A magyar félelmekről és illúziókról

Csite András
2005. 07. 07. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Óvatosan bizakodó és realista lesz ez az írás. Óvatos, hiszen oly korban élünk e szűk Magyarországon, amikor bizalmatlanság köti gúzsba mindennapjainkat, amikor a jövő félelmekkel és bizonytalansággal teli, s amikor a hatalmon levők, ám tekintéllyel alig bírók szemünkbe füllentik, hogy minden a legnagyobb rendben. Ilyen helyzetben nem árt az óvatosság, ám nem használ az sem, ha hagyjuk magunkat a rosszkedvű közérzület által vezérelni, s mély pesszimizmusunknak (amelyre hajlamos a magyar hagyományokon nevelkedett ember) adunk hangot.
Amit a közéleti embernek, azok közül is a tudományokban jártas publicistának e bizalomhiányos, frusztrált és heves érzelmekkel telített szellemi-politikai légkörben tennie lehet és kell, nem egyéb, mint a politikai közösség válságtüneteinek feltárása, s a lehetséges magyarázó tényezők felvázolása. Ehhez a vállalkozáshoz John Kekes, a kiváló magyar származású konzervatív filozófus a Magyar Nemzet június 24-i számában gondolatébresztő kezdőlökést adott. Szavaira érdemes figyelnünk, nemcsak szellemi tekintélye miatt, hanem azért is, mert kórleírása igencsak illeszkedik a politikai közösség jó részének, különösen a politizáló értelmiségnek a nagyrészt érzett, ám szavakba nem öntött tapasztalatához. Kekes professzor arról ír, hogy a politika iránt különösen az értelmiség soraiban szenvedélyes az érdeklődés, alkotásra termett emberek a pártviták aktuális állására szögezik tekintetüket, s ezzel nehezítik tehetségük kibontakozását. A politika ma kábítószer Magyarországon, amelyből újabb és újabb adagokat kell az embernek magához vennie ahhoz, hogy a kitisztulás szomorú és riasztó valóságára ne nyithasson ajtót.

Bódulat és kijózanodás
Amikor Kekes a politika kábítószeréről ír, akkor vélhetően arra is gondol, hogy a politikai vitában, az egymással versengő pártok és vezérek által teremtett nyelvben egy olyan képzeletvilág tárul fel, ami a kábítószerek hatása alatt álló egyén bódulatához hasonló. De ahogy a kábítószer hatása is megszűnik, s jön a kiábrándulás, úgy a vezérek által alkotott képzeletvilágról is hamarosan kiderül, hogy nem több illúziónál. Egy választás megnyeréséhez elégséges ugyan az álmodás, ám a megalapozatlan remények beváltására nincs lehetőség. S a képzelt világok, a jövő boldog illúziójának megteremtésében a modern tömegbefolyásolás eszközeivel felszerelt magyar politika valóban sikeresnek bizonyult, elég talán, ha a jóléti rendszerváltás, a lendületben az ország szlogenjeire gondolunk. Van persze valami mélyen emberi és az élet igenlésére valló abban, ahogy a magyar polgárok jelentős része hagyta és hagyja magát befolyásolni a politika által teremtett képzeletvilágtól.
Azonban mostanra mintha elillanóban lenne e bódító hatás, mintha a kiábrándultság és a kilátástalanság uralkodna el a politikai közösség és benne az értelmiség soraiban. Nyilvánvalónak tűnik, hogy a kiábrándultság nagyrészt abból fakad, hogy mind a rendszerváltoztatás, mind az EU-csatlakozás ígérete olyan illúzióknak adott helyt a magyarok vágyaiban, amelyek nagy része megalapozatlan volt. Ám mivel ezekhez mérjük a valóságot, az a reálisnál is sötétebb színben tárul elénk, s még azt sem látjuk benne értékesnek, ami megilletné a megbecsülést és büszkeséget.
Hogy a jövőt a magyarok döntő többsége ha nem is riasztónak, de semmiféle bizakodásra okot nem adónak, veszélyekkel és félelemmel telinek tekinti, azt jól mutatják a közvélemény-kutatási adatok. Az 1996 óta közölt GKI-Wallis konjunktúraindexe például soha nem volt olyan mélyen, mint 2005 júniusában. Mivel ezek az információk a politikai nagyüzem egyik alapadatává váltak, semmi csodálkozni valónk nincs azon, hogy az egymással rivalizáló pártok küzdelmében a jövőtől való félelem, a politikától való bizalmatlan elfordulás, a rosszkedvűség polgári reakciója vitatott kérdésnek számít. A kormányon levők a jelenkori politikai marketing kifejlett eszközeivel igyekeznek elhitetni, hogy félelmeink alaptalanok, s az ország rendkívül sikeres, míg az ellenzékben levő, de a politikai főhatalomba kívánkozó pártok a rossz közérzet és félelemkeltés marketingeszközeit igyekeznek alkalmazni.
