A magyar baloldal válsága

Löffler Tibor
2003. 07. 31. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Gyurcsány Ferenc miniszterré való kinevezése és vezető baloldali ideológussá válása óta a magyar baloldal ideológiai válságban van. Miközben az MSZP rendületlenül halad a szociáldemokratizálódás útján (Kovács László szerint még modernebbé és még szociáldemokratábbá kell válniuk), az ifjúkommunistából lett milliárdos nagykapitalista kijelentette, hogy a magyar baloldalnak nincsenek vállalható hagyományai. Ennyit a tőke és a tőkések ellen szervezkedő, az öntudatos és kulturált polgárrá válni akaró szociáldemokrata és szakszervezeti munkások mozgalmi hagyományáról. Bolsevik korszakában az eredetileg nagypolgári származású Lukács György kísérletezett azzal, hogy a bolsevik forradalmi törekvések iránt immúnis munkásokat a Párt a hozzárendelt tudattal befolyásolja: a Párt határozza meg a helytelenül gondolkodó proletárok tudatát. Most az eredeti tőkefelhalmozással kapitalistává lett exkommunisták mondják meg az egész baloldalnak, hogy az új kapitalista rendszerben hogyan kell gondolkodni. A magyar baloldal már megkapta a védőoltást: a kommunistából milliomos nagykapitalistává szociáldemokratizálódott Kapolyi László és Medgyessy Péter vezeti a szociáldemokrata pártot és az országot, amely – Medgyessy szavaival – a baloldali hagyományaira büszke Európai Unióba tart.
Gyurcsány jó okkal fordít hátat a baloldali hagyományoknak. A baloldal társadalomfelfogásának középpontjában hagyományosan a kapitalizmus következő szempontok szerinti elemzése áll: tulajdonviszonyok, osztálystruktúra és osztályviszonyok, az állam és az osztályszerkezet összefüggései, hatalmi mechanizmusok, döntési mechanizmusok és érdek-összefonódások stb. Normális esetben a baloldal különösen érzékeny a nagytőke és a monopóliumok gazdasági szerepére és politikai befolyására, és arra, hogy az állam gazdasági szerepvállalása miképpen érinti a nagytőke érdekeit. Normális esetben a baloldal csak a valóságos hatalmi és osztályviszonyok feltárása után, tehát a tényleges helyzet tudatában foglalkozik az osztálykompromisszumok és a szociális partnerség alternatíváival, amelyek a tőke és a munka viszonyait hivatottak rendezni. A baloldali kapitalisták (Medgyessy, Gyurcsány, Kapolyi, rt.-k és kft.-k névtelen tulajdonosai és vezetői) és híveik természetesen nem beszélnek és nem is ösztönzik a baloldali diskurzusokat arról, hogy milyen Magyarországon az osztályszerkezet, a tőke és a politika érdek-összefonódása, és hogy ők maguk milyen szerepet töltenek be a kapitalista rendszerben és a kapitalizmus újratermelésében. Az MSZP baloldalán Krausz Tamásék ugyan büszkék arra, hogy rendszer-alternatívában gondolkodnak, azaz nem tettek le egy kapitalizmusnál fejlettebb társadalom megvalósításáról, de a kapitalisták vezette magyar baloldalon egyáltalán nem téma, hogy miért kapitalisták (Medgyessy, Gyurcsány, Kapolyi és mások) vezetik a dolgozóknak, alkalmazottaknak, bérből és fizetésből élőknek és általában az alsóbb néposztályoknak a tőkével és tőkésekkel szembeni politikai képviseletére vállalkozó baloldalt. A baloldalon ma furcsa mód kényelmesebb teoretikusan rendszerellenzékinek lenni, azaz a kapitalista rendszert elméletben elutasítani, semmint konkrét kapitalisták baloldali térfoglalásának gyakorlatilag és politikailag ellenállni.
