Kétpártrendszer vagy többpártrendszer?

Zárug Péter Farkas
2005. 11. 02. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az utóbbi fél év során többször hallottuk, olvastuk a rövidhíreket azon négypárti egyeztetésről, amelyben az MSZP, az SZDSZ, a Fidesz és az MDF új típusú és egyben új választójogi rendszerhez kötött kisebb parlament létrehozatalát tűzte ki célul. Ez a vitatéma nem új keletű. Az elmúlt 15 évben szinte mindegyik pártnak rövidebb-hosszabb ideig programpontja volt az a törekvés, amely egy kisebb parlament kialakítását irányozta elő. Mindezt azonban kampányjelleggel tették, vagyis érdemi politikai szándék nem húzódott meg mögötte. Magának a célkitűzésnek a támogatása a különböző politikai oldalak részéről távolról sem jelentette és jelenti azt, hogy a pártok közt egyetértés van a kisebb létszámú parlamenthez vezető választójogi változások jellege tekintetében.
A két kérdés – nevezetesen a szándék és a megvalósítás – összekapcsolódásáról az elmúlt fél évben többször hallottunk, ám kevesebbet arról, hogy milyen összefüggésben van ez az elképzelés a magyar pártrendszerrel. A választójogi rendszer, a pártrendszer és a demokráciamodell összefüggéseit először a rendszerváltozás folyamatában az Ellenzéki Kerekasztal elemezte. Itt döntöttek az alkotmányunkba foglalt többpárti modellről, valamint a parlamenti képviselet jelenlegi rendszeréről is. A vegyes – listás és egyéni – rendszer egyértelműen azt a politikai szándékot fejezte ki, hogy a magyar politikai akarat kialakításában ne csak egy, kettő, hanem több párt vegyen részt képviselői révén a magyar Országgyűlésben.
Az ellenzéki kerekasztal résztvevőinek ideológiai, programbeli eltérősége valóban reprezentálta a magyar társadalom sokszínűségét. A többpárti demokráciamodellünk – még ha bukdácsolva is, de – működött az elmúlt ciklusokban. Az első szabad választás után, 1990-ben hat párt, a második, 1994-es választás után szintén hat párt, az 1998-as voksolást követően öt párt (az MDF 2,8 százalékkal kiesik, de tud frakciót alakítani), míg 2002-ben négy párt jut az Országgyűlésbe. A parlamenti pártok számának csökkenése szoros összefüggésben van két párt – az MSZP és a Fidesz – néppártivá alakulásával. Ezen folyamatban a rendszerváltozás erőinek egy része politikai megfontolásokból, eltérő időszakokban a Fidesz, a baloldali tábor pedig az MSZP mögé sorakozott fel.
A kisebb parlamentről és az új választójogi törvényről való egyeztetések részben e folyamat eredményeként értelmezhetőek. A két nagy pártnak mára érdekévé vált, hogy a még parlamentben lévő kis pártok tárgyalási jelenléte mellett kezdjék el a választási rendszer átalakításáról szóló vitát, amelyet majd a 2006-os választási eredmények tükrében folytatnak. Mindezek alapján megállapítható, hogy a kisebb parlamentről szóló tárgyalás köntöse annak a politikai rendszerünkben végbemenő változásnak, amely alapján 2006 után a két nagy párt kedvező választójogi törvényben egyezhet ki a kétpártrendszerű modellről, kiszorítva ezzel a parlamentből a politikai piac többi szereplőit. Úgy tűnik tehát, hogy 2006-ban a választók nemcsak pártokra, hanem demokráciamodellre is voksolni fognak. A nagy pártra szavazók inkább a kétpártrendszerű demokrácia irányába mozdítják el politikai rendszerünket, a kis pártra szavazók pedig a többpárti demokráciamodell mellett teszik le a voksukat.
Olcsóbb-e a karcsúbb parlament?
