A környezetvédelmi hatóság felelőssége

2005. 04. 18. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Pelikán-ügyirat című amerikai film szerencsére még fő vonásaiban sem hasonlít a magyarországi Örménykút közelében, 2005. március utolsó napjaiban történt darupusztulásra. Mégsem maradt visszhang és következmények nélkül az eset, és minden bizonnyal precedensként vonul be a hazai természetvédelmi jog, ehhez kapcsolódóan a büntetőeljárás történetébe. Naponta szembesülünk környezetvédelmi problémákkal, és kevesen tudjuk, kihez fordulhatunk, merre indulhatunk segítségért.
A hazai védett természeti értékek mindegyike – s legyen szó most csak a madarakról – tulajdonjoga a magyar államot illeti, erről a természetvédelmi törvény rendelkezik. Ez így van akkor is, ha nemzeti kincsünk egész évben Magyarországon tartózkodik, de akkor is, ha vándorol, vagy csak átvonul, és egyáltalán nem fészkel hazánkban: ez utóbbira példa a daru. A 13/2001. (V. 9.) KöM-rendelet sorolja fel a hazánkban védettnek minősülő barlangokat, valamint az állat- és növényfajokat, és utóbbiak értékét pénzben, eszmei értékkel fejezi ki. Az eszmei érték magától értetődően a jog számára irányadó, hiszen egy-egy madár tényleges értéke az adott természeti vagy emberi környezet számára lehet több, de kevesebb is. A kárókatona például nem védett, de védett státusú (értéke egyedenként ezer forint). Óriási károkat okozhat a halgazdaságokban, ezért nincs megjelölt eszmei értéke, és állományát (hatósági engedéllyel) csökkenteni lehet ott, ahol az ember a tenyésztett halat jóval nagyobb kincsnek tartja, mint a természet e „sötét” teremtményét. Ezt persze radikális állatvédelmi nézőpontból lehet kifogásolni, de a gazdasági érdek attól még nem változik. Az eszmei érték összegének nagysága, és így a védelem ereje a következőkre épül: az adott faj által az embernek hajtott haszon nagysága, az adott faj populációjának egyedszáma (veszélyeztetettség kérdése), a faj nemzetközi jogi védelmének erőssége. Természetesen ha a faj mindhárom feltételt kimeríti, a fokozottan védett kategóriába tartozik.
A darupusztulásról szóló sajtóhírekből a következőket tudtuk meg: 1997-ben betiltott mérget (monokrotofoszt) használt rágcsálóirtás (főleg pocokpusztítás) céljára feltehetően egy gyomaendrődi gazdálkodó oly módon, hogy búzaszemeket itatott át vegyszerrel, és ezeket kiszórta a szántóföld szélére. Ezt a hazánk felett átvonuló és csak pihenés, táplálkozás céljából hozzánk leszálló darvak felszedegették. Közülük száztizenöt példány azonnal elhullott, nyolc beteg egyed a Szegedi Vadasparkba került, ebből négy biztosan életben maradt. Az agrártárca álláspontja szerint a viszszaélés méreggel megjelölésű bűncselekmény tényállását valósította meg a gazdálkodó. A Körös–Maros Nemzeti Park igazgatóságának jelentése alapján a Körös-vidéki Környezetvédelmi, Természetvédelmi és Vízügyi Felügyelőségnek volt joga önállóan eljárni vagy természetkárosítás miatt a rendőrségen feljelentést tenni.
A daru eszmei értéke példányonként ötvenezer forint, tehát nem fokozottan védett faj. A 2003. évi XXXIII. törvénnyel kihirdetett hágai megállapodás – amelyet az afrikai-eurázsiai vándorló vízimadarak védelméért kötöttek meg – a közép-európai darupopuláció számát 25 és 100 ezer példányra teszi. Ebből évente 2000-4000 példány vonul át Délkelet-Magyarországon a Földközi-tenger medencéjéből indulva, mielőtt az észak-európai országokban elfoglalná költőhelyét. A megállapodás a szerződő feleknek megengedi az erősebb jogi védelem biztosítását bármely faj számára. Hazánkban a fokozott védettség annak a madárnak is kijár, amely közismert magyar kultúrtörténeti szimbólumnak számít. A darumadár e szempont szerint megérdemelné legalább a százezer forintos eszmei értéket, amellyel például a fehér gólya is bír. Azon állatfaj károsítása, elpusztítása, amely nem kap nálunk fokozott védelmet vagy nemzetközi jogi védettséget, szabálysértésnek minősül. A darumérgezés ügye a súlyosságát tekintve túlnőtte a természetvédelmi hatóság szabálysértési eljárásának kereteit, és a nemzetközi jogi oltalom is indokolta természetkárosítás miatt a büntetőeljárás megindítását. Tömeges darupusztulásról van szó, ezért akár öt évig terjedő szabadságvesztést is kaphat az elkövető. Amennyiben azonban a mérget alkalmazó könnyelműen bízott cselekménye elmaradásában, vagy figyelmetlen volt a mérgezett táplálék kihelyezésekor, gondatlan elkövetőnek minősül, és vétség miatt két évig terjedő szabadságvesztéssel büntetendő. Nem zárom ki azt, hogy a visszaélés méreggel és a természetkárosítás is megállapítható, hiszen egyetlen tettel két bűncselekmény valósult meg, és a védett jogi tárgyak eltérőek.
A környezetvédelmi minisztériumnak alaposan ismernie kell azokat a nemzetközi jogi kötelezettségeket, amelyek hazánkat terhelik a természetvédelemben. A nemzetközi környezet- és természetvédelmi egyezmények tartalma főszabály szerint nem az egyes állampolgárra vonatkozik, hanem az egyezmény rendelkezéseinek hazai végrehajtásáért felelős hatóságokra. Érthetőbben: a gazdálkodó nem köteles tudni arról, hogy tavasszal és ősszel milyen madarak vonulása várható termőföldje és a feje felett. Esetünkben a hágai megállapodás ír elő a szerződő felek (hatóságai) számára olyan feladatokat, hogy például fel kell deríteniük azokat a problémákat, amelyeket emberi tevékenység okoz, és törekedniük kell az azokat megszüntető lépések végrehajtására. Továbbá programokat kell kidolgozniuk az általános vízimadár-védelem és a hágai megállapodás célkitűzései, előírásai ismertetésére és népszerűsítésére. Logikusan vetődik fel a kérdés: megtett-e mindent az illetékes felügyelőség, illetőleg a nemzeti park igazgatósága, hogy a darvak monitorozása után az összes érintett gazdálkodó tudomást szerezzen arról, milyen veszélynek teheti ki a vonuló madarakat? Egyáltalán volt-e monitorozás, közelebbről: a szakminisztérium kitanította-e a 2005. január 1-jétől hatósági feladatokat már nem végző, de a védett természet értékei mint nemzeti vagyonrészek felett felelősen őrködő nemzeti parkokat a nemzetközi egyezményekből kiolvasható feladatokra? Praktikusabban: a daruvonulásban érintett települések polgármesteri hivatalainak hirdetőtábláján megjelent-e valamilyen felhívás, amely a védett állatok megóvására szólított fel? Állampolgárt szankcionálni – jelen esetben feltehetően jogosan – a legkönnyebb feladat. A tájékoztatást és a kitanítást azonban, hogy megmaradt természeti kincseinket tovább ne tékozoljuk, a hatóságnak is tanulnia kell.

A szerző természet- és állatvédelmi jogász

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.