A demokratikus szocializmus és a jóléti állam eszméinek elkötelezett nyugati baloldal célja az államapparátus lépésről lépésre történő meghódítása és demokratizálása, valamint a kapitalista gazdaság kulcspozícióinak ellenőrzés alá vonása. Ezért egyszerre elvi és gyakorlati probléma számukra, hogy a kormányzásban való részvételben a szocialista káderek különös érdekei keletkeznek: jól fizetett hivatali tisztségek, állami vállalatok igazgatótanácsi tagságainak megszerzése stb. Egy másik kardinális kérdés a nagytőke uralmának és profitjának korlátozása adópolitika, a vállalatirányítás demokratizálása, munkásellenőrzés vagy részleges állami tulajdon révén. A tőke demokratizálásának programja a tőkések társadalmi felelősségének felébresztését is megcélozza. A baloldal arra való tekintettel nézi kritikus szemmel az államapparátust birtokba vevő káderek ténykedését, hogy az állami bürokrácia összefonódhat a nagytőkével, ami nagyon is meghatározhatja a munka és tőke ellentétének kezelését. Ezért is mondta Olof Palme: „A svéd szociáldemokrácia nem elitpárt, és sohasem volt az. Mi mindig is népmozgalom voltunk, és az is maradunk.” Belga ifjúszocialisták 1972-ben megállapították: hatalom és tulajdon egy és ugyanazon realitás két oldala, ezért illúzió abban reménykedni, hogy birtokba lehet venni a hatalmat a tulajdon rendszerének megváltoztatása nélkül. Ez igaz lehet a klasszikus (nyugati), de nem a (keleti) posztkommunista kapitalizmusban, ahol a rendszerváltások során napirendre kerülhetett egy „baloldali tőkésosztály” megteremtése. Az MSZP ugyan meghirdette a demokratikus szocializmust, de 1994-re lényegében a következő stratégiai célok maradtak a szocialista elit számára: az államapparátus meghódítása (kormányra kerülés), privatizáció és részvétel a privatizációban, állami újraelosztás. Azt, ami a szociálliberális kormányzás alatt végbement, egy öntudatos baloldali nem tekinti a baloldali értékekkel összeegyeztethetőnek: tőkéseket és monopóliumokat támogató válságmenedzsment működtetése. A késő Kádár-kori és posztkommunista eliteknek az az ideológiájuk, hogy ők, a szakértők, válságból vezetik ki a társadalmat. A válság menedzselésére vállalkozó „haladó” és „szakértő” kormányzás mélyrétegeiben viszont a posztkommunista kapitalizmusnak a baloldal teoretikusai által figyelmen kívül hagyott kiépítése folyik. Ez a kapitalizmus azért posztkommunista, mert a kapitalisták (volt) kommunistákból rekrutálódnak, rendszerváltás előtti személyi és kapcsolati háló élteti, politikai és szavazóbázisa baloldali és nosztalgikusan gondol a kommunista korszakra.
1990-ben, miután a kommunista rendszer az általános társadalmi válság közepette összeomlott, a posztkommunista baloldal a svéd jóléti állam rövid távon kivitelezhetetlen, ezért válságkezelésre alkalmatlan programjával indult a választásokon. 1994-ben, a „szociálisan érzéketlen” Antall-kormány ostorozásával jutottak hatalomra, hogy – sok baloldali szerint is fölösleges – szociális megszorító intézkedésekkel menedzseljék a válságot. 1998-ban, a hatalomvesztés árnyékában azzal kampányoltak, hogy a megszorítások a nyugdíjasokkal és a dolgozókkal egyetértésben mentek végbe, és a választások után jön el az életszínvonal emelésének és a növekvő újraelosztásnak az időszaka. Az 1998-tól kezdődő négyéves ellenzéki kampány középpontjában az Orbán-kormány „szociális érzéketlensége” állt, ami a választási hajrá finisében a „jóléti rendszerváltás” szlogenjével egészült ki. Ahogy 1990-ben nem okozott fejtörést a baloldalon a jóléti állam ígérete, úgy 2002-ben is kritikátlan lelkesedés fogadta a jóléti rendszerváltás programját.
Jólét, jólét, jólét, jólét – ez volt minden eddigi választás hívószava a baloldali érzelmű szavazók megnyerésére. Megszorítás, takarékoskodás, válságmenedzselés – ez lett minden eddigi posztkommunista kormányzás retorikája a baloldali tőkésosztály érdekében. Ennek az ellentmondásnak az ideológiai feloldását szolgálja a polgári kormányok szociális érzéketlenségének dogmája a baloldalon.
