A magyar felsőoktatás hajmeresztő jövőképe

–
2003. 08. 28. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Azok a meghatározó (regulációs) folyamatok, amelyek az EU-csatlakozás nyomán keresztül-kasul áthatják a felvett országok társadalmi életét, nemcsak a jog, a gazdaság és a közigazgatás normáiban hoznak változásokat, hanem áttételesen meghatározzák a távlati fejlődésirányokat, divatos kifejezéssel az ország jövőképét is. Velük kapcsolatban az aggodalmak, ellenérzések és figyelmeztetések két típusával találkozunk. Az egyik hangosabban szólal meg, és – összefoglaló kifejezéssel – a globalizáció veszélyeit tematizálja. Érvelése általánosan ismert: az egyneműsítés saját értékeket elsodró hatása a bekebelezés velejárójaként mindenütt gazdasági és kulturális egyenterepeket hoz létre, orwelli egyenlelkekkel, célracionálisan szervezett egyenlétformákkal, amelyeknek a szokásos metaforája a sajtóban a „McDonald’s”. Nyilvánvalóan komolyan veendő tendenciával van/lesz dolgunk, de vele összefüggésben egy másik, végzetszerűbb, rejtve ható, tektonikusan meghatározó erő, amely máris működik, aktuálisabb és veszedelmesebb. Erről kevesebb szó esik a szakszerűbb elemzésekben is, legalábbis oknyomozati pontossággal és a perspektívák teljes felmutatásával. A Kádár-rendszer átöröklött apparátusa a világtörténelem „legtudatosabb osztálya”, amely már ott felismeri a hatalmát fenyegető elemeket, ahol azok még meg sem jelentek, és amelyeknek virtuális szereplői még maguk sem ismerték fel lehetőségeiket. Ez a – nevezzük így, stílszerűen, marxista műszóval – társadalmi osztály, amely minden posztkommunista kelet-közép-európai országban jelen van, transznacionálisan nemzetsemleges, természete szerint hatalmi céljaiban és eszközhasználatában totális. Most éppen a felsőoktatás frontszakaszán tartja időszerűnek a pozíciók megszerzését, amikor a bolognai charta tételei mögé csempészi bekebelező stratégiáját.

