Elvben minden rendben van

2006. 01. 16. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Úgy mondják, Magyarországon a települések hét százalékának van főépítésze. Hogy ténylegesen hány működik, más kérdés, amelyre nincs válasz. Egyrészt azért nincs mindegyiknek, mert azt ugyan jogszabály mondja ki, hogy a főépítész elvben mire jogosult, de arról már nem szól a reglama, hogy a települések kötelesek lennének, akár társulva is, ilyen szakembert alkalmazni. És azt sem írja elő szabály, hogy ki lehet főépítész, és milyen képesítéssel kell rendelkeznie. De ez csak a probléma felszíne, a valóság siralmasabb.
Mivel az alkalmazás körülményei tisztázatlanok, nyilván a vakszerencsén múlik, mi a főépítész tényleges hatásköre. Azaz ki a főnöke, kivel és milyen kapcsolatot tarthat a hivatalban. Az érvényben lévő rendelkezés szerint az építési ügyek a jegyző hatáskörébe tartoznak. Vele tehát szorosan együtt kellene működnie. Igen ám, de a döntés joga a jegyzőé, és mindkettőjük munkaadója a hivatal, azt meg a közgyűlés felügyeli. A sor elején pedig az általában laikus polgármester áll.
Aki persze lehet akárki, még akár bűnügy gyanúsítottja is. Ezért hát a jogász képesítésű jegyzőnél van a helyzet kulcsa. Ő viszont a polgármester füttyentésére fülel. Sok polgármester tehát csak azért alkalmaz főépítészt, hogy neve legyen a gyereknek, ha a saját vagy valamelyik komájának az ingatlanbuliját kezdenék piszkálni. Az ellenzék vagy a kotnyeles sajtó például. A polgárok, a civil szervezetek hazánkban – micsoda szerencse – nem számítanak. Ezek ugyanis a joggyakorlatunkban olyan senkik gyülekezetei, amelyeknek még annyi szavuk sincs, mint annak idején ama lelkeseknek volt, akik a Hazafias Népfront cégére mögé megbújva jártatták a szájukat a köz érdekében.
A főépítésznek tehát annyi a valóságos hatásköre, amennyi a személyes hitele. Informális státusa nehezen, csak különleges adottságok birtokában építhető ki. Nem a hivatalban végzett jó munkával lehet kiérdemelni, ez inkább befektetés, amely nélkül esélye sincsen arra, hogy a polgármester vagy a jegyző erre a posztra meghívja és kinevezze. Mert egyikük sem vitapartnert, sokkal inkább mindenre mosolygó mamelukot óhajt a személyében. Rendkívüli esetekben figyelembe veszik a már bizonyított építészi tudását is, rosszabb esetben az is elég, ha a jelölt a híre szerint olyan valaki, aki magától is tudja, mikor és mennyiért kell behunynia legalább az egyik, netán mind a két szemét. Később mégis felléphetnek váratlan bonyodalmak. A választási kampány harctéri idegességében még a különben higgadt polgármester fejéből is kipattanhatnak felülről bátorított bugyuta ötletek. Netán pártjának udvartartása buzdítja ilyenekre. Ezek leföldelése a főépítésztől sok türelmet és tapintatot követel, mert a polgármester esetleg megbukhat, ám a főépítésznek továbbra is tudásából, gyakorlati tapasztalataiból, helyismeretéből kell eltartania magát és családját.
Azért a törvény mégsem hagyja teljesen magára a települési főépítészt. Támaszkodhat például a területi főépítészre, az pedig a tervtanácsára. Elvben. Lévén, hogy az ilyen segítség kérése módfelett kockázatos, és nem csupán elszántságot, de jókora agyafúrtságot is kíván. És elkeseredettséget is, mert tudnia kell, hogy a remélt támogatás a valóságban legtöbbször papírtigris. A területi főépítésznek a törvény szerinti legnagyobb űrméretű ágyúja a tervtanács. Elvben. A valóságban e testület véleménye lehet akármi, mondhat bármit, leírhat bármilyen bírálatot, mindaz csak vaktölténynyel végrehajtott lőgyakorlat. A tervtanács lőszeréből – a biztonság kedvéért – a törvény éppúgy kiszerelte a lőport, mint az építési engedélyéből is. De hát végtére is kinek a biztonságáról van szó?
