Ha a vége jó

Muray Gábor
2005. 04. 28. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Vásárhelyi Mária szerint Jézus szociálliberális volt. Mondta ezt az Óbudai Liberális Klub januári előadásán, az SZDSZ óbudai pártházában. Vásárhelyi Mária szokott humorizálni, elsüt egy-egy poént a jobboldallal kapcsolatban, vele nevetünk; a világért sem mondható el róla, hogy kettős mércével mér. Szerinte attól, „hogy egy újságíró liberálisnak vagy baloldalinak vallja magát, tájékoztathat még a világ legkorrektebb módján”, mint ahogy teszi azt Runa Hellinga holland tollnok, neves ingatlanközvetítő, amikor Magyarországról tudósít. Runa Hellinga hivatásától és természetétől fogva tájékoztatásra kötelezett, olykor azonban négyéves szabadságra megy, s a balliberális kormányok botrányairól következetesen és mélyen hallgat. Ilyenkor viszont nehéz kérdéseket boncolgat, s mi csendben figyelünk.
Nehéz kérdésekről esett szó a héten is a Budai Liberális Klub Alapítvány rendezésében, az SZDSZ Margit körúti rendezvénytermében. Az eutanáziával foglalkoztak a meghívottak: Runa Hellinga, Bitó László biológus-író, az Eutanázia vagy eutélia című kötet szerzője és dr. Szebik Imre orvos, bioetikus. Eutanázia: a szabad demokratákkal összeboruló kórustagok kedvelik a tabutémákat. Jól mutatnak az óriásplakátokon. A tabutémák ingerelnek, kiragadnak a homályból, és a megvilágosultat odavoksolásra késztetik.
Hellinga határozott igent mond az eutanáziára, erről írást is közölt korábban: nagyanyja tagja volt az Aktív Eutanázia nevű holland társaságnak, és agyvérzése, megbénulása után maga mondott le az életről. Családja jelenlétében kapta meg a halált hozó szert. A szerettei vették körül, nem magányosan halt meg, vallja Runa Hellinga. A szerettei.
Az eutanázia fogalma helyett a jó haldoklás és a jó halál mellett érvelő Bitó László úgy vélekedett: a pápát a természetes életénél két-három héttel tovább tartották életben. „Valamikor hívő ember voltam. Visszatérnék a hitemhez, mindennap elmentem volna templomba, mindennap megáldoztam volna, ha a pápa azt mondta volna három héttel korábban: nézzék, én leéltem egy nagy-nagy életet, mindent megtettem, amit meg akartam, tenni, már nem tudok többet tenni. Engem hagyjatok meghalni, és ez a három orvos menjen Róma sikátoraiba, és kezeljék a szegényeket, a nyomorultakat, ne itt álljanak mellettem, aki előtt már nem áll élet” – mondta. Vigasztalódhat a II. János Pállal szinte együtt halt Terri Schiavo esetével. Amennyiben pedig Bitó a hitét keresné, figyeljen XVI. Benedek pápa üzenetére: „Az egyház él, az egyház fiatal. A világ jövőjét hordozza.”
A tabutéma tehát, ahogy szokta, berepült, és csúnya vihart okozott. A liberális eutanáziaest hamvába holt. A hallgatóság megfogyva, csendben várakozott, hátha még a vége jó. Nem volt jó: érvek és tények helyett zagyvaságot kaptak. Csalódott szavazópolgárok léptek ki utána a Margit körút sötétjébe. Nyilvánvaló: a szabad demokraták úgy provokálnak az óriásplakátjaikon, hogy a válasz még bennük sem fogalmazódik meg. Az igen az eutanáziára – akár a kendermagos önfeljelentősdi –, mondjuk ki: öngól.
Végül a szenvedésről. Az SZDSZ tavasszal az eutanáziával kapcsolatban négy kérdést tett fel a www.azenorszagom.hu portálra látogató, nyilván reprezentatív lakosságnak. A harmadik kérdés így hangzott: Egyetért azzal, hogy az értelmetlen szenvedés ellentétes az emberi méltósággal? A kérdésre válaszolók hetvenhét százaléka egyetértett.
Felvetődik azért a kérdés: Vásárhelyi Mária szerint hogyan vélekedhet az értelmetlen szenvedésről Jézus, aki, mint megtudtuk, szociálliberális volt.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.