni lehet arra is, hogy várhatóan hány ember fizet ezért az egészségével.
Ha a GVH figyelembe vette volna, hogy a magyar patikák Európában a legalacsonyabb költséggel működnek, akkor azt a következtetést kellett volna levonnia, hogy a patikák árrésének emelése szükségszerű, nem pedig azt, hogy a likviditási gondokkal küzdő patikákat most versenyeztessük a tőkeerős multinacionális cégekkel.
Samuelson és Nordhaus közgazdászprofeszszorok a tökéletlen versenyről a következőt írják: „Ha a monopolhatalom – egy nagy cég azon képessége, hogy befolyásolja egy adott piac árait – gazdaságilag valóban jelentőssé válik, azt tapasztaljuk, hogy az árak a hatékonysági szint fölött vannak, a kereslet és a termelési szerkezet eltorzul, és a profitok meghaladják a normális értéket. E profitokat ezután esetleg félrevezető reklámokra fordítják, sőt talán még arra is, hogy befolyást és védelmet vásároljanak a törvényhozóktól.”
A szerzők a modern kapitalizmusról azt írják: a fogyasztók nem urai saját gondolataiknak, a reklám alakítja preferenciáikat…
A GVH által preferált, a felépített szabályzórendszer lebontásával előálló tökéletlen verseny egy speciális termék, a gyógyszer esetében a következőképpen alakul. A versenyhivatal anyaga szerint meg kell szüntetni a patikanyitási korlátot. Zavaró, ha egy patikusnak személyi joga van, ezért ezt is le kell bontani. Elég, ha csak mint szakember vesz részt a gyógyszerforgalmazásban. Vezessük be a maximált árat (amitől lefelé eltérhetünk), így olcsóbb lesz a gyógyszer.
Mi következik ezután? Egy tőkeerős, multinacionális cég patikát nyit X városban, ahol néhány hónapig a maximált ár alatt értékesíti a gyógyszert a jelenleg is tőkeszegény, magyar tulajdonú, városi patikák mellett. Persze, ha ezt a betegek megtudják, ide mennek gyógyszerért. A többi patika tönkremegy, marad egy monopolhelyzetű gyógyszertár, amely ezután már könynyűszerrel meggátol minden patikanyitási szándékot. Nem kérdéses, hogy ki bírja tovább tőkével.
Kialakulhat a holland lefedettség, 10 ezer fő/patika, vagyis a patikák száma a felére csökken. Az árakat visszaemelik a maximális szintre, és megkezdik a profit termelését. A gyógyszerkiszolgálás és a szakmai tájékoztatás a bevásárlóközpontok szintjére süllyed. A hatékonyság érdekében a gyógyszerészek és a szakdolgozók számát a felére-harmadára csökkentik. Megszűnik a nemzeti gyógyszerészet!
A kiskereskedelmi gyógyszerpiacon a multik érdekérvényesítő szerepe következtében szabad árassá válik minden gyógyszer, és extraprofit keletkezik. Éjszakai ügyeletre sem lesz szükség, amit ma jelenleg ingyen látunk el, hiszen a benzinkút éjjel-nappal nyitva van. Csak a profitszerzésre kell koncentrálni. A reklámok pedig akadály nélkül hatolnak a vásárlókig. De hol marad a folyamatból a beteg?! A beteg észre sem vette, hogy közben vásárlóvá alakult. Talán ez a sokat emlegetett lakossági érdek? Vajon ezzel az állam jól jár? Az európai uniós csatlakozás után a multinacionális cégek a leányvállalatuk utáni társasági adót az anyavállalat országában fizetik be. Így az állam a gyógyszerpiac egészét tekintve még a patikák társasági adójától is elesik! A társadalombiztosítást fizetők pénzén képződő gyógyszerpiaci nyereség adózás nélkül hagyhatja el az országot. A reklámokkal elért forgalomnövekedés torz gyógyszerfogyasztáshoz vezet, amely újabb állami kiadásokat generál. A gyógyszer-kiskereskedelemben a szakmai elvárások csökkenése miatt létszámleépítés következik be, az állami bevételek csökkennek, a munkanélküliség pedig növekedni fog. Mindenki gondolja át, és belátja, hogy reálisan végrehajtható, ördögi tervről van szó.
Természetesen a verseny csak addig folytatódik, amíg a multinacionális cégek meg nem szerezték a magyar patikákat, az összes magyar gyógyszer-nagykereskedőt, és monopolhelyzetükkel visszaélve drágább lesz a gyógyszer. Azután az egészségügyi ellátórendszer és a lakosság kamatokkal együtt extraprofit szerzését biztosítja az így létrejött monopólium részére. A GVH anyaga ezt a jövőképet vetíti elénk. Így már érthető, miért kell a verseny.
Összegezve, a versenyhivatal a fentiekben leírt, torz piaci versenyt támogatja (pedig ennek kivédése lenne az alapvető célja), és olyan versenyfeltételek kialakítását ajánlja, amelyben a magyar tulajdonú patikák eleve vesztes pozícióból indulnak. Hamisan hivatkozik a versenyhivatal arra is, hogy az európai uniós jogharmonizáció miatt szükséges a változásokat végrehajtani, mivel a patikaműködésre vonatkozó jogszabályaink jelenleg is EU-konformak. A szaktárca nyilatkozataiból látható, hogy a kormány liberalizációs politikája megegyezik a GVH által leírtakkal. Ezért a gyógyszerészeknek nyilvánosságra kell hozni a kormánypolitika igazi szándékát, és határozottan fel kell lépni a magyar gyógyszerészellenes liberális kormánypolitika ellen. Országos megmozdulások szervezését elkerülhetetlennek látom.
A szerző gyógyszerész

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.