Mielőtt erre a kérdésre válaszolnánk, fel kell tennünk a kérdést: lehet-e, és ha igen, miként, jogi értelmezés szerint leírni Johann Sebastian Bach Wohltemperiertes Klavier C-dúr prelúdium és fúgáját? Azért idézem ezt a darabot, mert a C-dúrnál egyszerűbb hangnem nincs, a műfajnak pedig a keletkezése idején már egyértelmű, kiforrott szabályai voltak. És azért Bachot, mert az ő művészete a többszólamú szerkesztés szigorú szabályait követi, márpedig azokat jóval a római jog megfogalmazása után vetették papírra. Viszonylag nem régen tehát. Azaz még jól kivehetők az apró részletek is abban a visszapillantó tükörben szemlélve, amelyben jogászaink a világot nézegetik. Nézik, nézegetik, de ez esetben semmit nem látnak.
Ha a jogalkotó üvegszemű, a jogalkalmazó sem fog látni. Ha pedig az nem lát, a rendőr is összetévesztheti az áldozatot a gyilkossal. A törvényesség szemüvegén át szemlélve például az építési engedélyezési eljárás jogilag rendezett, amint a területi tervezés és fejlesztés is. Elvben. A valóságban mindkettő szabályozása otromba vicc. Az volt már a Kádár-korszakban is, azóta azonban még pocsékabb lett. Aki nem hiszi, nézzen körül a Balaton környékén, amelynek regionális rendezési tervét annak idején az UIA, az Építészek Világszövetsége méltán – ámbár láthatólag hiába – tüntette ki Sir Aberombie-díjjal. Mert a megalapozott terv úgy olvadt el mint a márciusi hó. Vagy keresse meg a budai hegyvidék mára teljesen szabályosan, mégis zsúfolásig beépített egykori zöld területét – mondhatni a főváros valamikori tüdejét. Vagy látogasson ki az észak-budai vonzáskörzet egykor csendes, mára egyre zsúfoltabbá és szabályosabbá váló településeire, préselje át magát Észak-Buda állandósult forgalmi dugóin, fordítsa tekintetét a Rózsadombon pöffeszkedő egykori SZOT-szálló vasbeton vázára, nézzen le a városra a Citadella-teraszról a közterületről a privátzsebbe kerülő pénzéért. Vagy – a legújabb bűnjelként – szemlélje meg az országos botránnyá dagadt kecskeméti Malom Centert. Mert ez az eset már nem csak az építészkamarának, a Nemzeti Kulturális Örökség Minisztériumának, az MTA Regionális Kutatások Központja Dél-alföldi Intézetének, a Belügyminisztériumnak, a Legfőbb Ügyésznek, az állampolgári jogok biztosának, de magának a demokráciának és a jogrendnek mutat fityiszt. Bizonyságul arra, hogy a vonatkozó törvényt bárki különösebb következmények nélkül áthághatja, ha van elegendő pénze, azzal arányos befolyása, dörzsölt jogi képviselője és rinocérosz arcbőre. Nem elvben, hanem a valóságban.
A legnagyobb baj nem is az, hogy a jogalkotászok olyasmibe is beleütik az orrukat, amihez nem értenek. Még csak nem is az, hogy mindazt, ami jogilag megfogalmazhatatlan, mintegy nem létezőként kodifikálják, hanem az, hogy ezzel a valódi szakértelmet diszkvalifikálják. Oly módon, hogy a nyakatekert, értelmes magyar nyelven már szinte érthetetlen jogszabályok valójában a joghézagok labirintusát öntik körbe betonnal a törvényesség látszatát mímelve. Az ilyen ügyködést persze jócskán meg lehet könnyíteni az összetartozó dolgok ama – Lenin idejében is bevált – módszerével, mint a felelősség minél több fő- és alhatóság közti eltüntetésével.