Az indokok között, amiért a kisebb parlamentről tárgyalni kell, az alábbiak szerepeltek: kis országhoz kis parlament is elegendő; a kisebb parlament olcsóbb; a kisebb parlamentnek hatékonyabb a munkavégzése. Ezek az érvek csupán leplezik a politikai rendszer tulajdonképpeni útkeresését a demokráciamodell vonatkozásában. Ha választójogi rendszerünk megváltoztatására ezek a fő indokok, akkor ezek nem elegendőek, elsősorban azért, mert nem igazak. Európában a Magyarországéhoz hasonló népességű országokban a százezer főre eső képviselők száma 2,3-tól 4-ig terjed. Görögországban 300, Svédországban pedig 349 képviselője van a csaknem kilencmilliós lakosságnak. Magyarországon százezer lakosnak 3,8 képviselője ül a parlamentben, amellyel a felső határhoz közelítünk ugyan, de se kirívónak, se eltérőnek nem számítunk az európai modellek viszonylatában.
A kisebb parlament olcsóbb parlament állítás sem igaz. Ezt két szempontból is igazolni lehet. A kisebb parlamentek – mint például Izland, Málta vagy Luxemburg parlamentjei, amelyek 63–81 fősek – sem gazdálkodnak feltétlenül arányaiban kisebb keretből, mint a magyar törvényhozás. Másfelől már a tárgyalások során is jelezték pártjaink, hogy a kisebb parlament működéséhez nem biztos, hogy a költségvetésből kisebb keretet használnak majd fel, mint jelenleg. Vagyis nem lenne olcsóbb egy karcsúbb Országgyűlés.
A harmadik érv a parlamenti munka hatékonyságának növekedését jósolja. Ez összekeverése a mennyiségi és minőségi összefüggéseknek. A létszámcsökkenés nem jelent önmagában hatékonyabb működést, sőt az ellenkezőjéhez is vezethet.
A szavazók kettős dilemmája
A felsorolt érvek tehát csupán leplezik a pártok valós igyekezetét, nevezetesen a demokráciamodell keresésére tett kísérleteket. A 2006-os országgyűlési választások eredménye sorsdöntő lesz tehát abban a vonatkozásban is, hogy a jövőben Magyarországon két- vagy többpártrendszer alakul ki. A jövő tavaszi választások az aktív szavazópolgárokat kettős dilemma elé állítják. Egyfelől politikai oldalt választanak (bal-jobb), másfelől döntenek az elkövetkező magyar demokráciamodellről is (két- vagy többpártrendszer). Ez a dilemma azokat érinti mélyebben, akik bal- vagy jobboldalinak tekintik magukat, ám a két nagy pártra azért nem akarnak szavazni, mert tudják, hogy ily módon a többpárti rendszer kétpártivá válhat. Ugyanakkor a két nagy párt – egymás elleni küzdelme során – saját győzelmét ahhoz köti, hogy a teljes, egy oldalon álló tábor szavazatát meg kell szereznie a másik legyőzéséhez. Azzal érvel, hogy a kis pártokra adott szavazatok, amennyiben a kis párt nem éri el a bejutási küszöböt, elvesztett szavazatok lehetnek, ami a saját oldaluk bukását jelentheti. Ez a retorika tovább generálhatja a kétpárti modell erősödését.
A baloldal e tekintetben előnyösebb helyzetben van. Az MSZP mellett ott van az SZDSZ, amely képes összegyűjteni és mandátumra váltani azokat a szavazatokat, amelyek bizonyos politikai, gazdasági agresszív érdekérvényesítés mentén önállóan kívánják megmutatni magukat. Bár mára ennek a pártnak is kérdésessé vált a parlamentbe jutása.
A jobboldalon a Fidesz önállóan szerepel a politikai piacon. A KDNP-től a kisgazdákon át a pártból eltávolított volt MDF-tagokig több politikai alakzat kapott és talált helyet a Fidesz jobboldali integrációjában. Ezáltal egy ifjúsági pártból a legjelentősebb néppárttá nőtte ki magát. Az MDF viszont, a kétpártrendszerű beolvadástól félve, saját rovására olyan politikai akciókba kezdett, amelyek hiteltelenítették saját egykori szavazói előtt, így valószínűleg számára nincs esélye a parlamenti küszöb elérésének.
A jobboldalon ezek alapján fokozottan jelentkezik a pártválasztás és a demokráciamodell választásának dilemmája. A Fideszre adott voksok kétféle jelentést hordoznak: a kormány leváltásának egyértelmű szándékát, és a kétpárti demokráciamodell melletti elkötelezettséget. Ez utóbbi jelentéstartam jelenleg a szavazópolgárok többségében még nem tudatosult.
