Nyolcéves a Bokros-csomag

Szabó Roland
2003. 03. 12. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ma nyolc éve annak, hogy 1995. március 12-én a magyar kormány meghirdette a Bokros-csomag néven elhíresült stabilizációs-kiigazítási programot. Sokak szerint többek között ez a lépés okozta a Horn-kormány bukását 1998-ban. A stabilizációs csomag még ma is élénken él mindannyiunk emlékezetében.
Habár a Bokros-csomag kétségkívül a rendszerváltás utáni időszak egyik legjelentősebb gazdasági eseménye volt, arról már megoszlanak a vélemények, hogy vajon szükség volt-e rá. A tények: egyes gazdasági mutatók látványosan romlani kezdtek 1994-ben. Az export bővülése nem tudott lépést tartani az import sokkal gyorsabb bővülésével, a kereskedelmi mérleg hiánya 11,9 százalékkal, a folyó fizetési mérleg hiánya 13 százalékkal, a nettó konvertibilis adósságállomány pedig 26,7 százalékkal növekedett az 1993-as évhez képest. Az állami költségvetés egyenlege is jelentős passzívumot mutatott: a GDP-hez viszonyított arány –5,2 százalékról –7,4 százalékra emelkedett. Ráadásul a privatizációs bevételek is erőteljesen csökkentek (az 1993-as évi 1202 millióról 1994-re 104 millió dollárra), elsősorban az MSZP és az SZDSZ közötti politikai huzavona miatt. De az 1994-es év elemzéséhez hozzátartozik az is, hogy a GDP 2,9 százalékkal, az egy keresőre jutó reálbér hét százalékkal nőtt, miközben az infláció 18,8 százalékra csökkent az előző évi 22,5 százalékról. Az adatok azt mutatták, hogy a gazdaság súlyos válságba kerülhet, elsősorban az adósságállomány megnövekedése miatt. Ez azzal járt volna, hogy a magyar állam egyre nehezebben kapott volna hitelt, ezt is csak egyre magasabb kamattal, s a folyamat előbb-utóbb az összeomláshoz vezetett volna. A beavatkozás szükségességét senki sem kérdőjelezte meg, legfeljebb a módszer volt kérdéses.
A Matolcsy György nevével fémjelezhető szemlélet szerint a gazdasági adatok romlása csak ideiglenes volt; mindezt az exportárualapok csökkenésével, a forint felértékelődésével, a vállalkozások adókikerülő magatartásával, a privatizáció leállásával, valamint a választási évvel magyarázta. Ő puhább megoldást javasolt: a privatizáció újraindítását és az árfolyam-politika módosítását. Ezek az elemek megtalálhatók a Bokros-csomagban is: a különbség az, hogy ezeket 1994-ben kellett volna végrehajtani. Matolcsy mindezek mellett a kis- és középvállalkozásokat segítő állami szerepvállalásban látta a helyzet javítását (tulajdonképpen hasonlót figyelhettünk meg a Széchenyi-terv kapcsán). De a Horn-kormány tehetetlenül sodródott, s csak az utolsó pillanatban lépett: akkor, amikor már tényleg nagyon nagy volt a baj. Úgy viselkedett, mint egy tűzoltó, aki megvárta, hogy a kis tűzből jóval nagyobb legyen, majd azt nagy csinnadrattával eloltotta. Persze az oltás így nagyobb költségekkel és szenvedéssel járt a magyar nép számára…
A Bokros-csomag volt a másik megoldási mód. Bokros Lajost nagyon későn, az utolsó pillanatban hívták, amikor már nem volt más lehetőség. Előtte az a pártkatona Békesi László ült a bársonyszékben, aki szintén észlelte a bajt, de nem cselekedett; pontosabban annyit tett, hogy besegített Bokrosnak a csomag megtervezésében. Ez az elvesztegetett idő nagyon sokba került. Az sem véletlen, hogy nem rá bízták a csomag végrehajtását: az MSZP nem akarta, hogy egy pártember „vigye el a balhét”.
A Bokros-féle stabilizációs program elemeit ismerjük: a forint egyszeri, 9 százalékos leértékelése, majd a csúszó árfolyamrendszer bevezetése (ez kezdetben havi 1,9 százalékos leértékelést jelentett), 8 százalékos importvám bevezetése, a költségvetés által finanszírozott szervezeteknél a béremelkedés korlátozása (ezt követte a magánszektor is), a szociális juttatások rendszerének megnyirbálása (például a fogászat ingyenességének eltörlése), valamint a privatizáció újraindítása. Mindezt sokkszerűen, a szociális partnerekkel nem egyeztetve, váratlanul bejelentve (nem véletlenül hívták a Bokros-csomagot sokkterápiának). A cél világos volt: az import visszafogása (leértékelés, vám, a háztartások reáljövedelmének csökkenése), s ezen keresztül a kereskedelmi és folyó fizetési mérleg hiányának mérséklése, a költségvetési hiány lefaragása, valamint az adósságállomány csökkentése (privatizációs bevételek). A csomag rövid távon sikeres volt: a magyar gazdaság elkerülte az összeomlást. Ha az 1995-ös adatokat nézzük: a kereskedelmi mérleg hiánya 3635 millió dollárról 2442 millió dollárra, a folyó fizetési mérleg hiánya 3911 millió dollárról 2480 millió dollárra, a nettó adósságállomány pedig 18 936 millió dollárról 16 817 millió dollárra csökkent. Tehát elmúlt az a veszély, hogy az ország kezelhetetlenül eladósodik.
