Eljött az ellenzék felkészülésének az ideje

Taxner-Tóth Ernõ
2004. 07. 03. 19:05
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Értem, hogyne érteném, miért beszél Fricz Tamás „következmények nélküli országról”, s miért ismételgetjük egyetértően véleményét. De azt is tudom, hogy minden következmény. Egy hosszú önkényuralmi rendszer működési rendjének, mélyen a köz- és egyéni tudatokba ivódott gondolkodásmódjának, világképének, erkölcsi értékvesztésének a következménye. Az alattvalók mindennapi életébe is beavatkozó önkényuralom hatalomfelfogása (bármit beszél) metafizikus. Központilag kinevezett vezetői úgy vélik, hogy az „ők” magasabb rendű világába emelkedtek. (Ezért nevezte Sztálin „különös embereknek” a kommunistákat.) A magyar demokrácia súlyos működési zavara, hogy ez a szemlélet nem csupán az MSZP-ben öröklődik. A média, a nyilatkozatok, a külföldi kapcsolatok világának régi bitorlói meg vannak győződve saját csalhatatlanságukról, az általuk képviselt felfogás minden más nézetet kizáró (az ő szavukkal: kirekesztő) érvényéről. Fölényességüket nem zavarja, hogy ezt a leghatározottabban elutasítja a magasan képzett, nemzetközileg elismert szakemberek jelentős része, talán a többsége. A fizetett szakemberek hadára támaszkodó politikus gyakran nem is értheti, miről beszél, ettől azonban mások véleménye iránt nem ébred benne érdeklődés.
Sajnos az ellenzéki oldalon is kevés a személyes hitelű politikus, viszont annál nagyobb a hajlam, hogy az azzá kinevezettek elhiggyék saját magasabbrendűségüket. „Mi” is érezzük – pártrokonszenvtől függetlenül – a velünk szembeni távolságtartást. A képviselők alig tartanak kapcsolatot választóikkal, a demokrácia szelleme igazán csak azokon a kistelepüléseken érvényesül, ahol sikerült jó polgármestert találni. A politikus és választói találkozásának az eszmecsere lenne az értelme, de ezt sokan egyirányúnak tudják csak elképzelni. Nemrég egy jobb sorsra érdemes szervezet neves tudóst kért fel, hogy mondja el tapasztalatait a tudománytámogatás európai gyakorlatáról. Mégis, amikor szólásra emelkedett, leültették, mert néhány percre befutott a Nagy Ember. Adott körben azonban minden szava tökéletesen felesleges volt, senkit meg nem győzhetett, mert a megjelentek régen eldöntötték, hogy rá fognak szavazni. Ugyanakkor ő a végül elhangzott – de meg nem hallgatott – előadásból olyan adatokat és szempontokat ismerhetett volna meg, amit majd képviselni kellene. Nem volt rá kíváncsi. A tudós (és a hallgatóság) értelmetlen megsértése nem annyira az ő hibája, inkább a politikai tevékenység mibenlétét végzetesen félreértő szervezőé.
Fricz Tamás A kormányváltások magyar gyakorlata című cikkében (MN, 2004. május 22.) megállapítja, hogy 1990 óta „a mindenkori kormányzó koalíció maximálisan érvényre juttatta a politikai patronázs intézményét, (…) mélyen belenyúlt a közigazgatás szférájába, s átfogó személycseréket hajtott végre…” A látlelettel nincs mit vitatkozni, következményei azonban a következő választás győztesét is fenyegetik. A „rendszer” szót több értelemben használjuk, s ha változásáról beszélünk, annak a közigazgatásban is érvényesülnie kell. Másként működtek a minisztériumok a tervutasításos rendszerben, másként a még oly ellentmondásos piacgazdaság viszonyai között. Az elmúlt tizenöt évben gyökeresen megváltoztak a kormányzati beavatkozás arányai, módszerei és eszközei. Nem eléggé, ezért maradt még mindig átgondolatlan óhaj az államháztartás sokat emlegetett reformja.