A többpárti rendszer fenntartásának viszont egyik alapfeltétele az, hogy a jobboldalon is legyen parlamenti küszöböt átlépő pártalakulat a Fidesz mellett. A jelenlegi erők közül a Harmadik Út öszszefogásnak lehetnek bejutási esélyei. Ám ha megállapodásuk paritásos rendszerben készül, akkor nincs esélyük az ötszázalékos küszöb átlépésére.
A többpárti modell továbbélését egy másik, eddig a magyar politikai rendszerből hiányzó alakulat is biztosíthatja. Ez pedig nem más, mint a cigányság teljes politikai öntudatra ébredésének bizonyítéka: a Magyarországi Cigányszervezetek Fóruma (MCF). A több mint 350 ezer szavazó pártszerű megszervezése, az etnikai alapon való országos politizálás és a választásokon etnikai alapon történő szereplés jól megérdemelt következménye annak az alkotmánysértő állapotnak, amely szerint a magyar Országgyűlés tizenöt éve nem oldotta meg a kisebbségek képviseletét.
Ha az MCF-hez csatlakoznak a cigány szervezetek, és kisebbségi önkormányzataikra támaszkodva 176 körzetben egyéni jelölteket állítanak, valamint megszervezik a cigányság választási részvételét, akkor akár 6-7 százalékkal is bekerülhetnek az Országgyűlésbe. Ha 2006-ban mégsem lesz a két nagy párt mellett legalább két kisebb párt az Országgyűlésben, akkor az egyértelműen a kétpárti demokráciamodell körvonalazódását jelenti. Ez a tény már nagymértékben befolyásolni fogja egy kisebb parlament választójogi beágyazását.
A választójogi változtatást sokkal inkább egy másik tény sürgeti, mégpedig a parlamenten kívülre szoruló biztos pártválasztók, de parlamenti képviselethez nem jutók túlságosan nagy aránya. Ezeknek a száma százalékosan az elmúlt választásokon többet tett ki, mint a parlamenti küszöb kétszerese. Az első két választáson ezáltal több mint ötszázezer, 2002-ben pedig több mint hatszázezer szavazó akarata veszett el a rendszerben. A politikai tömbösödés, úgy tűnik, nem járt feltétlen sikerrel a fenti számok ismeretében. Az említett adatok már súlyos működési zavart tükröznek.
A jövőben politikai rendszerünkben ez az állapot fokozódhat, ha olyan helyzet áll elő, hogy többpárti alkotmányos berendezkedésünket, egész közpolitikánkat – az állami tulajdonosi testületektől a különböző kuratóriumok rendszeréig – csak két párt irányítaná.
Kormányváltás és modellválasztás
A kétpártrendszer is demokratikus modell, ám más az intézményi működése, mint a többpártrendszernek. Így azzal is tisztában kell lennünk, hogy ha a 2006-os választások a kétpártrendszer felé tolják a magyar politikai berendezkedést, akkor a két hatalomképző párt az új demokráciamodell helyes működése érdekében át fogja, mert át kell alakítania a teljes közpolitikai berendezkedést.
2002-ben a magas részvételi arány és a tömbösödő pártrendszer mellett is több mint hatszázezer szavazó akarata tűnt el a hatalomképzésből. Ezek a számok viszont arra utalnak, hogy nagy tömegek inkább a többpártiság mellett teszik le a voksukat. Ha ez a jelenség 2006-ban is rendszerformálóvá válik, akkor talán célszerű lenne a jobboldalon is a nagyobbik pártnak – a szavazatmaximalizálás érdekében – a parlamenti küszöb határán egyensúlyozó kispártokkal kooperálnia, nem pedig zérus összegű játékot játszani ellenükben.
A dilemma tehát adott a 2006-os választásokra. Az alapkérdés a kormányváltás, de tudnunk kell, hogy voksainkkal választ adunk arra a kérdésre is, hogy kétpárti vagy többpárti demokráciamodellben akarunk a továbbiakban élni.

A szerző politológus

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.