Érdekes és korántsem következetes az, ahogy a politikusok a félelemmel, helyesebben a félelemkeltés eszközeivel bánnak. Emlékszünk még a május végi franciaországi EU-népszavazás magyarországi fogadtatására, a döbbenetre, csalódottságra, a Hülye franciák! címmel megjelent cikkekre, amelyekkel a magyar – elsősorban baloldali és liberális – politika és értelmiség az alkotmánytervezet elutasítását fogadta. Hogy képzelik a franciák, hogy az európai birodalom eszméjének megvalósulását hátráltatni merészelik a lengyel villanyszerelők beáramlása miatt érzett félelmükben? Mi az, hogy a félelmek határozzák meg az európai egységesülés folyamatát? Erre a nagyrészt őszinte, ám korántsem következetes felháborodásra jó fél évvel azt követően került sor, hogy a magyar polgárok közönyén és elutasításán megbukott a kettős állampolgárság intézményének bevezetése, amiben a beáramló „románoktól” való félelemnek és aggodalomnak épp akkora szerepe volt, mint a franciák esetében a májusi elutasításnak. (Tegyük hozzá, hogy a kórház-privatizáció elutasításának ellenzéki érvei közt a félelemnek szintén meghatározó szerepe volt.) A francia nép döntésén felháborodók 2004 decemberében még a magyar polgárok bölcsességét és nacionalizmusellenességét dicsérték. Talán nem járunk messze az igazságtól akkor sem, ha feltételezzük, hogy a 2006-os választási kampány egyik legtöbbet vitatott kérdése szintén a félelem, nevezetesen az Orbán Viktor visszatértétől való félelem megalapozottságának kérdése lesz. Azt azonban nem szabad elfelejtenünk, hogy a félelemkeltésre épülő politikai marketing csak olyan társadalmi környezetben talál visszhangra, ahol a bizonytalanság, a jövő kiszámíthatatlansága miatti aggódás és frusztráció a családok mindennapi életét árnyékba borító és működésüket befolyásoló érzés. S ma Magyarország ilyen ország.

A magánszféra felé terjeszkedő kormányzat
A rendszerváltoztatás tizenöt évét sajátos kettősség jellemezte. Egyrészt a vér nélküliség, a forradalmi szétbomlás és nyers erőszak konzervatív indíttatású elkerülése, másrészt az a meggyőződés, hogy a jó élet feltételei pusztán törvényalkotással, új és újabb szabályok kibocsátásával megteremthetők. Utóbbi feltételezés már önmagában is állandó bizonytalanságot és képlékenységet vitt a mindennapi életbe, amit tovább fokozott, hogy az állam számos esetben nem rendelkezett a szabályok kikényszerítéséhez és betartatásához szükséges erőforrásokkal. A jogbizonytalanság így állandó tapasztalattá vált. Bizonytalan környezetben természetes reakció az újtól, a nem ismerttől való félelem, meg persze az, hogy a törvénytelen nyers erőszak, az ököljog és a gazdasági erőfölény érvényesítése nem jár a természetes erkölcsi rendnek megfelelő következményekkel.