Pálinkás József elemzi a CSEFT-programnak nevezett kormányzati koncepciót (Rektorok tudományos fokozat nélkül, Magyar Nemzet, 2003. augusztus 9.), amelynek a célja a magyar felsőoktatási intézmények működési és irányítási rendszerének átalakítása azon a címen, hogy az igazodjék egy közös európai szisztémához. Meggyőző erejű a szerző érvelése azokon a pontokon, ahol a tervezetben foglaltak gyakorlati abszurditásaira mutat rá (ilyen például az, hogy vannak tudományterületek, amelyek a felsőfokú képzésben nem oszthatók két, egy „üzemszakemberi” és egy diplomás szintre; „fokozat nélküli rektor” és így tovább). Azt gondolom azonban, hogy az elemzés kiegészítést kíván. Elsősorban ott, ahol a hatalomgyakorlás éppen lendületbe jövő, célkövető tendenciáit kell sejtenünk. Ami a felszínen is rögtön érzékelhető, és nem igényel különösebb magyarázatot: az egyetem autonómiájának hagyományos elve és a végrehajtó hatalom tervezett abszolút érvényre juttatásának ellentmondása. A tervezet szövege világosan beszél. A felsőoktatási intézmény döntéshozó grémiuma, az igazgatótanács fele-fele részben az egyetemi oktatókból és a minisztérium által delegált személyekből áll, a rektorral pedig a miniszter köt „menedzserszerződést”. (Még fügefalevél sincs.) Ez az elv mindennek ellentmond, ami célszerű, tradicionálisan igazolt és tisztességes. Elégséges röviden érvelni.
Minden (felső)oktatási koncepció meghatározott kulturális és hatalmi kontextusban jelenik meg, a Ratio Educationis, Eötvös József, Klebelsberg Kunó idején és most is. A magyar, de általában az egyetemek töretlen tradíciója az oktatás tartalmának és rendjének szuverén meghatározása, másfelől a szakemberképzés, tehát végső soron a jövő minősége iránti felelősség. Legnagyobbrészt ennek volt köszönhető a magyar diploma értéke és a magyar műszaki értelmiség teljesítménye a XIX–XX. században. Emlékezzünk arra is, hogy ’48 után azokon a szakterületeken sikerült megőrizni a nemzetközi színvonalat, amelyek tematikai ideológiamentessége a legnagyobb mértékben kímélte meg az intézményeket a politikai befolyástól. Egy Haynal Imre professzort persze el lehetett távolítani, de az orvosképzés hagyományos szakmai igényessége tartotta magát, és legalább ilyen mértékben ugyanez áll a műszaki egyetemekre is, noha azokon a karokon is elhelyeztek éppen vezető pozíciókban – ahogy ma mondjuk – pártkatonákat. A kulcsmozzanat: a tudomány és az erkölcs maximáinak zavartalan érvényesülése. Az egyetem olyan iskola, amely a klasszikus tudományelméleti értékekre és a modern kutatásra építi a szakképzést, és minőségveszteség nélkül nem vészelheti át a hatalom befolyását. Most viszont, amikor majd az egyetemi igazgatótanácsokba beülnek a „mini Aczél Györgyök” és a mindenkori érdekérvényesítők, amely utóbbiak minden ülésen el fogják mondani, hogy milyen fontos szerepe van a felsőoktatásnak a társadalom életében, akkor már nem fog számítani egyéb, mint a politikai érdek. Az apparátcsik erkölcse más, mint a rektoré. Hivatala az igazgatótanácsban szpáhibirtok, azaz ha megszegi a hatalom iránti lojalitás kötelmeit, repül, és elveszti a „jelentős tiszteletdíjat” és a „természetbeni juttatást”. Bizonyára lesznek közöttük majd naiv jóindulatúak is – akiket a korabeli vallatási gyakorlatban Gút bácsi megnevezéssel illettek. Sajnos azonban köztünk is akadnak majd olyanok, akik megértve az idők szavát ráhozsannáznak a merkantil szellem olyan érveire, mint a (rövid távú) piacképesség és a financiális önfenntartás kényszere által diktált bóvli megoldások (állítsunk elő a bölcsészkaron reklámszövegírókat, a gyógyszerészeti karon drogpipa-tervezőket stb.). Hiszen az egyik rejtett cél éppen a szatócsrentabilitás, a költségkímélés, magyarán az államháztartásból való (részleges) kirekesztés, amint erre finom formában maga Pálinkás professzor is utal. Márpedig az utódokról való gondoskodás sem a családban, sem az országban nem kegyosztás, hanem kötelesség.

A tervezett akciónak természetesen vannak egészen közvetlen egzisztenciális vonatkozásai is. Itt van fügefalevél, de Pálinkás József helyesen látja: a felsőoktatási intézmények tanárainak kipaterolása a közalkalmazotti státusból egyet jelent a függőségi helyzetbe sodrással. Nem csak szimbolikus gesztusról van szó, mert a háttérben a teljes intézményi életszféra kifullasztásának a perspektívája áll, ha a felsőoktatás kegyelemkenyérre utaltatik. Amikor a hatalom végső konzekvenciájában a termelőegységek kategóriájába igyekszik áthelyezni az egyetemet, nem kölcsönveszi az unokáktól a jövő szellemi teljesítményének hozamát, hanem kilopja ennek a jövőnek az indulótőkéjét.
Egyelőre az apparátus fagocita haditerve a minisztériumi szakanyag fedőnevet viseli a frissen telepített aknák fölött. Így az apparátus még rengeteg alkalmat fog találni arra, hogy elképzelésének üdvös voltát tárgyi garanciák nélküli ígéretekkel bizonygassa, hamis biztonságérzetbe ringatva az érintetteket: a felsőoktatási intézményeket magukat és azok felelős oktatóit. A principio obsta – tartották a rómaiak. Ha megpróbálunk kezdetben ellenállni, lehet remény. Remenyik Sándor intelme, amely egy idegen hatalom által megszállt terület védelmében hangzott el, ismét aktuális: Ne hagyjuk az iskolát!

Szende Tamás

A szerző tanszékvezető egyetemi tanár, tudományos tanácsadó

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.