A közösségből kilépő ember útja sehová sem vezet

Farkas Péter
2003. 08. 22. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Liberális korunkat a globális társadalmi katasztrófa jellemzi. Egyre kevesebb ember kezében egyre nagyobb hatalom, vagyon és jövedelem összpontosul, a többi ember rovására. A globalizáció felszámolja a helyi identitást, szétveri a tradicionális közösségeket. A cél az individuális fogyasztó igényeinek kielégítése, a konzumhedonizmus. Mindezen folyamatok mögött a liberalizmus emberi természetéről szóló tanítása húzódik meg. Ez három fogalomban foglalható össze: hedonizmus, racionalizmus és atomizmus.
Az első a fájdalom kerülésére és az élvezet keresésére vonatkozik. Az egyén érdekvezérelt lény, jellemzője az önzés. Az individualizmus alapja a birtoklás elve, s a hírvágytól vezérelt atomisztikus egyének versenye olyan harc, mely az anarchia vagy a társadalmi instabilitás felé mutat.
A racionalizmus nevében a liberálisok követelik a világnézeti semlegességet, a vallást magánügynek tekintik. A nem létező világnézeti semlegesség trójai falova nevében a történelmi egyházakat támadják és a bomlasztás érdekében a szektákat támogatják. A racionális és érdekvezérelt ember ugyanakkor mindig individuum, egyén. A liberális individualizmus az embert absztrakt módon, tényleges viszonyaiból kiszakítva látja, az egyéneket elszigetelt atomokként kezeli, a társadalmat pedig ezek puszta halmazaként gondolja el. Egy híressé vált tétel szerint: az ember egymillió lényből alkotott csoportnak milliomod része.
A liberalizmus társadalmi felszabadulást, emancipálódást lát a közösségi hálóból való kilépésben. Az egyének együttese az anómikus tömeg. A közösség identitást ad és szellemi védelmet. Véd az elidegenedéstől és a különböző népboldogítók ígéreteitől. Egy társadalom sem maradhat fenn, ha nincs egy, az embereket a nemzethez, kultúrához, valláshoz, családhoz kötő érzés. A fogyasztó számára az áru fétissé lesz. A fogyasztói társadalom alapgondolata a versengésre épül. A konkurencia, az ellenfél eltiprására, megsemmisítésére. Az elsivárosodott lét, az identitás bizonytalansága és a stabil kapcsolatok hiánya, a stressz – anómiát eredményez. Erre válaszuk még több önérvényesítés, még több fogyasztás és szórakozás.
Napjainkat a lelki értékek szűkössége, a bizalom hiánya és az érzelmek sivársága jellemzi. Hiányzik a szolidaritás. Pedig egészséges lelkületű társadalom csak egészséges lelkületű családokra és közösségekre épülhet. Mindeközben az elmagányosodott emberekben nő a félelem. A fogyasztói tárgyak világából így korunk barbija az illúziók világába és a kábítószerekhez menekül. Hódít a horoszkóp, a sátánkultusz és a babona. A vallásától megfosztott egyént szórakoztatni kell. Ez a média feladata, mely egyben irányítja a tömegeket. A szappanoperák és a horrorsorozatok célja a frusztrált tömeg gondolkodásról való leszoktatása.
A gagyi tévék egymással konkurálva mutatják be az ún. valóságshow-kat. A Big Brother és a Való Világ leplezetlen módon konvertálja össznépi giccsé az 1984 című regény riasztó vízióját a totális megfigyelésre és megalázásra épülő társadalomról. Steven Spielberg Mesterséges értelem című filmjének témája: alkossunk olyan gyermekrobotot, amely képes viszontszeretni az embert. A robotgyerek megalkotása körüli vitában a mindent eldöntő érv az, hogy a robot új piacot nyit meg s nagy lenne iránta a kereslet. További döntő érv, hogy ha a vevő megunta, eldobható, megsemmisíthető. Lassan tényleg megvalósul Huxley utópiája. Egy olyan világ, ahol nincs család, az élet keltető központokban sarjad. A boldogságot egyedül az élvezetek fogyasztása, az ún. szómakábulat jelenti.
