Hatályos a pedagógusellenes oktatási rendszer

Hoffmann Rózsa
2003. 08. 27. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ha augusztus vége van, akkor rendszerint a tanévkezdésre figyelnek az emberek, és erről tudósít a sajtó. Az oktatási miniszter és csapata naponta több tucat fórumon elmondja majd, hogy milyen gyermekbarát törvény született nyáron, illetve hogy milyen sok kisgyerek kap már ez év őszén ingyenes tankönyvet. A nyilatkozatok szokás szerint arról szólnak majd, hogy minden nagyszerű, és az oktatásügy soha nem látott mértékben fejlődik.
Ám – mint tudjuk – az éremnek két oldala van. Gyakran az árnyékban maradó, a rejtett az igazi. Nézzük meg, valójában mit is hoz az új tanév az iskoláknak és az azokat fenntartó önkormányzatoknak, egyházaknak, alapítványoknak.
A modern társadalmakban az oktatásügy minden mást elhomályosító küldetése az, hogy az ifjú nemzedék valamennyi tagja optimális mértékben: testben, szellemiekben és erkölcsiekben gyarapodva fejlődhessék, a pedagógusok értő irányítása mellett. E fejlődés érdekében a pedagógia világos követelményeket támaszt, amelyeknek teljesülését elősegíti, ellenőrzi és értékeli; a hivatásos nevelő és a szülő őszintén együttműködik a gyermekkel kapcsolatos történések megbeszélésében és a veszélytényezők kiküszöbölésében; a nevelésben együttműködő felek megfelelő időt biztosítanak a hasznos tevékenységek elvégzéséhez; de mindenekelőtt az oktatási rendszer olyan pedagógusokat állít a posztokra, akik nemcsak jól képzettek, hanem teljes személyiségükkel és maximális odaadással képesek a nevelői szerep betöltésére. Mindehhez a rendszert működtető állam elegendő pénzt mozgósít. Az Oktatási Minisztérium (OM) elmúlt évi intézkedéseit látva meg kell állapítanunk, hogy azok a felsorolt feltételek egyikének sem felelnek meg. A módosított törvény és más jogszabályok – a hivatalos deklarációkkal ellentétes módon – épp a fiatalok normális fejlődése ellenében hatnak. Az állítást az alábbi tények igazolják.
A követelmények cseppfolyóssá váltak. A törvény értelmében a Nemzeti alaptanterv az egyedüli kötelező érvényű jogszabály, minden egyéb (így a kerettantervek) csak ajánlásnak tekinthető. A gőzerővel készülő új alaptantervben azonban nincsenek megfogható követelmények. Semmiféle ismeretanyagot nem tartalmaz. Csak a képességek fejlesztésére koncentrál, amelyek – mint tudjuk – ismeretek nélkül nem alakíthatók. Az elgondolás értelmében az iskolák majd önmaguk számára határozzák meg a saját tananyagbeli követelményeiket. Amennyiben ezt szakszerűen meg is teszik, és netán komolyan szeretnék venni munkájukat, ott már baj lesz. A teljesítés értékelésekor ugyanis már megkötötte a kezüket a törvény. Az alsó tagozaton mostantól kezdve nem osztályozhatnak a tanítók. Nem mondhatják azt, hogy kisfiam, ez ötös, nagyon szép, csak annyit, hogy kisfiam, ez nagyon szép. De ez még a kisebbik baj. Meg fogják találni annak módját, hogy az értékeléseik, tehát a fejlődéshez nélkülözhetetlen visszajelzéseik célt érjenek. Csak sokkal nehezebb lesz a dolguk. A nagyobbik baj ott kezdődik, amikor a követelmények teljesítésének elmaradása miatt úgy ítélik majd meg, hogy a gyermeknek nem ártana újra elölről kezdeni, azaz megismételni a tanévet. Ilyenkor hiába lesz ez a legszentebb szakmai meggyőződésük: ha a történetesen hiú szülő már felsőbb osztályban akarja látni gyermekét, nem tehetnek mást, tovább kell engedniük. Így tehát a gonddal megfogalmazott iskolai követelmények és az értékelés fajsúlytalanná válnak, elvesztik tényleges pedagógiai jelentőségüket.

