Ideológia jövőkép nélkül

Kiszelly Zoltán
2003. 03. 17. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A politikatudomány hagyományos felfogása szerint a politikai pártok a társadalomban meglévő értékrendek és törésvonalak mentén szerveződnek. Tóth Gy. László vitaindító írása (MN – 2003. február 6.) a közkeletűen liberalizmusnak nevezett alapvető politikai irányzat magyarországi fejlődésén keresztül vizsgálja a Szabad Demokraták Szövetsége (SZDSZ) és a Fidesz mint a liberalizmust hazánkban megjelenítő két politikai párt helyzetét. Az értékítéletektől sem mentes írás egyik legfőbb érdeme, hogy a közbeszéd útvesztőiben jól használható támpontokat ad. Ilyen a liberalizmus mint gyűjtőfogalom „evolúció vagy revolúció” ellentétpár mentén is értelmezhető pontosítása a nemzeti szabadelvűség és a (szerző által baloldalinak tartott) liberalizmus fogalmak révén.
A két liberális párt közötti viszony rendre a politikai napirend részévé válik. Elég, ha emlékeinkben felidézzük Mezei Balázs a Fidesz és az SZDSZ közötti közeledés lehetőségeit mérlegelő cikke után elindult polémiát (A nemzeti szabadelvűség talaja és a kiegyezés. Napi Magyarország, 1999. november 4.). Azóta egy újabb olyan választást tudhatunk magunk mögött, amely igazolta a két párt közötti kenyértörés után elindult folyamatokat: a polgári oldal támogatottsága tovább erősödött, míg a szabad demokratáké tovább csökkent.
A mai helyzet könnyebb megértéséhez több út vezet. Ha arra a kérdésre keressük a választ, hogy napjainkban melyik pártot tekinthetjük liberálisnak, úgy a formai válasz egyértelműen az SZDSZ lenne. Ez a párt tagja ugyanis a liberális pártokat tömörítő nemzetközi és európai parlamenti szervezeteknek. Arra a kérdésre viszont, hogy melyik párt tekinthető nemzeti szabadelvűnek – az önbesoroláson túl –, egyértelműen a Fidesz lenne a válasz.
Érdemes e két párt távolodásának és szembenállásának néhány okát közelebbről is megvizsgálni. E munkánkban segítségünkre lehet a politika talán két legfontosabb törvényének ismerete. Ezek szerint a politikában a látszat fontosabb a tényeknél, illetve szinte minden kérdést ellentétpárok mentén is meg lehet fogalmazni.
Egy ilyen, több szerző által is használt ellentétpár a Kádár-rendszerből átmentett gazdasági, média-, helyi hatalmi pozíciókat védelmező baloldal, illetve a kapcsolati hálók újraszövésében (ha tetszik, egy erős középosztály kialakításában) érdekelt jobbközép megkülönböztetése. Fenti cikkében Mezei ennek kapcsán a baloldalt konformistának, míg a Fidesz vezette jobboldalt reformistának nevezte. Lánczi András nemrég megjelent könyvében (Konzervatív kiáltvány) „konzervatív paradoxonnak” nevezi azt, hogy a közkeletű és Nyugatról ismert fogalomhasználattal ellentétben Magyarországon éppenséggel a baloldal érdekelt a fennálló viszonyok konzerválásában (jelenlegi pozíciói megőrzésében). Talán ezért is javasolja Tóth Gy. László teljes joggal azt, hogy a szavakat ne a hagyományos értelmükben, hanem a magyar politikai erőtér sajátosságaihoz igazítva használjuk.
Amennyiben eltekintünk a Fidesz és az SZDSZ közötti ideológiai különbségektől, és a vizsgált két párt eddigi „életútját” a fent azonosított ellentétpár mentén követjük végig, úgy a két párt szavazatszerző képességében bekövetkezett különbség ebben a dimenzióban is értelmezhetővé válik.
Közhelyszámba megy, hogy az eddigi szabad választásokon szinte mindig a tiltakozó (protest) szavazatok kerekedtek felül. A szavazók elégedetlenek voltak az éppen regnáló kormány teljesítményével, és ezért a demokrácia szabályai szerint egy másik párt vezetése alatt álló koalíciót juttattak hatalomra. Ez a választói magatartás egyes vélemények szerint kiegészül egy szívóhatással is, amelynek választásról választásra eltérő az oka, és amely általában a legesélyesebbnek tartott párt táborába szippantja a bizonytalanokat.
1990-ben az államszocializmus egyértelmű elutasítása mellett az is kérdés volt, hogy az átmenet lassabban, kevesebb társadalmi megrázkódtatással (MDF), vagy radikálisabban, a rövid távú áldozatok után egy (vélhetően) gyorsabb növekedés mellett (SZDSZ) történjen-e. Az SZDSZ antikommunizmusa azt sejtette, hogy a nemzetgazdaság radikális átalakítása egyben a késő-kádári elitek gazdasági hatalmának radikális visszaszorításával jár majd együtt. A szabad demokraták talán azzal tudták támogatottságukat maximalizálni, hogy a politikai szabadságjogok győzelme után a gazdasági szabadságjogok érvényesítésének célját is zászlajukra tűzték. A szociális mobilitás csatornáinak ígért megnyitása széles választói rétegeket vonzott.
