Mi lesz veled, magyar termőföld?

Tanka Endre
2003. 08. 05. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Brüsszel 2002 decemberében adott szabad utat uniós tagságunknak. A közös agrárpolitika (KAP) átfogó reformjáról ez év június 26-án született döntés – a belépő tízek részvétele és beleszólása nélkül. A konvent elkészítette az új föderáció alkotmánytervezetét. A rendszerkutatás és folyamatelemzés ezzel lehetővé teszi a jövőkép tisztázását: milyen sors vár mezőgazdaságunkra és a földre az EU-ban?
Föld- és agrárviszonyainkban az eredeti tőkefelhalmozás eltér az ipari magántulajdon kialakításától, mert közel két évtizedes ciklusra kényszeríti a jogi személyek és a külföldiek földtulajdonszerzésének időleges tilalma. Uniós tagságunkkal a föld, az agrárvagyon és a profitszerzési lehetőségek elsajátításának új minőségű időszaka kezdődik. Ennek lényege az elsajátítói pozícióban beálló őrségváltás: a nemzetközi agrártőke nagybirtokrendszerré szerveződik, földtulajdoni monopóliumhoz jut, és megszerzi a termelés-értékesítés stratégiai irányításához szükséges kvótahányadot. Miután birtokszerkezeti túlsúlyra és gazdálkodói kizárólagosságra tehet szert, a hazai üzemtípusokat (a nagyüzemet is) kiszorítja a versenyből, elsajátítói hatalmának pedig nem állhat ellen a társadalom. E végcél sikerén munkálkodik az EU intézményrendszere, amelynek összehangolt működtetői közül legalább öt alapelemet kell kiemelnünk. Ilyen az EU alkotmánya, a földnél az állam önrendelkezésének kizárása és a korlátlan piacnyitás kényszere, a belépőknek kijelölt nagybirtokrendszer, az új tagokat az egyenlőtlen elbánással sújtó és versenytorzító agrártámogatás, végül a termelés- és piacszabályozás parancsuralmi eszköze, a kvóta.
A konvent alkotmánytervezete felszámolja a tagállamok maradék szuverenitását, és intézményi biztosítékokat teremt feltétlen alávetésük szavatolására. Az Európai Egyesült Államokat mint föderációt nem az egyes tagországok polgárai, hanem az EU állampolgárai és a tagállamok alapítják. E címen a tagállam helyett az EU határozza meg az állampolgári jogokat és kötelességeket, beleértve azok gyakorlásának a módját is. (66. cikk) A tagállam alkotmánya ezzel elvész: legfeljebb átveheti az EU diktátumát, azzal ellentétben viszont nem állhat. Ezt külön biztosítja a jogforrási alávetés: a közösségi jog a tagállami jog felett áll, annak bármely aktusát a tagállam köteles elfogadni, alkalmazni és maradéktalanul végrehajtani. (64. cikk) Az uniós alkotmány még ezen felül is gúzsba köti a tagállamot, amely az alkotmányt soha, semmilyen joghatóság előtt nem vitathatja. Erre csak az Európai Bíróság jogosult, amely döntésének viszont a tagállam – a végrehajtási kényszerre is kiterjedő – feltétlen engedelmességgel tartozik. (63. cikk) Végül az alkotmány nyers parancsuralmát a rugalmassági záradék leplezi le. Eszerint „ha az EU valamely céljainak eléréséhez olyan cselekvésre van szükség, amelyhez az alkotmány a megfelelő hatáskört nem biztosítja, úgy a bizottság javaslatára a Parlament és a Tanács együtt meghozzák a szükséges rendelkezéseket. Ehhez a Parlament egyszerű, míg a Tanács tagjainak az egyhangú döntése kell”. (71. cikk) A népfelséget ezzel az önkény semmisíti meg: az EU bármely érdeke címén olyan szervek tehetik félre az alkotmányt, amelyek nem is alapítói az uniónak.
Az alkotmány egyik pillére a legfőbb közösségi vívmánya, a tőke szabad áramlásának érvényesítése. Ez a szabad földpiac kikényszerítéséhez vezet. Az alkotmányba is beépült a római szerződés (EUSZ) 56. cikke, ami kizárja, hogy a tagállam a saját területét alkotó föld tulajdonára és használatára önrendelkezést gyakorolhasson, mert arról le kell mondania a nemzetközi tőkehasznosulás javára. Az állami szuverenitás felszámolásán túl az alkotmányból kitűnik, hogy a tőkeszabadság nem egyike a „négy szabadságnak” (a személyek, áruk, szolgáltatások és a tőke szabad mozgásának), hanem uralmi súlya azok fölé emelkedik. Az EUSZ 56. cikk (2) bekezdése szerint „a tőkeáramlás szabadságának a lehető legnagyobb kiterjesztése körében a Tanács az EUSZ egyéb fejezeteiben foglaltakat nem veszi figyelembe”. (Lásd többek közt a KAP, a környezetvédelem, a regionális politika stb. alárendelését a tőkehatalomnak.)
