Szaddám Huszein unokájának halálára

Pál József
2003. 07. 25. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Mint az európai kontinens egyik polgára, kijelentem, megrendüléssel hallottam egy tizennégy éves gyermek meggyilkolásáról. Sőt, mint apa, őszintén bevallom, osztozom a gyermek- és unokafosztott volt iraki diktátor bánatában. Nem szándékozom világpolitikai kérdésekkel foglalkozni, pláne nem átértékelni az általánosan elfogadott nézeteket (ámbár még elképzelni sem tudom, mi módon árthatott volna nekünk a bukott vezér); ez a politika profán világa.
A halál viszont a szentség birodalma. Mérhetetlenül visszatetsző az ujjongás bárkinek a halálán. A nagy nemzetközi tévécsatornák vezetői és riporterei, akiket létükben vagy boldogulásukban az iraki elnök a legkevésbé sem fenyegetett vagy akadályozott, alig leplezett jókedvvel adtak hírt a halálesetekről. Lehet, hogy még pezsgőt is bontottak a holttestek felett, amelyek, úgy tűnik, a maguk konok mozdulatlanságában is megerősítik az Irak elleni háború két vezérének meggyengült pozícióit. (A másodhegedűsét egy másik holttest, Kelly professzoré rontotta le.)
Radnóti Miklós költőnk a hatvan évvel ezelőtti borzalmak idején saját korát jellemezte így a Töredékben: „mikor az ember úgy elaljasult, hogy önként kéjjel ölt, nemcsak parancsra.” Az európai mentalitástörténet egyik konstans, szerencsére csak rövid időszakokra megszakadt jellemzője a halál iránti tisztelet. A halottat, függetlenül korábbi tetteinek megítélésétől, íratlan törvények védik. Az antik Athénban a periklészi demokrácia egyik morális alapelve volt, hogy saját törvényeit az íratlan törvényekkel egybehangzónak tekintette. Aki ezek ellen vétett, hosszú távon elbukott. Ez a konfliktus áll az egyik legismertebb tragédia, Szophoklész Antigonéja hátterében. A szerző nem foglalkozik azzal, igaza volt-e Polüneikésznek, amikor a város ellen támadt. A politikai küzdelmek és állásfoglalás felett áll a felsőbb (erkölcsi) világ parancsa: még az ellenség holttestét is tisztelni kell. Kreón csak a városvédő Eteoklészt temetteti el, fivérétől megtagadja a végtisztességet, sőt szörnyű büntetést helyez kilátásba azok számára, akik vétenek az utasítás ellen. A „gyűlölni nem, szeretni csak születtem én” szavakkal önmagát jellemző Antigoné azonban nem a földi világ törvényei szerint jár el, hanem a felsőbb parancsnak engedelmeskedve mégis földet szór fivére, Polüneikész holttestére. A Kar ítélete szerint (Lábbal ne tapodj soha isteni törvényt!) a küzdelemből erkölcsi értelemben a halott Antigoné kerül ki győztesen, antagonistájáról megtudjuk, mérhetetlenül önző és gonosz ember, türannosz, aki végül totális (erkölcsi és fizikai) vereséget szenved.
A szeretetet, a lélek halhatatlanságát és a test feltámadását valló kereszténység még határozottabban kiáll a halál méltósága és szentsége mellett. A Máté evangélium ötödik fejezete szerint Krisztus beteljesíteni jött a törvényt, ugyanakkor az ellenséggel szembeni viselkedés kérdésében egy lényeges különbséget is tesz a régi és az új (keresztény) között: s ez éppen az ellenség gyűlölete, a szemet szemért, fogat fogért régi parancs megváltoztatására vonatkozik: „Én pedig azt mondom nektek, szeressétek ellenségeiteket.”
A politikai gyakorlat szintjén a keresztény Európa szinte sohasem tudta alkalmazni ezt a tanítást, az ideálokban azonban mint megvalósítandó cél, kétezer éven keresztül mégis létezett. S ha az élők iránt nem is, de legalább a holtak néma és örök birodalmára nézve érvényes volt az indulgentia plenaria (teljes bűnbocsánat) elv, ahogyan ezt a profán világból kiszakított, szent teret jelképező templomok homlokzatán ma is olvashatjuk.
A szerző egyetemi tanár

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.