1989–90 óta a magyar parlament a polgárokra a törvényi és alacsonyabb rendű szabályozás özönét árasztotta, ami a kilencvenes évek második felétől kiegészült az Európai Unió szabályanyagának átvételével. Az egymást váltó kormányzatok ráadásul kirívóan sok esetben változtatták meg vagy szüntették meg elődjük intézkedéseit, így a magyar polgároknak folyamatos bizonytalanságra kellett berendezkedniük, egy olyan képlékeny állapottal kellett szembesülniük és megküzdeniük, amikor a családpolitikai kedvezmények, a lakástámogatások, az adószabályok (a példák még sorolhatók) legfeljebb egy-két évre tervezhetők. Csoda-e ezek után, ha felelevenedtek a múltból ismert túlélési technikák, a rövid távú haszonszerzés előnyben részesítése a hosszabb távú, ám a környezet bizonytalanságából fakadóan kétes kilátású befektetésekkel szemben? A gyurcsányi kékmunkacédula terve is azért váltott ki elemi erejű felhördülést, mert a családok életszférájának abba a részébe kívánta becsempészni az államot és az ellenőrzést, amit a polgárok – jól felfogott érdekükben és történelmi tapasztalatuk alapján – mindenképpen igyekeztek a kormányzati kontroll szeme elől elzárni. A ház, a kert, a telek, a családi kis birodalmak a túlélés, a megmaradás bázisai a magyarok gondolkodásában, ahol a szokás és a túlélés parancsát követő polgárok magánmegegyezése szabályozza az életet. De a magyar politika – szakítva egyébként a kádári hagyományokkal – 1990 utáni voluntarista és az élet újabb és újabb területeit, szféráit maga alá rendelni kívánó – és bukásra ítélt – igyekezetében még ezzel is megpróbálkozott.
A szellemi élet, a politizáló értelmiség nagy része észlelte a közállapotokkal szembeni társadalmi elégedetlenséget, ám ennek okait nem a megalapozatlan reményekben és az ezzel szervesen összekapcsolódó bizonytalanságban vélte felfedezni, hanem olyan eklektikus és körvonalazatlan jelenségegyüttesben, amit jobb szó híján a globalizációval ír le. A konzervatív szemlélő számára meglepő módon a rendszerváltoztatás Magyarországán a legnagyobb társadalmi rosszá, a problémák nagy részének okozójává a globalizáció, a neoliberális gazdaságpolitika, a multinacionális nagyvállalatok és az állítólagosan az ő érdekeiket képviselő és érvényesítő nemzetközi szereplők váltak. Meglepő a szellemi életnek ez a fordulata a rendszerváltoztatás közvetlen időszakának nyitásával, piac- és Amerika-pártiságával szemben, hiszen a globalizáció jelenségének tárgyalásában, a veszélyek és félelmek bemutatásában már ott rejlik a megoldás, ami nem más, mint a bezárkózás és a külső veszély elleni kollektív fellépés. Meglepő, ám korántsem érthetetlen, ahogy a globalizációellenesség mind a baloldali, mind a jobboldali értelmiség makacs meggyőződésévé vált.
Ez amúgy rendkívül kényelmes gondolati konstrukció, hiszen manicheus leegyszerűsítéssel tesz különbséget nem csak jó és rossz között, de jók és rosszak között is, és a társadalmi nyavalyák okozóit egyértelműen és – a globalizációellenesség globalizáltságára utaló módon – a világ bármely részén azonosíthatóan jelöli meg. Sőt mivel külső, nemzetek feletti, globális szereplőkre hárítja a problémák okozásának terhét, e hit a saját nemzeti vagy osztályközösséget felmenti a felelősség alól. Hiszen ahol a kívülről jött és külső érdekeket szolgáló multinacionális vállalatok a problémák forrásai, ott a belső, a hazai, a saját közösség semmi más nem lehet, mint elszenvedő, megvezetett és felelősség nélküli. Legfeljebb a multinacionális szereplők helyi képviselői, a komprádorelitek részesülnek a károkozás felelősségében. Ezért is fontos a globalizációellenes hitvitákban annak bizonyítása, hogy még azok a politikusok és politikai csoportok is külhoni érdekeket képviselnek, akiknek megnyilvánulásaiban, beszédében a nemzeti érdekképviselet szándéka a meghatározó (vö. a polgári kormány 1998 utáni működésének baloldali és MIÉP-es bírálata).
Kekes professzor a politizáló magyar értelmiségről is megfontolandó bírálatot mond. A kívülről jött látogató szemével észlelte azt a felfokozott és egyben az értelmiségi, szakmai alkotást megbéklyózó érzelmi állapotot, aminek kínjaitól a szellemi elit jelentős része szenved. Elsősorban szenved miatta, de megélhetést is biztosít magának az érzelmekkel túltelített politikai aktivitásból.