A rendszer harmadik eleme az agrármodell, amit az EU 1999-ben kimunkált előretekintési programja az EU–25 keleti térségével fogadtat el. Ez a magyar mezőgazdaságot (is) nyers- és alapanyag-termelő ágazattá kívánja „fejleszteni”, amely iparszerű nagybirtokrendszerrel szolgálja a globális cégóriások profitszerzését, a transzgénikus növénytermesztést és a hormonkezelt állatok tenyésztését. Az új üzletág – egészség – és környezetkárosító hatásaitól eltekintve is – a tartósan egyenlőtlen cserét intézményesítené a profitcentrum és a keleti perifériák közt: e képletben hozzáadott érték csak a centrumban képződhet, míg a bérmunkára és alapanyag-termelésre szorított perifériában kizárt a tudás- és vállalkozásalapú fejlődés.
Az EU az új tagok súlyosan diszkriminatív agrártámogatásával nyíltan megsérti az egyenlő elbánás alapelvét. Amikor a közvetlen termelői kifizetéseknek csak negyedét, míg a vidékfejlesztési juttatásoknak a felét hajlandó adni a belépő tízek termelőinek, egyben jogalap nélkül kizárja azok állami szuverenitását arra nézve, hogy nemzeti forrásaikból száz százalékra kiegészíthessék termelőik támogatását. A KAP ez évi reformja bizonyosság tette, hogy az új belépők – az ígéretek ellenére – soha nem részesülhetnek abban a támogatásban, amit a KAP 2004–2013 közt garantál az EU-tizenötök termelőinek. Egyrészt a belépők támogatása csak tíz év múlva érheti el az uniós gazdákét. A másik ok az összevont gazdaságtámogatás rendszerével járó degresszió és moduláció bevezetése az EU-15 tagjánál. Eszerint az EU agrárköltségvetését 2013-ig befagyasztották, ugyaneddig a moduláció a közvetlen támogatásokat 20 százalékkal fogja csökkenteni évi 3, majd 5 százalékkal növekvő mértékben. A KAP így garantálja, hogy az EU-15 gazdái – a WTO megszorításai ellenére – 2013-ig megkapják a mai juttatások 80 százalékát. Ugyanez szavatolja, hogy az új tagok ezalatt semmiképp ne részesüljenek az EU-15 termelőivel azonos támogatásban, vagyis termelői az egységes piacon ne versenyezhessenek a nyugati gazdákkal. Emiatt a 2014-től ígért egyenlő mérce az új belépők termelőit már nem kárpótolhatja az évtizedes veszteségekért, földjeik és otthonaik feladásáért, a mezőgazdaság elhagyására kényszerítésükért. Bár a moduláció és a pénzügyi fegyelem új megszorításai ma még az új belépőkre nem vonatkoznak, a KAP-reform minden egyéb szigorítása (például a vetésterület új csökkentési jogcímei, a mennyiségi, támogatási kvóták és a felvásárlási garanciák szűkítése) kezdettől fogva rájuk is kötelező.
A kínálatkorlátozó, mennyiségi és támogatási kvótarendet a világválságok kezelése szülte: piacidegen, parancsuralmi módszereit a 30-as években az USA fejlesztette ki, az EU pedig 1992-től a túltermelés felszámolása címén a mezőgazdaság tervgazdálkodási keretekbe szorítására alkalmazza. E modell a mezőgazdaság európai értékeinek tagadását és a fenntartható fejlődés feladását jelenti. Az EU keleti bővítésénél a kvótarend az új tagok mezőgazdaságának az elsorvasztását, exportképességük megszüntetését, önellátásuk visszavetését, a nyugati árudömping felvevő piacává alakításukat szolgálja. A kvótatulajdon forgalomképessége biztosítja térségünkben a nemzetközi agrártőke földtulajdoni monopóliumának megszilárdítását, gazdálkodói túlsúlyának és politikai hatalmának létrejöttét.