Nem egyszerűbb a helyzet az ún. kimeneti, vagyis az érettségi követelmények esetében sem. A 2005-ben bevezetendő kétszintű érettségivel még alig kezdték meg az ismerkedést a középiskolai tanárok, máris napvilágot látott az új érettségi javaslat, amely – akárcsak az új alaptanterv – nem tartalmaz tényleges ismeretanyagot. A kimeneti követelmények cseppfolyósítása instabillá teszi a középfokú oktatás egészét.
Ezek az egymással szorosan összefüggő intézkedések – az OM kinyilatkoztatásaival épp ellenkezőleg – nem szolgálják az ifjúság optimális fejlődését. Nézőpont kérdése persze, hogy mit tekintünk gyermekbarát rendszernek. Azt-e, amely évezredes tudásra támaszkodva szakszerűen segíti a fiatalok növekedését, vagy azt, amely mindenféle korlát eltörlésével szabadjára engedi a gyermekek ösztöneit? Az OM ez utóbbi álláspontot képviseli, így a maga szemszögéből nézve joggal nevezi a módosított törvényt gyermekbarátnak. Magunk ellenkezőleg: gyermekellenesnek tartjuk, mivel rendelkezései a normális fejlődés ellenében hatnak.
Ugyanígy gyermekellenesnek kell tekintenünk abból a szempontból, hogy nemhogy elősegítené, hanem egyenesen megtiltja bizonyos esetekben (lásd: drogfogyasztás) a természetes és szükségszerű együttműködést a gyermek szülője és hivatásos nevelője között. Az utóbbi fél évben sok ezren elmondták ezzel a tilalommal kapcsolatos ellenvéleményüket: mindhiába. Az új tanévtől kezdve egészen addig, amíg ezt a szerencsétlen törvényt el nem törlik, arra kell számítanunk, hogy a pedagógus vagy eltitkolja majd a szülő előtt a negatív információkat, s ezzel vét a hivatásetika évezredes szabálya ellen, vagy hivatástudatát követve beavatja a szülőt, ami által törvénysértést követ el. Amennyiben egyik rosszat sem képes vállalni, nem marad más hátra, mint hogy tiltakozása jeléül feladja a hivatását, átadván a helyét esetleg olyannak, akit nem gyötörnek ilyen jelentéktelen morális problémák.
Ami az időt illeti, ott is nagy a baj. Mint tudjuk, a költségvetési törvényben átlag tíz százalékkal csökkentették a kötelező tanítási órák számát. Mit jelent ez az iskolák gyakorlatában? Azt, hogy a gyermekek lassanként ennyivel kevesebb időt fognak eltölteni az intézmény védett körülményei között. Ennyivel több idejük lesz csellengeni, rossz társaságba keveredni. A veszély épp azokat fenyegeti leginkább, akik a legnagyobb védelemre szorulnának, és akiknek felzárkóztatásához még a mostani lehetőségekhez képest is sokkal több időre volna szükség. Az óraszámok csökkentése másfelől azt is jelenti – gondolnánk –, hogy valamivel kevesebb matematika-, anyanyelvi vagy idegen nyelvi óra lesz ezentúl az iskolákban. A helyzet azonban – mint hírlik – az, hogy leginkább a művészeti és a gyakorlati tárgyak, köztük a testnevelés esnek a csökkentés áldozatául. Az óraszámcsökkentés tehát az antik görögök óta tudott ép testben ép lélek norma megszegését ösztönzi, azaz eredményét tekintve ismét csak gyermekellenes.