A magyar nemzetállam 1990 utáni újraalkotásában szellemi elitünkre meglehetősen nagy, talán minden más elit csoportnál jelentősebb feladat hárult. A politikai közösséget kellett ugyanis újraszervezni, olyan új szimbólumokat, a közösségi azonosulásra lehetőséget teremtő kultúrát kellett alkotni, amely elengedhetetlen a politizáló emberek közösségi létéhez. Ez a feladat természetéből fakadóan politikai jellegű volt, így nem csodálkozhatunk azon, hogy a nemzeti kultúra új kánonjának kialakításában az értelmiségiek az egymással versengő politikai csoportok, táborok részeként, alkotójaként működtek közre. Azon sem csodálkozhatunk, hogy a közösség új szimbólumainak, tudásának, történetének, értékesnek tartott dolgainak megteremtésében a politika finanszírozóként vállalt szerepet, ami az évek során egyre inkább a kulturális alrendszerek, területek szakmai autonómiájának a felszámolásához és a Kekes professzor által is említett kiszorítósdihoz vezetett.
Ennek ellenére a magyar szellemi elit komoly teljesítményt tud felmutatni, elég talán, ha a Trianon- és Erdély-kultusz intézményesítésére, vagy a holokauszt és 1956 nemzeti emlékezetbe illesztésére, kanonizálására gondolunk.

EU-csatlakozás: túlzott várakozások
A szellemi és a politikai elit kapcsolatának értékelésekor azt is látnunk kell, hogy a rendszerváltoztatás során létrejövő új Magyarország pártjai jelentős káderhiánnyal indultak. Jó tíz évébe telt például a jobboldali pártoknak, hogy lerakják ideológiateremtő holdudvaruk szervezeti alapjait, s ezzel biztosítsák a polgári, kereszténydemokrata és más jobboldali szellemi irányzatok megújulását, újratermelődését. Erre a szakmai és ideológiai háttérre minden politikai rendszernek szüksége van. Csodálkozhatunk-e azon, hogy a pártok holdudvarába beáramló és beszippantott értelmiségiek magukkal vitték a különösen a kelet-közép-európai értelmiségi politizálást amúgy is jellemző ideológiagazdagságot és érzelmi hevületet?
Ne feledjük, hogy a szellemi elit aktív közreműködése nélkül az ország EU-csatlakozására is másként került volna sor. Magam azok közé tartozom, akik sem az európai egységesülésnek, sem pedig a magyar EU-tagságnak nem hívei, ugyanakkor tárgyilagos szemlélőként el kell ismernem, hogy a politikai és közigazgatási elit az EU-csatlakozás folyamatának levezénylésére, végigvitelére nem lett volna képes a tudomány szereplőinek közreműködése nélkül. A politikai elit a belépést, illetve azt megelőzően a csatlakozási versenyben való magyar pozíciót saját teljesítményének elfogadtatására használta. De nemcsak ezt tette, hanem az EU-csatlakozás utánra olyan jólétnövekedést hitetett el a köztársaság polgáraival, amiért azok hajlandók voltak a rövid távú előnyök egy részéről lemondani. Mára világossá vált, hogy a csatlakozással kapcsolatban dédelgetett remények döntő része megalapozatlan illúzió volt. Az EU-val kapcsolatos remények illúzió voltának világossá válása minden bizonnyal a ma tapasztalható bizonytalansághoz, félelemhez és politikából való kiábrándultsághoz is hozzájárult.
Kekes professzornak igaza van abban, hogy a politika túlzottan magáévá tette a nem hivatásos politikusok érzelem- és gondolatvilágát, túlzott várakozásokat kapcsolunk a politikához, olyanokat, amelyeknek az nem tud megfelelni, s abbéli frusztrációnkban elfeledkezünk a politikán kívüli világok alkotásáról.
2005-re Magyarország olyan helyzetbe került, hogy újabb elfogadható illúziók hiányában szembenézhet az élet realitásaival. A rendszerváltoztatás, az uniós csatlakozás ígéretei csak részben bizonyultak megalapozottnak, s mára nincs olyan párt, amelynek csodareceptjeit ne próbáltuk volna ki. A kijózanodásnak nem szükségszerűen kell kiábrándultságba átcsapnia, mert a pesszimizmus, a csalódottság olyan új, igaz, már nem rózsaszín, hanem szürke árnyalatot ad közös dolgainknak, amitől a mögöttünk levő jó 15 év eredményeit és sikereit sem látjuk helyes fényben. Szűköcske, ám értékekkel, hagyományokkal és lehetőségekkel gazdagon ellátott ország a miénk, amelyre büszkék lehetünk, s amelyet kötelességünk utódainknak kicsit jobbítva átadni. S e munkához még az illúziók bódulatára sincs szükségünk.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.