Kutatás-fejlesztés kontra megszorító politika

Ígéretek és valóság <br/> <br/>Nincs versenyképesség piacképes tudás, innováció, kutatás és fejlesztés nélkül &#8211; jelentette ki Medgyessy Péter volt miniszterelnök, aki a 2002-es választási kampányban azt ígérte, hogy 2010-re a bruttó hazai termelés 1,8-1,9 százalékát a kutatás-fejlesztésre (K+F) fogják költeni. Választási programjában a liberális párt is kitért a tudományra, gazdaságpolitikai programunk kiemelt céljai közt említve a kutatás feltételeinek javítását. Az ígéretekkel szemben azonban a tudományos terület egyre kevesebb pénzből volt kénytelen gazdálkodni.

Dénes Zoltán
2006. 02. 17. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Versenyképességünk záloga a tudás alapú gazdaság kialakulása. Ezért támogatjuk a tudásközpontok létrejöttét, további jelentős kedvezményeket kapnak a K+F-tevékenységet folytatók. Támogatjuk a magyar vállalkozásokat új termékek kifejlesztésében, előnyösebb technológia vagy innovatív szolgáltatások kidolgozásában – folytatta az szocialista–liberális koalíció ígérgetéseit már miniszterelnökként Gyurcsány Ferenc. Mely ígéretek között olyan vállalások is elhangzottak, mint például szakítanak a – polgári kormányzás idején egyébként kevésbé jellemző – maradványelvként rögzült gyakorlattal, amely szerint az oktatás, az egészségügy, a kutatás-fejlesztés, a kultúra igényeinek kielégítésére a források elosztásakor utolsóként, a megszigorító intézkedések foganatosításakor pedig elsőként került sor. Jelezve, hogy 2002-ben szerintük mennyire lehetetlen helyzetbe került a terület, programjukban leszögezték: „a 2006-ig terjedő időszakra vonatkozóan is csak azt tudjuk az anyagi lehetőségek terén megvalósítható célként kitűzni, hogy megközelítjük az uniós tagországok K+F-ráfordításainak átlagos szintjét.”
Ezen ígéretekhez és vállalásokhoz képest a mai valóság éppen az ellenkezőjét mutatja. A bruttó hazai termékhez (GDP) viszonyított állami ráfordítás 2002 óta folyamatosan csökken, miközben a hazai tudomány fellegvára, a Magyar Tudományos Akadémia egyre válságosabb helyzetbe került. A tudós társadalom tűrőképességét feszegető – gyakran évközi – elvonások végül egy általános tiltakozásba torkolltak. Tavaly decemberben mintegy 2500 kutató írta alá azt a Gyurcsány Ferencnek címzett levelet, melyben az érintettek azért tiltakoztak, mert a kormány újabb egymilliárd forint megvonására készült az Országos Tudományos Kutatási Alapprogram (OTKA) költségvetéséből. A tiltakozás eredménye: az MTA és az NKTH költségvetéséből fele-fele arányban átcsoportosítottak – vagyis elvontak – 600 millió forintot, a kormány pedig 100 millióval emelte az előzőleg egymilliárd forinttal csökkentett támogatást. Vagyis végeredményben még e soha nem látott mértékű tiltakozás sem tudta megakadályozni azt, hogy a területről újabb 900 millió forintot vonjon el a kormány. Nyilvánvaló, hogy az átcsoportosításra kényszerített MTA kénytelen az általa fenntartott intézményektől elvonni az OTKA-nak felajánlott háromszázmillió forintot. A helyzetet tovább súlyosbítja, hogy a kormány az Akadémiát más költségvetési tételéknél sem kímélte. Az MTA a felügyelete alá tartozó költségvetési szervek működtetésére és a központilag kezelt feladatokra 2003-ban még 36,5 milliárd forinttal számolhatott. A jóváhagyott költségvetési támogatás később 33,7 milliárd forintra módosult, ami 7,6 százalékos csökkenést jelentett. Az MTA a tavalyi büdzséjavaslatát 40,6 milliárd forint értékben nyújtotta be a Pénzügyminisztériumnak. A kormány az Országgyűlés részére már csak 37,4 milliárd forint összegű javaslatot adott tovább, ami a képviselői indítványok alapján megint csökkent, végül 36,5 milliárd forintra zsugorodott. Ez a támogatási keret már az első negyedévben további 2,5 milliárd forinttal fogyatkozott a szocialista programban oly erőteljesen elítélt maradványképzés miatt. Az Akadémia tavaly valamivel több mint 37 milliárdból gazdálkodhatott, jövőre pedig – a közületeket érintő folyamatos gáz- és villanyáremelések, illetve az infláció ellenére – csak alig egymilliárd forinttal emelték az MTA költségvetését, melyből az említettek miatt 300 millióról már le is kellett mondjon. Az elvonások miatt az MTA alá tartozó kutatás-fejlesztési feladatokat ellátó intézmények szinte kivétel nélkül a működőképesség határára jutottak. Ez hamarosan jelentős létszámcsökkentést okozhat, ami az uniós átlaghoz mért elmaradásunkat még tovább növeli, amely most még fel sem mérhető hátrányokkal járhat. – Amennyiben nem következik be jelentős változás, a forráshiány miatt komolyan mérlegelni kell egyes kutatási területek, szervezetek megszüntetését is – jellemezte korábban a kialakult helyzetet Kroó Norbert, az MTA főtitkára.