A nehézségek egyik forrása minden bizonnyal annak a következménye, hogy Kádár rendszere a hazugságra és a képmutatásra épült. Nem csupán a forradalmat nevezték ellenforradalomnak, a szovjet érdekek kiszolgálását „népi demokráciának”; nem csupán a mennyiséget tartották fontosabbnak a minőségnél, a személyes szolgálatot a teljesítménynél; nem csupán titkos ügynökökre építették hatalmukat; de alapvetően törekedtek arra is, hogy minden másnak lássék, mint ami; hogy a döntések és beavatkozások számottevő részének ne legyen nyoma. Így maradt majdnem minden területen átláthatatlan a költség-ár viszony. A működőképesség fenntartásához azonban szükség volt arra, hogy a beavatottak – tapasztalatból – nagyjából tudják, a bizonylatok, elszámolások, nyilvántartások, statisztikák látszata mögött hol vannak mozgósítható tartalékok, illetve tényleges hiányok. Soha fel nem deríthető titok, hogy a gmk, a melléküzemág, a háztáji valójában milyen feltételekkel, mennyiért és kiknek hajtott hasznot, s más számlájára mennyi adósságot halmozott fel. A nyolcvanas évek hírhedt „körbetartozásába” belerokkant az újonnan létesített bankrendszer („konszolidálni” kellett), az elmaradott, lepusztult, korszerűtlen technológiával dolgozó, kapcsolatkereső és utasításos felfogású vezetők által irányított vállalatok pedig csődbe jutottak. A piaci feltételek közötti működéshez tudás-, pénz- és technológiai tőkére volt szükség.
A Németh-kormány intézkedései hatalmas vagyonszerzési lehetőséget biztosítottak a rugalmasabb vállalati és pártvezetőknek. Az állam tulajdonosi szerepének szűk körbe szorításával akkor minden hazai és külföldi szakértő egyetértett, s az Antall-kormány hiába akarta az ipar (és kultúra) néhány süllyedő hajóját megmenteni. A miniszterelnök nem „hívei” jutalmazási lehetőségeként vagy „nemzeti tulajdonosi osztály” kiépítésének a szándékával fogadta el a magánosítás kényszerűségét, hanem annak a tudatában, hogy adott körülmények között elkerülhetetlen a világtörténelmileg példátlan tulajdonosváltás. Nyilvánvaló volt, hogy ez „sötétbe ugrás”; hogy nincsenek (és nem lehetnek) hozzáértő szakemberei; hogy sok döntéshozó erkölcsi ereje alulmarad a vagyonszerzés csábításával szemben. A hazai és külföldi nyomás azonban még az indokolt fenntartásokat is elsodorta. Semminek nem lehetett tudni sem az értékét, sem az árát, sem a fenntartási-működtetési költségét. A pénzügyeket minden szinten uralta a „ha ennek mondom, ennyi; ha annak, annyi” gyakorlata. Németh Miklós úgy vette át az ország vezetését, hogy nem tudta, az államadósság összege lényegesen több a számon tartottnál. Aki kívülről – megfelelő tapasztalatok nélkül – lépett e számok közé, s abban a hitben élt, hogy kétszer kettő négy, rá kellett jönnie, tévedett. A hatalmukhoz ragaszkodók bármikor előhúzhattak néhány esedékes számlát, amivel zsarolni lehetett.
A közigazgatási gyakorlattal rendelkezők között kevés híve volt Antall Józsefnek. Az ismeretlen terepen nehéz kiigazodni, s a szakemberek is csak az addigi feltételeket ismerték. Gyors vezetői személycserékre azért sem volt lehetőség, mert a kormánypárt alkalmasnak látszó tagjai részben az MSZMP-ből jöttek, a „régi” államigazgatás közegéből, részben nekik sem volt vezetői gyakorlatuk. Antall szellemiségének hívei el voltak tőle és egymástól szigetelve. A nyolcvanas évek politikai rendőrsége meglepő nagyvonalúságot tanúsított a „demokratikusnak” nevezett ellenzékkel, de az utolsó pillanatig akadályozta a keresztény, polgári, nemzeti irányzat eszméinek nyilvános terjesztését és az ilyen kapcsolatlétesítéseket. (Nem véletlen, hogy a ma a Fideszben politizálók közül sokan az SZDSZ szabadelvűségét vallották magukénak.) A néhai miniszterelnök (Stumpf István szerepvállalásáig) egyedül rendelkezett elméleti közigazgatási ismeretekkel, s múzeumigazgatóként némileg ismerte a gyakorlatot; el akarta választani a teljesen új feltételek között működő állami feladatok intézését a politikától. Noha sokan vitatták, bevezette a minisztériumok hármas vezetését. Elképzelése szerint a miniszter mellett a politikai államtitkár feladata az, hogy részt vegyen a képviselőház munkájában; közben a közigazgatási államtitkár szigorú szakmai elvek alapján irányítja a hivatalt. Persze más az elv, és más a gyakorlat. Sok volt a szerepzavar. Egyes helyettes államtitkárok miniszteri hatáskörre törekedtek, akárcsak a kabinetfőnökök. Ebben a négy évben azonban a vezetők számát szigorúan korlátozták. De a kiválasztás valamilyen feladatra mindig magában hordja a tévedés veszélyét. A Horn-kormány személyi változtatásai arányukat tekintve akár indokoltak lehettek volna. Ha nem az a feltételezés áll mögötte, hogy „szakértő” csak a saját – más feltételekhez szokott – köreikből kerülhet ki. Feladathoz azóta is ritkán keresnek alkalmas vezetőket.
