Munka világa: felemásra sikeredett tervek

Ígéretek és valóság <br/> <br/>Az adómentes minimálbért leszámítva felemás módon, inkább formailag, mint tartalmilag teljesültek a munka világával kapcsolatos 2002-es kormányzati ígéretek. Az átlagosan ötvenszázalékos közalkalmazotti béremelés mára számos ágazatban veszített reálértékéből, az új érdekegyeztető fórumok, bár megalakultak, működésüket számos kritika érte a szociális partnerek részéről. Három-négyszázezer új munkahely helyett a munkanélküliek száma nőtt négyszázezerre, az új és a megszűnt munkahelyek közötti különbség a kormány szerint is legfeljebb százezerre tehető. Elmaradt a közszolgálat reformja, és nem csökkent a heti törvényes munkaidő sem.

Bákonyi Ádám
2006. 03. 01. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

1. „Azonnali hatállyal visszahelyezzük jogaikba a munkaadók és a munkavállalók érdek-képviseleti intézményeit. Újra életre keltjük a kormány és az érdekképviseletek közötti egyeztetések rendszerét” – ígérte a kormány 2002-ben. Valóban megalakult a versenyszféra érdekegyeztető fóruma, az Országos Érdekegyeztető Tanács (OÉT), ahol Medgyessy Péter kijelentette, hogy a kabinet semmilyen társadalmi kérdésben nem dönt a szociális partnerek véleménye nélkül. Később azonban mind a szakszervezetek, mind a munkaadók egyaránt kifogásolták a fórum működését, például azt, hogy a kormányzati előterjesztések rendre akkor érkeznek az OÉT-hez, amikor már csak „láttamozni” lehet őket. Az OÉT törvényi szabályozására végül a kormány ígérete és az Alkotmánybíróság határozata ellenére sem került sor, mivel a kabinet az utolsó pillanatban indítja el az egyeztetéseket, így nem marad idő a parlamenti vitára. Régi-új érdekegyeztető fórumok alakulnak a közszférában is. Az Országos Közszolgálati Érdekegyeztető Tanácsot, a Költségvetési Intézmények Érdekegyeztető Tanácsát 2003-ban például egyszer sem hívták össze, noha olyan kérdések voltak napirenden, mint a kórház-privatizáció. 2004-ben is csak azért kezdődtek tárgyalások, mert a tervezett csekély mértékű béremelés miatt Országos Közszolgálati Sztrájkbizottság alakult.
2. „Nem kell személyi jövedelemadót fizetni a minimálbérek után” – ígérte a kormány, amit be is tartott.
3. „Kezdeményezzük a Munka törvénykönyvének (Mt) átfogó felülvizsgálatát és módosítását.” A kormány 2002-ben módosította az Mt-t, de ez elsősorban a szakszervezetek számára volt kedvező. Visszaállították a szakszervezeti tisztségviselők munkaidő-kedvezményének kötelező pénzbeni megváltását, valamint a szakszervezeti tagdíj kötelező levonását a munkáltatók részéről. Az Orbán-kormány alatt a szakszervezetek és az MSZP által „cselédtörvénynek” elnevezett módosításokat – érdekes módon – csak részben korrigálták.
Ezután 2003 júniusában kezdődtek meg az egyeztetések az Mt átfogó módosításáról, amit 2005 végén elfogadtak. Ebben többek között háromelemű minimálbér bevezetéséről, a munkaügyi ellenőrzés erősítéséről és a munkaerő-kölcsönzés feltételeiről született konszenzusos egyezség.
4. „A 2002–2006 közötti kormányzati ciklusban 38, 2010-ig 36 órára csökkentjük a heti kötelező munkaidőt.”
Az ígéret teljesülésére Medgyessy Péter személyes garanciát vállalt, ám míg hivatalban volt, nem történt érdemi lépés az ügyben. Közvetlen miniszterelnökké válása után Gyurcsány Ferenc bejelentette: nem időszerű a heti munkaidő csökkentése. A kormányfő azóta többször is megerősítette álláspontját.
5. „Mindenki számára biztosítjuk a tisztességes megélhetés lehetőségét. Ötvenszázalékos közalkalmazotti béremelés, uniós bérfelzárkóztatás.” Lényegében teljesült a később „átlagosan” ötvenszázalékos béremelésre keresztelt ígéret. Az önkormányzati választások előtt, 2002 szeptemberében végrehajtott intézkedés elsöprő győzelmet hozott a szocialistáknak, utána viszont rémmé vált mind a kormány, mind a közszféra számára. A kormány később már nem célzottan, a központi költségvetésből, hanem a normatívákon keresztül biztosította a szükséges bértömeget. Ez viszont lehetővé tette, hogy a bérköltségeket más dologi kiadásokra is fordíthassák, ami intézménybezárásokhoz, létszámcsökkentéshez vezetett. Az áthúzódó hatáson kívül 2003-ban nem történt béremelés a közszférában, 2004-ben is csak a bérek reálértékének megtartásáról született megállapodás. Az idei béralkut felmondta az önkormányzati oldal, mert a kormány nem biztosította a béremelések fedezetét. A 2002-es béremelés reálértéke a közoktatásban, az egészségügyben, a szociális szférában mintegy 10–15 százalékkal csökkent. Az uniós bérfelzárkóztatás 2003-ra „bérfelzárkózásra” módosult, majd kikerült a kormány szótárából. A kabinet szerint túlteljesítette a bérek vásárlóértékének 25 százalékos növelésére tett ígéretét.
6. „Közszolgálati reform.” Az egységes közszolgálati törvényt eredetileg 2003-ban terjesztették volna a parlament elé, amit az EU-csatlakozással azonos időpontban, 2004-ben fogadhattak volna el. Az eredeti tervek szerint többek között „több és jobb” munkát elismerő bérrendszer, 14. havi fizetés, önálló üdültetési, egészségügyi és nyugdíjrendszer várt volna a közszektorra. A reform kidolgozásáért felelős kormánybiztos októberben felmentését kérte, amit Gyurcsány Ferenc elfogadott. A Vadász János vezette hivatal működtetése és – az egyébként sohasem látott – reformtervezet elkészítése öszszességében 210 millió forintba került az adófizetőknek.
7. „3-400 ezer új munkahely.” A kormány szerint összességében 406 ezer új munkahely jött létre, ugyanakkor több mint háromszázezer szűnt meg, azaz a mérleg legfeljebb százezer új munkahely lehet. A kabinet a gazdaságban végbemenő szerkezetváltással magyarázza az eredményt. Az elmúlt négy évben gyakorlatilag nem volt hét, hogy ne zártak volna be munkahelyeket, üzemeket főként a feldolgozóágazatokban. Tömeges elbocsátásokra került sor a közszférában, elsősorban a köztisztviselői karban, de a MÁV „reformjaként” 11 ezer ember elbocsátásáról született döntés 2003 végén. Összességében több ezer fős leépítés történt a Magyar Postánál, a VPOP-nál és az APEH-nél. A Fidesz álláspontja szerint 400 ezer új munkahely helyett 400 ezer munkanélküli a kormány tevékenységének eredménye. Az Állami Foglalkoztatási Szolgálat legfrissebb adatai szerint alig két hónap alatt 36 ezer fővel emelkedett a hivatalosan nyilvántartott munkanélküliek száma, ami mára öszszességében elérte a 436 476 főt. Az Orbán-kormány idején 236 ezer új munkahely jött létre, 9,1 százalékról pedig 5,7 százalékra csökkent a munkanélküliség, ami az utóbbi négy évben 7,5 százalékra emelkedett.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.