Az OTKA körül lényegében ugyanez a helyzet: a költségvetési támogatás 2002 előtt folyamatosan emelkedett, viszont a 2002-es 6,8 milliárdos támogatás után a 2003-as már csak 6,5 milliárd volt, tavaly ez tovább csökkent 5,7 milliárd forintra. Ez utóbbihoz képest akartak újabb egymilliárdot elvonni. Az elmúlt időszakban a szervezet évente meghirdette a kutatási és ifjúsági, valamint a posztdoktori pályázatokat. A 2004-es keret azonban nem tette lehetővé újabb pályázatok támogatását. Az OTKA műszerpályázata 2002-ben 1,4 milliárd forint volt. 2003-ban már csak 500 millió forinttal járult hozzá a szervezet a kutatók tudományos munkájához szükséges műszerek beszerzéséhez, 2004-ben pedig nem is hirdettek műszerpályázatot. Az utóbbi három évben az OTKA költségvetése több mint 37 százalékkal csökkent. Összességében tehát a kutatók által kért egymilliárd forint csupán arra lett volna elegendő, hogy elérhető legyen vele a csökkentett 2003-as, még korántsem ideális szint.
Tiltakozást váltott ki végül az innovációs alap kezelésére felállított Nemzeti Kutatási és Technológiai Hivatal működése is. Az innovációs alap forrásait egyrészt a vállalkozói szféra által fizetett innovációs járulék, másrészt – elvileg – a központi költségvetés biztosítja. A szakmai szervezetek szerint a hivatal pályázatelbírálási gyakorlata ellenőrizhetetlen, túlzottan bürokratikus, s esetenként felveti a korrupció gyanúját is. Az innovációs alap forrásainak biztonságos tervezhetősége érdekében a törvény előírja, hogy az állam köteles hozzátenni annyit, amennyivel a vállalatok két évvel korábban hozzájárultak. Ezt a kötelezettséget először az idei költségvetési törvényben kellett volna érvényesíteni. Ugyanakkor a kormány egy tavaly év végi törvénymódosítással a jogszabály életbe léptetését 2007. január elsejére változtatta, s ezzel mintegy 3,5 milliárd forintot vont el az alaptól.
A kutatás-fejlesztésben vállalt kormányzati szerepvállalás háttérbe szorulására a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) adatai is rávilágítanak. Míg 2002-ben hazánk kutatás-fejlesztési ráfordítása – a GDP-hez viszonyított arányban – meghaladta az egy százalékot, a támogatás 2003-ban 0,95 százalékra, 2004-ben pedig már 0,88 százalékra csökkent. Ez azt jelenti, hogy a jelenlegi kormány hivatalba lépése óta a tudományra fordított összegek aránya folyamatosan csökkent. Ráadásul az összegek reálértéke is jelentősen csökkent. Az energia és különböző költségek emelkedésén kívül ehhez jelentősen hozzájárult, hogy 2003-tól a kutatási tevékenységet a kedvezményes 12 százalékos áfakörből a 25 százalékosba sorolták át, ami erőteljesen csökkentette a kutatásra fordítható összegek reálértékét. Emellett 2004. január 1-jétől ugyancsak az áfatörvény módosítása hatott kedvezőtlenül, ekkortól ugyanis az államháztartási támogatáshoz kapcsolódó levonási jog tilalma miatt a beszerzések áfatartalma nem vonható le.
Összességében tehát elmondható, hogy a kormány igen sokat beszél a tudás alapú gazdaság megteremtéséről, de az ezzel kapcsolatos döntései sora éppen az ellenkezőjét eredményezik. Ezzel pedig nemhogy megközelítettük volna az uniós tagországok K+F-ráfordításainak átlagos szintjét, hanem tovább mélyítettük lemaradásunkat.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.