1994-ben az Antall József által „kamikaze kormánynak” nevezett koalíció ellen irányult a protest. Az 1993-as üzemtanácsi választások után ismét erőre kapó baloldal – a demokrácia játékszabályait elfogadva – ugyanakkor rögzíteni akarta gazdasági pozícióit (tudván, hogy ezt bármikor ismét át lehet váltani politikai hatalommá). A liberális pártok választási koalíciójában tömörülő Fidesz és SZDSZ akkor még joggal hihette azt, hogy a piacgazdaságot egy új tulajdonosi vagy menedzserelittel is ki lehet teljesíteni. Azzal, hogy az SZDSZ részévé vált a késő kádári elitek gazdasági hatalmát bebetonozó kormánynak – az ideológiai pálforduláson túl –, legitimálta a privatizáció és az állami megrendelések odaítélésének ismert folyamatait. Azáltal, hogy megakadályozta egy széles tulajdonosi középosztály kialakulását, halványulásra ítélte a harmadik politikai pólust, és saját tömegbázisának megteremtését elmulasztva elvágta ismételt megerősödésének esélyeit.
Ameddig a Fidesz vezetőiben jó érzékkel tudatosodott az a felismerés, hogy hosszú távon csak egy erős, saját gazdasági és kulturális tőkével bíró középosztály képezheti egy politikai párt stabil hátországát, addig az SZDSZ 1994 és 1998 között ahhoz asszisztált, hogy a jobboldalon és a szó jó értelmében vett középen ilyen tulajdonosi osztály ne alakulhasson ki. A Bokros-csomag és a Tocsik-botrány pont azért válhatott az MSZP–
SZDSZ-kormány bukásának egyik fő okozójává, mert ennek az esélyelvonásnak voltak látványos bizonyítékai.
1998-ban a polgári erők és a vidéki szavazókat tömörítő kisgazdapárt összefogása a protest szavazatok mellett azokra is számíthatott, akik egy, a külföldi tőkével összefonódott komprádorburzsoázián is túlnyúló, széles középosztály támogatásának programjában látták a gyógyírt a Bokros-csomag által tépett sebekre. A program vélhetőleg jó volt, annak megvalósítása a 2002-es választási eredmények láttán már valószínűleg kevéssé.
Amennyiben ugyanis ezt az ellentétpárt alkalmazzuk 2002 forró tavaszára is, úgy akkor többek között arról is szavaztunk, hogy a teljesítményen, munkán és tanuláson alapuló, a középosztály erősítését célzó jobboldali politika folytatódjon-e tovább, vagy a kétségkívül szimpatikus, ám addig csak keveseket elérő intézkedéseket kiterjesszék-e további társadalmi csoportokra (ezt ígérte Medgyessy).
Erről szólt az önkormányzati választásokig tartó száznapos ígérethangverseny. A „rászorultság” elvének fokozatos érvényesítésével azonban az éppen csak erősödésnek indult értékelvű polgárság és az érdekvezérelt vándorló szavazók széles tábora egyszerre esik ki a kedvezményezettek köréből.
A tavalyi szavazás több volt, mint az egyes pártok programjai közötti választás. A formálódó világképek megmérettetésének is tanúi lehettünk. Bár a magyar pártrendszer még messze nem nevezhető kiforrottnak, a tömbösödés jelei tagadhatatlanok.
Amennyiben tehát csupán a fent vázolt ellentétpárnál maradunk, úgy a Fidesz és az SZDSZ továbbra is távol áll egymástól. A liberális politikai pólus gazdasági és szellemi hátországául szolgáló középosztály megerősödése ismét a messzi távolba került.
1994 után a „szakmaiság” még elfogadható alap volt a balliberális koalícióra. Medgyessy Péter titkosszolgálati múltjának napvilágra kerülése azonban éppen ezt a mítoszt rombolta szét. Korábban úgy tudtuk, hogy a nyolcvanas évek közepétől egy poszt betöltésénél „már” nem a párthűség, hanem sokkal inkább a szakértelem számított. Azt, hogy ez talán másként is lehetett, Kis János és Hack Péter kilépése jelzi. Annak mértékében, ahogyan a szabad demokraták legitimálták a késő kádári eliteket, úgy váltak nélkülözhetővé (előbbre hozott választásokkal), zsarolhatóvá.
Ameddig tehát a Fidesz jó eséllyel számíthat a szociális mobilitás fenntartásában és kiterjesztésében érdekeltek (főként a fiatalok) szavazataira, addig az SZDSZ, úgy tűnik, jelenlegi politikájával csak a baloldalról szerezhet támogatókat. Azt, hogy a jobboldal felé nincsenek szabad kötései, többek között az is mutatja: az ilyen igénnyel jelentkező Centrum pártra helyből közel 4 százalék adta voksát.
A jó értelemben vett liberális értékek sokak számára – köztük e sorok írójának – is fontosak, vonzóak. Csupán a fenti kérdéskörnél maradva is kiderül, hogy sokszor nem elég a dolgok felszínén maradni, mélyebbre kell ásni. Így tévesnek tűnhet az a felfogás is, miszerint a magyar lakosság többségének vonzóak a liberalizmus ideológiai érvei, és az SZDSZ-nek csupán jobban kellene azon munkálkodnia, hogy ezt szavazatokra váltsa. Úgy tűnik tehát, hogy a magyarországi választások kimenetelét a protest szavazatok érvényesülése mellett az dönti el, hogy melyik politikai erőnek sikerül hitelesebben és átélhetőbben megszólítani a véleményformáló középosztályt. Az SZDSZ-nek jelenlegi helyzetében azzal kell szembesülnie, hogy napjainkra önmagában az ideológia kevés, ha az nem társul vonzó jövőképpel.
A szerző politológus

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.