Görgey úri murijától Bozóki kultúrkáoszáig

Meglehetősen nagy volt a jövés-menés a kulturális tárcánál a 2002-es kormányváltás óta. Görgey Gábor dzsentris, úri muris pünkösdi királysága után jött Hiller István, aki bombasztikus bejelentéseivel használta fel miniszterségét pártbeli karrierjének építésére. Őt pedig Bozóki András követte, aki a magyar művészeti élet legkülönfélébb területeinek képviselőivel akasztott tengelyt – mindemellett demokratikus jelszavakat szajkózva erősíti mindinkább az állami beavatkozást a kultúrába, s az általa kinevezett vezetők között gyanúsan nagy az elvbarátainak és az egykori munkatársainak aránya. Alkotóink, valamint művészeti szervezeteink eközben változatlanul dolgozni próbálnak – mind kevesebb pénzből, s egyre szűkülő mozgástérben. Ahogy lehet.

Haklik Norbert
2006. 02. 10. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Béke- és nyugalomteremtés – ezek voltak a hivatalába lépő Medgyessy Péter által kinevezett kulturális miniszter, Görgey Gábor legfőbb frázisai. Görgey – mint beiktatásakor kijelentette – a miniszterséget csupán kirándulásnak tekinti a politikai életbe. Később azt is mondta, hogy ő „nem antidemokratikus pasas” – azonban miniszteri intézkedései ennek az ellenkezőjét bizonyították, s a kulturális tárca élén eltöltött egy évét éppen ez tette emlékezetessé.
Görgey ugyanis mintha afféle úri murinak tekintette volna miniszteri szerepkörét. A külföldi kultúreseményeken előszeretettel szerepeltette hitvesét, Iván Ildikót, és amikor az Operaház éléről menesztette az öt évre szóló megbízatásából mindöszsze egy esztendőt kitöltött Győriványi Ráth György fő-zeneigazgatót – s a helyére Szinetár Miklóst nevezte ki –, az intézkedés többek között annak is volt köszönhető, hogy Győriványi nem adott elég szerepet a miniszter feleségének, aki szabadúszó szopránénekesként szokott volt fellépni az intézményben. Hasonlóképpen Görgey „demokratikus pasas” mivoltát példázta az, amikor a Nemzeti Színház élére Huszti Pétert nevezte ki pályázat nélkül, aztán visszavonta barátjának megbízatását, és meg is kérte: ne pályázzon a teátrum főigazgatói posztjára.
A Görgey-féle rendteremtés a kulturális élet más területein sem maradt el. „Nyugalom és békés munka uralkodik az Operaházban, a Nemzeti Színházban, az összes magyar zenekarban és a filmesek között” – foglalta össze munkájának eredményét egy interjúban a miniszter. A kánaáni állapotot azonban nem mérte mindenkinek egyenlő kanállal – regnálása során például 1,658 milliárd forintnyi támogatásban részesítette a Nemzeti Filharmonikus Zenekart, azonban eközben az önkormányzati zenekarok mindössze 990 millió forintot kaptak a kultusztárcától, valamint a Budapesti Filharmóniai Társaság Zenekarának is mindössze 40, a MÁV Szimfonikus Zenekarnak 54, a Liszt Ferenc Kamarazenekarnak pedig 66 millió jutott. Nem „indulatból vagy politikai elfogultságból, hanem minden esetben szakmai alapon” –, ahogyan a miniszter fogalmazott.
Ráadásul Görgey – aki mellesleg saját bevallása szerint kinevezéséig nem is tudta, mit jelent a V4 rövidítés – nem vett részt a visegrádi négyek kulturális minisztereinek lőcsei találkozóján, hanem ehelyett Bécsbe ment, kiállítást megnyitni. (Igaz, éppen nagy volt a hó a felvidéki utakon, meg aztán Béccsel ellentétben Lőcse felé nem vezet autópálya…) Inkább elküldte maga helyett a felvidéki városba egyik államtitkárát – s ez Görgey kevés jó döntései közé tartozott, így a tárgyalásokon a magyar fél legalább tudta, miről van szó. S ne feledjük, arra is akadt példa, hogy Görgey egy sajtótájékoztatón munkatársaitól kért felvilágosítást azt illetően, mikor is van a magyar kultúra napja. Ennek ellenére leköszönését követően Görgey sértetten tette közhírré: az őt ért támadások mind alaptalanok voltak, és akik kritizálták, azok „a bokájáig sem érnek fel”. Bizony: úriember elegánsan távozik.