A következő kormánynak ezen változtatnia kell. A képtelenül felduzzasztott, méregdrága szakértők tömegével dolgozó közigazgatás tarthatatlan. A „nagy” és a „kicsi” államról folytatott viták alkalmasak lehetnek a közvélemény befolyásolására, végre azonban – legalább az ellenzék körében – meg kellene egyezni a közfeladatok hatékony besorolásában, elosztásában, az ennek megfelelő hivatalszervezet előkészítésében, mert e területeken a rögtönzéseknek nagy ára van. Ellenzékben kellene elkezdeni a köztisztviselő pálya iránt valóban érdeklődök szakmai felkészítését, hogy kinevezésük után egyaránt tisztában legyenek a működési feltételekkel és a célokkal. Távol a kormányhatalomtól talán ki lehet szűrni azokat, akik „érdemeik” megjutalmazására várnak, és „zsákmányt” akarnak. Erre annál nagyobb szükség van, mert a jelenlegi kormány súlyos tévedéseit a lehető leggyorsabban úgy kell módosítani, hogy az intézkedések ne egyéni érdekeket (vagy bosszút), hanem hosszabb távon érvényesülő elképzeléseket szolgáljanak. A tágabb értelemben vett ellenzéki szövetség ehhez elegendő elméleti felkészültséggel és kormányzati tapasztalattal rendelkezik, ha a felkészítés szakaszában felülvizsgálja korábbi tevékenységét és megszabadul kudarcot vallott bizalmi embereitől. Egyebek mellett vitatható volt az Orbán-kormány elképzelése a kancellária szerepéről, az viszont, amivé azt Medgyessyék duzzasztották, tarthatatlan.
Az Antall-kormány azért se gondolhatott arra, hogy a közigazgatást a saját híveire bízza, mert sokan közülük ennél vonzóbb feladatot találtak. Mégis, mire Boross Péter a választási kudarc után átadta a kormányt, sokan megtanulták a feladatukat, s négy év tapasztalatai alapján jobban lehetett a kinevezéseknél is válogatni. Többé azonban nem lesz négy eltékozolható évre ok, hiszen a személyi kiválasztás lehetősége alapvetőn megváltozott. Az ellenzéknek vannak műhelyei, folyóiratai, vitakész hívei és kiváló szakemberekből álló tábora. Sok minden kétségessé vált Antall József törekvéseiből, de az a szándék, hogy a politikai vezetés mögé szakértő közigazgatást állítson fel, biztosan helyes volt. Akkor is, ha tizenöt év alatt a kormányzás tudományos háttere igen sokat fejlődött.
A brüsszeli bürokrácia az Európai Unió legkevésbé népszerű terméke. Sokan megfogalmazták már ezzel kapcsolatos ellenvéleményüket, s rámutattak, hogyan vált egy hatékonynak szánt kormányzati eszköz sokban öncélúvá. Európai képviselőinken keresztül csekély befolyásunk erre is van, de teljes mértékben a magyar kormányon múlik a kapcsolattartás igazgatási szervezetének hazai kiépítése. A jelek arra vallanak, hogy e téren is lesz bőven feladata a következő kormánynak. Ennek megoldása még kevésbé történhet a Fricz Tamás által említett politikai patronázs alapján.

A szerző egyetemi tanár

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.