A kvótarendeletet a neoliberális gazdaságtan evidenciájaként vakon elfogadjuk, holott az egyszerre társadalom- és emberiségellenes. A mennyiségi korlát ugyanis mind több terepen az életminőség rovására lép életbe, így már nem a termelés mennyiségéről szól, hanem élet-halál ura lesz. A kvóta nem csak az önellátás elvesztésével és az importkényszerrel teszi kiszolgáltatottá az országot. A termelésbe való durva beavatkozást megsínyli az ágazat, a termelési kultúra, a vidék, a foglalkoztatottság és a mezőgazdaság elhagyására kényszerülő tömegek földönfutóvá válásával a társadalom. A termeléskorlátozás fenntartható fejlődést hirdet, miközben épp azt semmisíti meg, és csak egy szűk haszonélvező rétegnek, a finánctőkének nyújt fenntartható profitot. A termelés művi csökkentésének ára a harmadik világ társadalmainak pusztulása és élelmezési katasztrófája. A FAO adatai szerint naponta 25 ezer, évente hatmillió ember hal éhen, a nyomor és alultápláltság 840 millió, az éhezéssel járó egyoldalú táplálkozás kétmilliárd embert sújt. A kvótarendet azonban csak a magas árak fenntartása és a fizetőképes kereslet érdekli. Az éhség, a halál és a nyomukban járó társadalmi robbanások fölött szemet huny, inkább a termelést felére, harmadára csökkenti. E rendszer történelmi távon önpusztító.
A kvóták romboló hatásmechanizmusát csak az egyes termékek és ágazatok beható vizsgálata tisztázhatná, így esetünkben a hazai agrártermelés 24 fajta mennyiségi és támogatási kvótájának az elemzése. Ehelyett csak példaként utalhatok egyik kvótánkra, a gabona-, olaj- és fehérjenövények 3,5 millió hektárban engedélyezett szántóföldi alapterületére. E kvóta a legszerényebb számítás szerint is (ha csak a 10 százalék kötelező földkivonást nézzük, nem pedig a gazdálkodás csődje miatt várható, további 23 százalék önkéntes földpihentetést) 1,360 millió hektárt, vagyis szántóink 30 százalékát kivonja a legértékesebb növénytermesztésből. A KAP-reform a jövőbeni földkivonás lehetőségét még fokozza: a Tanács a piaci helyzettől függően további területpihentetési kötelezettséget írhat elő. Milyen közérdek az, hogy pusztán e kvóta miatt termelőkapacitásunk beszűküljön és a szántókkal elérhető agrárexportunk végleg visszaessen 30-40 százalékkal? Nem szólva arról, hogy ezzel értékes élelmiszerforrást ilyen arányban megvonunk a katasztrofális világélelmezéstől? Mezőgazdaságunk ilyen módszerű elsorvasztását csak a Világbank tartja ésszerűnek. Előrejelzése szerint 2040-re a magyar népességszám 7-8 millióra csökken, ami arányban áll területünk eltartóképességével. A kvótarend nélkül viszont a magyar termőterület 30 millió embert tudna élelmezni.
A hazai tejtermelés tragédiája, ezen belül a kistermelők tönkretétele csak előjáték a jövőre kötelező kvótarend drámájához. A „kiharcolt” tejkvótánk közel kétmillió tonna, míg a hazai önellátást és a fogyasztás saját forrásból növelését csak hárommillió tonnakeret biztosítaná. Az EU mezőgazdasági főigazgatósága sem titkolja: a belépő tízek szarvasmarha- és tejszektorát drasztikusan el kell sorvasztani, hogy felvevőpiacai legyenek az EU tej- és húsipari exportjának. Az előrejelzés szerint 2009-ig a belépők tejtermelése 2,6 millió tonnával csökken, a magyar tejhasznú tehenek száma pedig az 1992. évi 10 millióról a felére fog visszaesni. Így áll elő az önellátási szint elvesztése. A prognózis szerint „várható, hogy a kelet-közép-európai országok a jelenlegi nemzeti politikájuk alapján középtávon nettó importőrré váljanak”.
A reform 2005-től bevezeti a kvótajognak a földtulajdontól elszakított, önálló forgalomképességét, ami jogalapot nyújt a finánctőke kelet-európai nagybirtokrendszerré szerveződéséhez és gazdálkodói kizárólagossághoz jutásához. A közösségi jog a kvóta eladását eddig az üzem földtulajdonának az átruházásához kötötte, tehát kvótát csak a földdel együtt lehetett venni. Az EU viszont azzal számolt, hogy térségünkben a külföldi cégek 2010-ig még nem lehetnek földtulajdonosok, emiatt kvótához sem jutnának. Ezért a jövőben a kvótát – mint támogatási jogot – akár a földdel, akár anélkül is el lehet adni egy tagállamon belül. Ebből és a külföldi tőkeerőből következik, hogy a keleti térség kvótáit a hazai nagybirtokos elit sem tarthatja meg, hanem zömük a globális cégóriások tulajdona lesz.
Érdekeinket egy gyökeres agrárpolitikai fordulat érvényesítheti, amely a családi gazdaságok és a középüzemek kifejlesztésével, a mezőgazdasági üzemszabályozással, valamennyi hazai üzemtípus védelmével akadályozhatja meg a külföldi földtulajdonra épülő nagybirtokrendszer uralmát.

A szerző agrárszakember, az MTA doktora

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.