Görgeyt Hiller István követte a kulturális tárca élén. Zseniális miniszter volt. Legalábbis abból a szempontból, ahogyan tárcavezetői feladatkörét felhasználta önmaga népszerűsítésére, aminek hamarosan meg is lett az eredménye: Hiller lett a Magyar Szocialista Párt elnöke. Ennek érdekében ha meglátott egy mikrofont, rögvest belenyilatkozott valami bombasztikusat. Megalakította például a Kulturális Stratégiai Tanácsot, amelynek elvileg „kormányzati ciklusokon átívelő” jövőképet kellett volna kidolgoznia a magyar kultúráról, ám a hosszas munkálkodás eredménye valami helyzetfelmérő előtanulmány lett csupán. Szó volt emellett arról is, hogy Székesfehérvárott létrehozzák Európa legnagyobb filmfesztiválját – ebből sem lett semmi. Eközben időről időre mind kevesebb pénz jutott a kultúrára, azonban Hiller – legalábbis a kényes kérdéseket feltenni csak ímmel-ámmal hajlandó médiumok számára – sikerrel tüntette fel többként a kevesebbet. Az Országgyűlés sajtó- és kulturális bizottságának miniszteri meghallgatásait meg rendre különböző ürügyekkel odázta el mind későbbi időpontokra. Közben férfimanökent nevezett ki miniszteri tanácsadóvá, ha itthon rossz volt az idő, Jemenben munkálkodott a magyar kultúra ügyéért, és jól kistafírozta Farkasházy Tivadar feleségének Hócipőjét is. Aztán megvált miniszteri posztjától, hogy teljes erejét az MSZP elnöki feladatainak ellátására fordíthassa. Ha ez volt a miniszteri nyilatkozatdömping célja, akkor Hiller István sikeresen zárta ténykedését a kulturális tárca élén. Hogy már szocialista elnöknek lenni sem a régi, és Hiller jelenlegi helyzetét leginkább a „két szék között, a pad alatt” kifejezéssel összegezhetnénk, már nem rajta, hanem a hatalom érdekében mindent és mindenkit felőrlő gyurcsányi gőzhengeren múlott.
Végül Gyurcsány Ferenc – talán a legnagyobb ellenzéki pártnak szánt fricskaként – a Fidesz-alapító anarchista politológust, Bozóki Andrást nevezte ki kulturális miniszternek. Bozóki személyében olyan politikus került a tárca élére, akinek nagyon is van elképzelése arról, hogyan kellene alakulnia a jövőben a magyar kultúra ügyének. Az más kérdés, hogy ez a vízió többnyire a legkevésbé sem egyeztethető össze a szakmai szervezetek és a kulturális intézmények érdekével. Bozóki az alternatív s az amatőr kultúra fórumait szeretné bővíteni – azonban a jelek szerint a meglévő struktúrák pusztításával. A maradványképzés kapcsán a legkülönfélébb területektől vonta meg a tárca a forrásokat – emiatt Bozókihoz már a legkülönfélébb művészeti szervezetek intéztek nyílt levelet –, miközben két léggitározás között súlyos összegeket fordít a fejlett piaccal bíró könnyűzenei kultúra fejlesztését szolgáló PANKKK-programra és egyéb populistagyanús projektumokra, és közbotrányt okoz azzal, hogy a hazai alternatív rock terén jeleskedett Müller Péter Sziámit nevezi ki az Operaház stratégiai igazgatójává. A Nemzeti Kulturális Alapprogram „demokratizálásának” jegyében a szakmai szervezetek véleményét figyelembe se véve jelöli ki az intézmény új kurátorait, akik közül jó néhánnyal egykori lapjában, a Magyar Narancsban, vagy éppen a PANKKK-program előkészítésénél dolgozott együtt. Eközben a művészeti érdekvédelmi szervezetek és intézmények a súlyos forrásmegvonások miatt lassan ellehetetlenültek, a Petőfi Irodalmi Múzeum jövőre mindössze 15 millió forintnyi támogatásban részesül, és a Medgyessy-kurzus elején a filmszakmának ígért 9 milliárd forintos támogatás az ígért összeg felét sem éri el már. Nem utolsósorban pedig Bozókinak sikerült a korábban jobbára balliberális érzelmű humánértelmiséget is az MSZP–SZDSZ-kormány ellen fordítania.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.