Vajon mi a helyzet a pedagógusok esetében, akik – mint tudjuk – sokkalta fontosabbak az iskolában, mint például a számítógépek? Vajon sikerült-e számukra olyan kondíciókat teremteni, hogy teljes erejükkel a nevelés ügyének szenteljék munkaidejüket? Nos, az országos tanári kar lelkiállapota – érthető módon – lehangolt és lehangoló. A törvénymódosítás után növekszik a pályaelhagyók száma. Már nem csak és talán nem is elsősorban a még mindig rendkívül alacsony jövedelem miatt fordítanak hátat a legjobbak a katedrának (bár a tavalyi nagy hírveréssel bevezetett béremelést rég elfújta a kormány gazdaságpolitikájának a szele). Hanem azt mondják, hogy ők tanítani és nem butítani esküdtek föl. Nem tudják elfogadni, hogy szakmai autoritásukat (lásd például az osztályozás kérdését) a törvény erejével akarja csorbítani a hatalom. Nem akarnak olyan oktatási rendszer szolgálói lenni, amely szakmailag hozzá nem értő, elfogult közegnek szolgáltat ki pedagógiai döntéseket (lásd az évismétlés kérdését). Nem akarják megvárni, amíg igazgatójuk köt útilaput a talpukra, mivel hogy lassan kitiltatnak a szaktanárok a felső tagozat két évfolyamáról, illetőleg elfogynak a gyakorlati és a művészeti órák (lásd az óraszámcsökkentés kérdését). A pályán megmaradók pedig annak örülhetnek, hogy a jelentős mértékben megnőtt túlórakényszer miatt szó sem lehet már minőségi munkavégzésről, a szabad idejét a gyerekek körében töltő ódivatú tanárokról, sem sok készülést igénylő szakmai megújulásról, hanem csak futószalag-termelésről a tudásgyárban. Örülhetnek annak is, hogy megint nagyobb lett a szabadságuk: rövidesen ismét tanterveket fabrikálhatnak, és ők dönthetnek arról, hogy mit is tanítsanak. És végül örülhetnek annak, hogy a törvénymódosítást a hivatalos álláspont szerint soha nem látott mértékű szakmai egyeztetés előzte meg, miközben az újságolvasók persze tökéletesen tisztában vannak vele, hogy a törvényalkotók figyelemre sem méltatták a pedagógustársadalom egészét képviselő hét szakmai szervezet egyöntetű tiltakozását (lásd a júniusi oktatásügyi híreket). Ezek után már csak abban reménykedhetnek, hogy a több, Alkotmánybírósághoz benyújtott indítvány némi enyhülést hoz majd ebbe a sivárságba.
Az az oktatási rendszer, amely ilyen mértékben pedagógusellenes, az áttételesen gyermekellenes is. Hiába minden kormányzati ráolvasás: a tanító emberek tízezrei pontosan tudják ezt.
Végül, ami a jó oktatásügyhöz nélkülözhetetlen pénzt illeti, ott sem jobb a helyzet. Az óraszámcsökkentést egyértelműen a pénzügyi megszorítások miatt írták elő. A nagy hírverést kapott ingyenes tankönyveknek a legtöbb helyen nincs meg a teljes fedezetük. A forráshiánnyal küzdő iskolafenntartó önkormányzatok százai most újabb kényszerhelyzetbe kerültek: valahonnan el kell venniük, hogy a fedezetet előteremtsék. És nem vagy alig épülnek tornatermek, uszodák; nem korszerűsödnek a szükséges mértékben a leromlott állagú épületek. Egy valóban gyermekbarát oktatási rendszer finanszírozásához egyelőre hiányzik az eltökélt politikai akarat és a megfelelő gazdaságpolitika.
Mi várható tehát az új tanévben az érem másik oldalán? Mint láttuk, nem sok jó. Marad csak a remény, hogy tanáraink többsége, hűen hivatásához vagy esküjéhez, még ilyen körülmények között is képes lesz a mindennapos kis pedagógiai csodákra. És a másik remény, hogy nem tart ez így örökké.
A szerző egyetemi docens

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.