Medgyessy, a nagytőkés, a tőkések társadalmi felelősségéről beszél Magyarországon, Londonban meg a harmadik út baloldali alternatívájának meghaladásáról, ami egy kapitális ideológiai baklövés: a tőke társadalmi felelősségre késztetése a demokratikus szocializmus programjába már a hetvenes években beletartozott. A demokratikus szocializmus viszont eredendően a harmadik úttal volt egyenlő: sem kommunista parancsgazdaság, sem monopóliumok liberális kapitalizmusa. Az MSZP addig volt híve a nagytőkét a dolgozók védelmében kontrollálni akaró demokratikus szocializmusnak, amíg az a veszély fenyegette, hogy kimarad az eredeti tőkefelhalmozásból. A baloldali tőkésosztály megizmosodásával párhuzamosan röpke pár év alatt feladta a demokratikus szocializmus harmadik utas programját, hogy aztán a nagytőkés Medgyessy Péter úgy utasítsa el retorikailag a harmadik utat, hogy tartalmilag mégis azt adja elő. Amit a Medgyessy–Gyurcsány kapitalista duó ideológiailag művel Kapolyi nagytőkés asszisztálásával, az a baloldal feletti halotti beszéd, és – baloldali értelemben – tömény osztályideológia: még csak nem is ideológusok, hanem maguk a nagytőkések gyártanak a saját helyzetükre és érdekeikre szabott ideológiát a világnézetileg és ideológiailag korlátolt politikai és szavazóbázisnak. A Londonban a „harmadik úttal” szemben előadott és minden elméleti előzményt nélkülöző harmadik dimenzió nemzeti eleme (nemzeti identitás erősítése a globális problémák megoldásakor) sem más, mint az egykori harmadik utas baloldali koncepciók felmelegítése: az európai gazdasági integráció elmélyítésében a baloldal elsősorban a nemzetközi tőkét látta érdekeltnek, amivel szemben szívesen vette védelembe a nemzeti tőke és – még inkább – a munkavállalók érdekeit… A szociáldemokraták elvetették a nemzetek feletti politikai integrációt, és nem fogadták el a nemzetek önállóságának megsemmisítését. Willy Brandt 1978-ban kijelentette: „Nem egy föderációt, nem is egy szövetségi államot akarunk, hanem egy igazi közösséget (…) abban száz százalékig biztos vagyok, hogy a nemzeti identitások nem fognak megszűnni.”
A 2002-es választás kampányában fontos PR-szerepet kapott a búzaégető Karsai József és létminimum alatt élő nőkből álló csapata, akik forró hangulatú gyűléseket szerveztek az Orbán-kormány okozta nyomor és szegénység elleni tiltakozásul, és sárga sállal jelentek meg tévéstúdiókban a sárga sállal kampányoló kapitalista miniszterelnök-jelölt támogatására. Nem zavarta őket, hogy nagytőkés pártfogoltjuk méregdrága öltönyben és selyem nyakkendőben látogatott cigány putrikat, és csak közvetlenül a választás előtt, a kazincbarcikai kórházban döbbent rá a magyar egészségügy lepusztultságára. Az asszonyok gyűlölettel teli dühvel kifogásolták az egyik gyűlésen, hogy Harrach Péter miért nincs jelen, és mennyi lehet a fizetése, miközben ők máról holnapra élnek. Talán a jóléti rendszerváltás reményében nem tájékozódnak azóta sem kapitalista miniszterelnökük vagyonáról és éves jövedelméről. Ez lehet a háttere Medgyessy Péter háromdimenziós elméletének: megvalósult a tőkével egyensúlyt tartó társadalmi és munkakapcsolat.
Most igazolódik csak Berecz János 1979-ben tett megállapítása: a burzsoá körök a szociális egyensúly politikájában olyan eszközt látnak, amely alkalmas a tömegek elégedetlenségének levezetésére, anélkül hogy a fennálló hatalmi és tulajdoni viszonyokat veszélyeztetné…

A szerző politológus

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.