Választási trendek az unióhoz csatlakozott országokban

Mogyorósi András
2006. 01. 11. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Politikáról, választásokról nehéz pártatlanul írni. Az alábbiakban azt vizsgálom, hogy az Európai Unió később csatlakozott (tehát nem alapító) tagállamaiban a jelenlegi magyarországival hasonló történelmi helyzetben, az unióhoz való csatlakozás után közvetlenül, miképpen alakult a választások eredménye, és hogyan szerepeltek a vezető kormánypártok.
A hat alapító ország 1952-ben hozta létre az Európai Szén- és Acélközösséget, 1958-ban az Európai Gazdasági Közösséget és 1967-ben az Európai Közösséget. Nagy-Britannia, Írország és Dánia 1973-ban, Görögország 1981-ben, Spanyolország és Portugália 1986-ban csatlakozott az akkor már szilárd struktúrával rendelkező Európai Közösséghez. Svédország, Finnország és Ausztria 1995-ben lépett be, de ők már a maastrichti szerződéssel 1993-ban létrehozott Európai Unióba.
Az 1973-ban csatlakozott Dánia, Írország és Nagy-Britannia mindegyikében a regnáló kormánykoalíció bukását hozta a csatlakozás utáni első általános választás. Dániában az 1973-as választásokra azóta is mint földcsuszamlásra emlékeznek a politikai évkönyvek. A hatalmon lévő szociáldemokrata párt mandátumainak több mint egyharmadát elvesztette, a parlamenti képviselők fele kicserélődött, a szociáldemokraták ellenzékbe szorultak.
Nagy-Britanniában 1974-ben a kormányzó Konzervatív Párt kisebbségbe került, az évet 16 százalékos mandátumcsökkenéssel zárta, és az addig ellenzéki Munkáspárt vette át a kormányrudat. Írországban a csatlakozás utáni első, 1973-as választás szintén kormányváltást eredményezett.
Görögországban az 1981-es belépést követő választás során az addig ellenzékben lévő, Papandreu által vezetett pánhellén mozgalom abszolút többséget szerezve váltotta a hatalomban az Új Demokráciát. Ez utóbbi országgyűlési képviselőinek száma 171-ről 115-re zuhant.
Portugália az egyetlen ország, ahol a hatalmon lévő párt a csatlakozás utáni első, 1987-es választásokon megerősítette helyzetét. Itt az egyébként jobboldali irányultságú Szociáldemokrata Párt maradt kormányon, valószínűleg nem kis részben a Brüsszel által akkor még el nem tüntetett felzárkóztatási bőségszaru áldásainak köszönhetően.
Spanyolországban a belépéskor hatalmon lévő szocialista párt a csatlakozást követő másfél évtized öt országos választásának mindegyikén kevesebb és kevesebb mandátumot szerzett, amelyből az 1986-os választásra 10 százalékos csökkenés jutott. Ezen a példátlan lejtmeneten csak az iraki háborúból való kiszállással kampányoló Zapatero tudott fordítani 2004-ben.
Finnországban 1995-ben a koalícióban kormányzó Centrum Párt mandátumai 20 százalékának elvesztésével és a kormányrúd kényszerű átadásával fizetett a csatlakozásért. Ausztriában az 1999-es választás eredményeképpen a Szociáldemokrata Párt képviselői helyeinek több mint 8 százalékától búcsúzhatott. Így tizenöt év után először vesztette el a kancellári pozíciót – és ezzel a szövetségi kormányzás lehetőségét.
Svédországban a szociáldemokrata pártnak a politikai életben betöltött pozíciójáról sokat elárul az a tény, hogy lassan hat évtizede az ország legerősebb pártja. A csatlakozás utáni első, 1998-as választáson ez a Szociáldemokrata Munkáspárt a háború utáni legrosszabb szereplését produkálva mandátumainak 20 százalékát vesztette el. Összefoglalásképpen tehát elmondható, hogy az Európai Unió korábban csatlakozott tagállamainak túlnyomó többségében a szervezetbe történő belépést követő választások során a vezető kormánypárt jelentős és érzékeny veszteséget könyvelhetett el. Az EU-csatlakozás előtti ígéretek és a csatlakozás után megtapasztalt valóság különbsége sokat magyarázhat ebben. Az európai trend tehát semmi jót nem ígér az MSZP-nek mint vezető magyar kormánypártnak.
Természetesen ellenérvként felhozható, hogy a korábban csatlakozott tagországok példája nem feltétlenül alkalmazható Magyarországra, hiszen az itt leírtak érvényesülését a tagországok specifikus, egyedi körülményei is befolyásolják (például az egyetlen kivétel Portugália esetében). A brit uniós elnökség elhíresült csökkentett költségvetése azonban tényszerűen mutatja, hogy a portugáliaihoz hasonló brüsszeli nagyvonalúság már a múlté. Ráadásul hazánk nettó befizetői státusát sem sikerült eddig meggyőzően cáfolni. A permanens forradalom helyett a permanens sajtókampányban bízó hazai baloldal valós kormányzati teljesítménye pedig igencsak szerényre sikeredett. Utalnék arra a tényre is, hogy a hozzánk történelmileg ezer szállal kötődő, az ugyancsak 2004-ben csatlakozott Szlovéniában és Lengyelországban folytatódott az európai trend. Szlovéniában az országot 1992 óta kormányzó liberális demokraták szenvedtek vereséget, és kényszerültek a hatalom átadására, Lengyelországban pedig tavaly a baloldal katasztrofális veresége az 1990-es magyarországi változásokat idézte.
Mindkét országban a jobboldali ellenzék került kormányra az EU-csatlakozás utáni első választások eredményeképpen.

Mogyorósi András

A szerző egyetemi docens

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.