A hatalom, a pénz, a gátlástalan profitéhség és a jogi segédlettel megóvott, személytelen végrehajtó bürokrácia gépezete nem csak lehetővé teszi, de garantálja is, hogy végül mindig a közösség húzza a rövidebbet. Ezért a korrupciót üldözni nálunk – jóllehet zajos csapkodással űzhető foglalatosság – ugyanolyan színjáték, mint egy fekete macskát kergetni a sötét szobában. A kéz kezet mos gyakorlat ugyanis magának a rendszernek a tulajdonsága. Ugyanolyan, mint az, hogy megvet és elutasít mindent, ami valódi tudás, igazi kultúra, jó és sajátos nemzeti hagyomány és romlatlan identitás. És ez esetben nem elvben, hanem a gyakorlatban. Hiába reklámozza magát szemforgató módon nagyvonalú mecénásként, ha a valóságban hulladékkal elégíti ki a tömeg éhségét, rontja le szellemi immunrendszerét. A napokban panaszolta a fővárosunkat kedvelő kitűnő orosz karmester, Jurij Szimonov, hogy nálunk, Kodály országában – csakúgy, mint az ő hazájában – a mindent elárasztó poplötty elszívja az oxigént a komolyzenét még kedvelő közönség elől. Hiába dörzsölgeti könnyes szemét a művelődési miniszter, hogy kormánytagként semmit nem tehet, és úgy tűnik, hiába fordult alamizsnát kérő nyílt levelében 2000 vezető értelmiségi a miniszterelnökhöz – a tizenkét Nobel-díjas tudós országában! – a tudományos kutatás világszerte megsüvegelt alkotóműhelyeinek megmentéséért. Hiába jajveszékelnek az opera, a filharmónia, a színházak művészei, az egyetemek, főiskolák oktatói és a civil szervezetek, a helyzet nem javul.
Úgy tűnik, hogy nálunk a jogalkotás vállalta magára a hatalom védőügyvédjének szerepét. Ami szörnyű és a diktatúrától örökölt szereptévesztés. Nincs ugyanis olyan tényleges közhatalom, amelyik képes és jogosult a valódi jog és tisztesség képviseletére. Nem elvben, hanem a valóságban. De hát miért van mindez? A válasz egyszerű: mert minden rendben van. Elvben. A valóságban azonban a magánérdek minden körülmények közt felülírja a köz érdekét. A média olykor vakkantó házőrző kutyájának száját rendre betömik némi gumicsonttal, így még a demokrácia látszatát is fenn lehet tartani. No, meg a piti zsebtolvajok hajkurászásával, azért, hogy közben a címeres zsiványok tovább gazdagodhassanak. Jogszerűen.
A hazudozás leghatékonyabb módja hagyományosan a szavak eredeti jelentésének visszafordítása. Annak idején így lett a nukleáris fegyverkezésből békeharc, a szovjet imperializmusból nemzetköziség, manapság pedig a nem akarásból modernizáció, a brüsszeli, londoni intőkből biztató dicséret. Az orwelli „újbeszél”, úgy tűnik, kimeríthetetlen.
De azért van jó hír is. Örömmel hallom, hogy jövőre állítólag megkezdik a főépítészi ismeretek szervezett oktatását, ha az illetékesek közben meg nem gondolják magukat. Hogy a kommunizmus összeomlása után miért kellett erre 15 évig várni, felesleges találgatni. És a fentebb leírtak fényében talán azt is, hogy mi okból és kik miatt. Másrészt úgy hírlik, hogy készülőben az építésügyi törvény legújabb változata. Talán a tervezet kész is. Csak egyelőre a dokumentumot páncélszekrényben tartja a hivatal. A titkolózás oka érthető. Elvben. Hiszen a tervezet még jószerint a társadalmi vita szakaszában van. No, meg a pletyka szerint minden módosítási javaslat legalább két olyan újabb kérdést vet fel, amelyre még a legokosabb fiskálisok sem találják a választ. Gyanúm szerint a törvény ilyen állapotban marad a választási kampány finiséig. Akkor aztán eleresztik. Verje orrba a következő belépőt, mint a régi lengőajtó. Azután vagy tovább módosítgatják, vagy – elvben – behunyt szemmel alkalmazzák. Netán kreatívan megkerülik.
Építésügy? Szabálygyűjtemény. Elvben. Érteni ahhoz a valóságban tehát nem kell. Építészet? A kultúra szerves része. Elvben. A valóságban, a hatalom olvasatában széplelkek passziója. A városépítészeti koncepció minősége? Elvben fontos. A valóságban mellékes. Ha szabályos: stemplit rá! (Kivéve, ha valamilyen nagykutya közbe nem ugat.) Mert úgyis a mindenható piac és a verseny dönt. És a szentek szentje: a profit.

A szerző Kossuth-díjas építész, egyetemi tanár

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.