A rendszerváltozás utáni nemzetpolitika mélypontja

A szülőföldön való megmaradás erősítése – ez a jelmondat kísérte végig a Medgyessy- és a Gyurcsány-kabinet határon túliakkal kapcsolatos politikáját, legalábbis a retorika szintjén. Bár a megfogalmazás korántsem eredeti, hiszen ez a célkitűzés 1990 óta vezérfonalként jelentkezik a nemzetpolitikában, a négy év alatti tétlenséggel, improvizációval és támogatási botrányokkal jószerivel sikerült lejáratni az eddig folytonosságot biztosító elvet. A teljes összeomlást a 2004. december 5-i népszavazás jelentette.

Pataky István
2006. 02. 20. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hogy milyen fóbiákkal viseltettek a szocialisták az egyébként általuk is megszavazott státustörvénnyel szemben, azt jól mutatja az az igyekezet, amellyel módosították, s ezáltal a lényegi elemeitől megfosztották a határon túliak támogatására létrehozott jogszabályt. Ezzel párhuzamosan lelassult a magyarigazolványok kiadása, s a határon túliak számára sok esetben létfontosságú oktatási-nevelési támogatások kifizetése akadozni kezdett. Pedig éppen azokról a juttatásokról volt szó, amelyek elsősorban a szülőföldön való megmaradás esélyeit erősíthették. Azokat a megmaradási esélyeket csökkentették ezáltal, amelyek megteremtését Medgyessy Péter a Magyar Állandó Értekezlet tanácskozásán tartott előadásában kulcsmotívumként használt a kormány határon túliakat érintő politikáját illetően. A kormányváltást követő első Máért-ülésre egyébként olyan szervezetek is meghívást kaptak – Ukrajnából és Horvátországból –, amelyek nem vettek részt választásokon, tehát kétes legitimitásúak, ugyanakkor köztudottan MSZP közeliek. Megalapozatlan támadások érték az Illyés Közalapítvány kuratóriumát, s légüres térbe került a Határon Túli Magyarok Hivatala. 2003-ban olyasmi történt a marosvásárhelyi székely vértanúk emlékoszlopa mellett, ami addig még soha. Füttyszóval fogadták a március 15-i ünnepi rendezvény anyaországi szónokát, Kovács László külügyminisztert. Ez a fogadtatás később többször megismétlődött szocialista és liberális politikusok határon túli területeken tett látogatásaikor.
A szomszédságpolitika „rendbetételét” ígérő Medgyessy Péter 2002 novemberében látványos kudarcot vallott. A budapesti magyar–szlovák csúcstalálkozón Mikulás Dzurinda szlovák kormányfő lesöpörte az asztalról a magyar fél kompromisszumos ajánlatait a státustörvény módosítását illetően. A két miniszterelnök szemmel láthatóan feszült hangulatban érkezett a megbeszéléseket követő sajtótájékoztatóra, ahol Medgyessy Péter kijelentette: nyilvánvalóvá vált, hogy Pozsony számára semmiféle törvénymódosítás nem fogadható el. A diplomáciai fiaskó a mai napig kihat a magyar–szlovák államközi kapcsolatokra, azóta sem került sor kétoldalú hivatalos miniszterelnöki egyeztetésre. Medgyessy másik emlékezetes csúcstalálkozójára a budapesti Kempinski szállóban került sor, ahol a magyar miniszterelnök bukaresti kollégájával, Adrian Nastaséval koccintott az Erdély elcsatolásának évfordulója előtt tisztelgő román nemzeti ünnep alkalmából. Gál J. Zoltán kormányszóvivő akkori értékelése szerint ez a gesztus nagy jelentőségű a szomszédságpolitikában, mert hozzájárulhat a határon túli magyarok érdekeinek képviseletéhez.
Azután jött Gyurcsány Ferenc, a december 5-i miniszterelnök. A sajátos sakkjátszma után hatalomra került Gyurcsány a kettős állampolgárságról szóló népszavazással igyekezett legitimálni saját politikai szerepvállalását, ha már a valódi megmérettetés elmaradt. Miután a kevés résztvevő miatt a referendum eredménytelen lett, az újdonsült miniszterelnök úgy érezte, győzött. Háromnegyed évnek kellett eltelnie a tragikus kimenetelű népszavazás után, hogy a kormányfő szemtől szembe asztalhoz üljön a határon túli magyar vezetőkkel. Kompenzálás gyanánt improvizatív, előzetesen az érintettekkel nem egyeztetett ötletekkel rukkolt elő Gyurcsány. Ebből az időből származik az azóta már elvetett, úgynevezett görögigazolvány, amelybe hirtelen beleszeretett a magyarigazolványt korábban kíméletlenül kiherélő balliberális vezetés. Gyurcsány Ferenc a maradék illúziót is elhessegetve leszögezte: a Magyar Állandó Értekezletet (Máért) csak akkor hajlandó összehívni, ha biztosra vehető az egyetértő, közös zárónyilatkozat aláírása. Ha erre érezhetően nincs esély, akkor nem lesz Máért – ígérte a miniszterelnök, s a mai napig nem történt meg az értekezlet összehívása, így arra a választásokig nyilvánvalóan nem is fog sor kerülni. A határon túli szervezetek közben az anyaországi pártok nélkül tartottak egyeztetéseket, kis Máértokat. A Szülőföld program nevet viselő kormányzati elképzelés jó kezdeményezésként indult, de gyakorlatilag kudarcba fulladt, miután a támogatásokról döntő személyek kiválasztása politikai szimpátia alapján történt, s ennek következtében az elfogult pénzosztás botrányt keltett a határon túl. Ezzel egy időben folyamatosan csökkentek a szomszédos országokban élő magyar közösségeknek szánt anyaországi támogatások, kedvezmények. Az idei költségvetés mintegy huszonöt százalékkal kevesebb pénzt szán a kisebbségben élő magyarokra, mint a tavalyi büdzsé. A januártól bevezetett nemzeti vízum olyan feltételeket támaszt az igénylőkkel szemben, amelyek teljesítése komoly akadályokba ütközik. Ezt mutatja, hogy eddig alig néhány tucat kérelem érkezett csupán a határon túlról. Összehasonlítás gyanánt érdemes felidézni azt a rohamot, ami a magyarigazolványok bevezetése után indult meg a dokumentum kérvényezéséért.
Ami a szomszédságpolitikát illeti, a Gyurcsány-kabinetnek nem sikerült meghaladnia a Medgyessy-kormány nem túl magas teljesítményét. A budapesti szocialista diplomácia erejét és megbecsülését jól jelzi, hogy a nagy hírveréssel meghirdetett magyar–román közös kormányülés után néhány nappal a román szenátus elutasította az erdélyi magyaroknak kulturális autonómiát biztosító kisebbségi törvény tervezetét. Maradt a rossz viszony Pozsonnyal, és a délvidéki magyarverések ellenére is „láthatatlan” viszony Belgráddal. A legnagyobb baklövést Kijev viszonylatában könyvelheti el Gyurcsány Ferenc, miután az ukrán „narancsos forradalom” küszöbén sikerült – az Európai Unió egyetlen államaként – Viktor Janukovics mellett letenni a voksát.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.