Azonban sokat fizettünk ezért a terápiáért: az infláció 18,8 százalékról 28,2 százalékra nőtt, s mivel ezt nem követte a bérek ilyen arányú növekedése, ezért az egy főre jutó reálbér 12,2 százalékkal esett vissza. Ennek folyományaként a háztartások fogyasztása is 5,7 százalékkal csökkent. Éppen ez volt a csomag egyik alappillére: ha a háztartások reálértéken kevesebb jövedelemmel rendelkeznek, akkor kevesebbet is fognak fogyasztani, s ezáltal kevesebb importárura lesz szükség. Az egyszeri, majd csúszó leértékelés megdrágította az importot, s elősegítette az exportot, tehát jótékony hatással volt kereskedelmünkre. A költségvetési kiadások (és ezen belül is elsősorban a szociális kiadások) visszafogása azonban nagyon sok háztartást hozott nehéz helyzetbe, mivel a szociális rászorultság határát elég alacsonyan állapították meg. A fogorvosi ellátás ingyenességének eltörlése pedig azzal járt, hogy sokan nem tudták a kezeléseket anyagilag vállalni, s így mi lettünk a „fogatlan emberek” országa…
Érdekes kérdés az is, hogy a Bokros-csomagot mennyire lehet szocialistának tekinteni. Tény, hogy a programmal a kormányzat elég erőteljesen beavatkozott a gazdasági folyamatokba: a leértékelés és az importvám protekcionista szemléletet tükrözött, míg a szociális ellátások alanyi jogának eltörlése vagy a privatizáció újraindítása inkább a liberális szemléletű gazdaságpolitika felé mutat. S mindezek tetejébe ezt a programot egy szocialista kormány hajtotta végre. Itt megjegyezhetjük, hogy a Bokros-csomaggal az MSZP becsapta választóit, hiszen előzőleg pont az ellenkezőjét, a szociális háló kiterjesztését ígérték!
Mennyire hatnak hosszú távon a Bokros-csomag döntései? A csúszó leértékelés afféle védőbástyát vont az exportőrök köré; de a rendszert 2000-ben megszüntették; azóta a forint ismét felértékelődött, ami persze rossz hatással van az exportőrökre és a kereskedelmi mérlegre. Az Orbán-kormány ezt a Széchenyi-tervvel kívánta ellensúlyozni, amely jelentős pénzeket különített el fejlesztésekre (ami az önköltség csökkenésével vagy a minőség javításával jár együtt a vállalkozásoknál), s ez ellensúlyozta a kedvezőtlen árfolyamból adódó kisesést. A mostani kormány a Széchenyi-tervet leépítette, s ez a leépítés pont egybeesett a forint erőteljes felértékelődésével: ez duplán sújtotta az exportőröket, akik kénytelenek voltak belátni, hogy most már nem számíthatnak állami beavatkozásra. A gazdasági szerkezet át fog alakulni: a nem jövedelmező ágazatok eltűnnek, s megerősödnek azok, amelyeknek versenyelőnye nem a forint gyengeségén alapult. A Bokros-csomag pont ezt a lépést halasztotta el a leértékeléssel.
A szigorú költségvetési fegyelem is hamar felbomlott: 1998-ban már igazi választási költségvetéssel nézhetett szembe az ország, majd az Orbán-kormány a szociális juttatások alanyi jogúvá tételével és a tandíj eltörlésével végleg megszüntette a költségvetés szűkmarkúságát. S akkor ne is beszéljünk a tavalyi évről: a költségvetés hiánya 9,4 százalékos volt a GDP-hez viszonyítva; mindez a költségvetési politika erőteljes fellazulását mutatja. Pedig korai még osztogatni: a magyar gazdaságnak az eurózónába való belépéshez kemény feltételeket kell teljesítenie.
A privatizáció is lezajlott. Az 1995-ös privatizációs dömping egyik következménye az volt, hogy az állami tulajdon egy részét áron alul adták el. Így utólag már meg lehet magyarázni, hogy akkor „nagyon kellett a pénz a költségvetésnek”, de a magyar állampolgár nem véletlenül gondol keserűen ezekre az évekre…
A Bokros-csomag tanulsága az, hogy az embereknek és a döntéshozóknak rá kellett döbbenniük, hogy a magyar gazdaság ugyanúgy működik, mint egy háztartás: huzamosan nem költhet többet, mint amennyi jövedelme van, mert akkor eladósodik, s egy idő után a bankok nem adnak hitelt. Ekkor két lehetőség van: vagy visszafogják a kiadásokat, s eladnak egy-két berendezési tárgyat, hogy ebből kifizessék adóságaikat (Bokros-csomag), vagy a családtagok különmunkát vállalnak, hogy a bevételekkel fedezni tudják a megnövekedett kiadásokat – s ha kell, hajlandók beruházni ennek érdekében (Matolcsy-féle elképzelés). A Bokros-csomag kemény gazdaságpolitikai lecke volt; jó lenne, ha az az időszak nem jönne el újra.
A szerző a Debreceni Egyetem Közgazdaság-tudományi Karán utolsó éves hallgató

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.