Madách tragédiájának víziója, ahol már csak biológiai szülők vannak, de azok legalább még vannak, mert a lombikból az a bizonyos csepp még hiányzik. Ámbár a közelmúltban olyan hírek is napvilágot láttak, miszerint nőkbe állítólag férfi partnereik sejtmagját klónozással beültették.
Individuális liberálisaink a házasság és a család alternatíváját keresik. Egy „híres” transzvesztita örökbe fogadott egy csecsemőt, akinek egyszemélyben egyszerre tud apja és anyja lenni. Az individuum jogait hangsúlyozó libertinus felfogás következményeként, az elmúlt évtizedekben fokozódott a szexuális szabadosság, a kábítószer-fogyasztás és az erőszakkultúra. A televíziós programokat vizsgálva azt tapasztaljuk, hogy minden tíz program közül nyolcban az erőszak dominál, műsoróránként nyolc erőszakos epizód jelenik meg. A horror mellett a másik visszataszító manipulációs eszköz a pornó. A belső történések hiányát a külső ingerkörnyezet látszólagos mozgalmassága feledteti „sliccben nyitott társadalmunkban”. A pornófilm lényege a maximált gyönyör, a kéj, a szex brutális képi adagolása, Ciccolina lumpenerotikája.
S miközben több százan meghalnak a kábítószer miatt évente, s meredeken emelkedik a drogfogyasztók száma, kivénhedt szalonkommunisták és a liberalizmus prófétájának felkent ún. gondolkodók küzdenek a fű fogyasztásának korlátlan jogáért. Ma már a halál angyalai rekreációs drogokról beszélnek és mesterséges mennyországot ígérnek. A fiatalok először a lágy drogként ismert marihuánát fogyasztják gyakrabban, majd rátérnek az amfetaminszármazékokra, végül eljutnak a heroinhoz. A kábítószerek élvezete menekülés az élet igazi értelme elől, amikor valaki nem képes vállalni a kudarcot, a konfliktust, vagy pedig meg sem találja a célt, amiért élni érdemes.
Korunkban különleges élességgel vetődik fel a magzatelhajtás kérdése, egy öregedő és fogyó társadalomban. A liberális ember autonómiatudata felerősödik, és úgy érzi, hogy mindenkitől és mindentől független önrendelkezés illeti meg. A születendő gyermekről az anyák szabadon rendelkezhetnek. A liberális álláspont szerint az egyetlen helyes abortuszpolitika a megengedő. Az emberi élet iránti tisztelet és a vele kapcsolatos felelősségtudat megcsappan. Az életre szavazó Alkotmánybíróság halomba döntötte az emberi önrendelkezés jogaként az eutanáziát támogatók hamis érveit, akik nem átallanak olyan véleményekre hivatkozni, hogy a magyar lakosság több mint kétharmada támogatná az ún. „kegyes halált”.
Korunk tudományos liberalizmusa felismerte a tudatformálás jelentőségét. Ezért a média mellett az oktatás és a kultúra megszállása volt a legfontosabb számukra a kormányalakításkor. A kultúrkampf során intézményeket számolnak fel és tesznek lehetetlenné. Az iskolában a családi életre nevelés helyett a szexuális másságért küzdenek és megtiltják, hogy a pedagógusok értesítsék a szülőket gyermekük kábítószer-fogyasztásáról.
A rendszerváltozás után a társadalom gyorsan polarizálódott, a volt szocialista „elit” ezúttal is hatékonyan alkalmazkodott az új helyzethez, megszerezte a gazdaság, a média és a politika új hatalmi pozícióit, a társadalom többsége pedig magára maradt és elszegényedett. A szabadosság bajnokai a koncért a posztkommunisták mellé álltak, feladva verbális rendszerváltó antikommunizmusukat. A valójában kozmopolita-radikalista lufieregetők csak magukat tekintik a tudományosság és a progresszió letéteményeseinek. Logikájukban nincs helye semmilyen ellenvéleménynek, ellenzéknek.
Egy éve másodszor árulták el a rendszerváltozást és álltak az állampárt mellé. Létre is jött a tudományos liberalizmus szegénységpárti kormánya. Mostani regnálásuk csak eltűnésükkel végződhet. Tegyünk is érte.
A szerző szociológus, egyetemi oktató
(Pázmány Péter Katolikus Egyetem)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.