Nyugaton a helyzet változik

2006. 02. 17. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A nyugati sajtó, ha egyelőre óvatosan és láthatóan kelletlenül is, de egyre határozottabban megválik az egyoldalú, kritikátlan balliberális kormánybarátságtól, és jóval árnyaltabban kezdi bemutatni a magyarországi viszonyokat. Az elmúlt hónapokban szinte nyomtalanul eltűnt a kormánypárti sajtóból a nyugati Gyurcsány-dicséretek visszaidézése.
E változásnak csak az egyik, ám jól érzékelhető jele volt például a Szabó-ügy tálalása a német nyelvterület sajtójában, ahol szinte egyöntetűen az alapos rendszerváltás elmaradását tették szóvá. S olyan mondatokat is leírtak, hogy „még mindig a félelem légköre uralkodik a filmes szakmában, de ez jellemzi az egész országot is” (Die Welt, február 4.). De ugyanebbe a sorba állítható, hogy a február elején megtartott MIÉP-gyűlést követően elmaradtak az 1998-ban vagy 2002-ben szinte a mindennapok részévé vált rituális aggodalmak: vajon Csurka István formációja 100 vagy 110 százalékkal kerül-e a Parlamentbe.
Gyurcsány Ferenc és az általa vezetett kormány kegyelmi időszaka nagyjából 2005 tavaszáig tartott a külföldi sajtóban. Addig számos, tiszteletköröket sem nélkülöző, „érted aggódunk” hangvételű interjú jelent meg a miniszterelnökkel, s benne ünnepelték a megrendült szociálliberális koalíció megmentőjét, aki kommunikációs képességeiben végre méltó ellenfele lehet Orbán Viktornak. Másrészt – miként elődje esetében is – ekkor még nagylelkűen elhallgatták az apróbb-nagyobb bakikat, mint például a szaúdi labdarúgók leterroristázását, vagy éppen a Zuschlag-ügyet. Csak a történteket követő elemzéseikben szóltak Medgyessy Péter megbuktatásának okairól. A nyugati sajtót végigkövetve a kormányfőváltás derült égből érkező villámcsapásként következett be, melynek szinte semmilyen előjele sem volt.
Az utólagos értékelésekben természetesen azonnal megtalálták Medgyesssy bukásának okát a túlzott jóléti kiadásokban, s kezdetben finoman, majd egyre határozottabban jelezték: megszorításokat, a szociális ellátások kurtítását várják Gyurcsány Ferenctől. Az első hónapokat – van még, aki emlékszik ezekre az időkre – az új miniszterelnök lázas semmittevéssel töltötte. Kormányzás helyett főként arculatfényezéssel és a Fidesz támadásával foglalkozott – azt üzenve, nincs szükség komolyabb reformlépésekre, elegendő lesz néhány apró kiigazítás. Majd háromnegyed év múlva rádöbbent az ország valódi állapotára, s bevallotta, hogy a kormányrúd átvétele teljesen felkészületlenül érte. Úgy tűnt, hogy az új miniszterelnök teljesíti ezeket az elvárásokat, hiszen minden létező alkalommal – így az osztrák Profilnak adott, 2005. május 2-i háromoldalas interjújában is – ígéretet tett arra, hogy nem készít 2006-ra kampányköltségvetést és harcolni fog a populista ígérgetések politikája ellen.
Itt érdemes megjegyezni, hogy a Magyarországon széles körben elterjedt és elterjesztett véleményekkel szemben a nyugati újságírók – tisztelet a kis számú kivételnek – egyáltalán nem tekinthetők a hazai történések független megfigyelőinek. Csak töredéküket érdekli egyáltalán a magyar belpolitika; kormányzati vagy ellenzéki sajtótájékoztatókon alig-alig tűnnek fel, s írásaik gyakran csak előítéleteik megerősítéséről, vagy személyes ellenszenvükről szólnak. Ilyen angolszász prekoncepció olvasható ki a Financial Times ominózus írásaiból is, ahol minden bajra hatékony gyógyszerként ajánlgatják az új EU-tagoknak a privatizációt, miközben eszükbe sem jutna hasonlóan fontos stratégiai ágazatok esetében azok eladását követelni az Egyesült Államokban vagy Nagy-Britanniában. Ezt a privatizációt feltétlenül dicsérő hozzáállást legfeljebb akkor váltotta fel némi kétely, amikor nem az nyert, akire számítottak. Így a német sajtó többször is tudósított a Budapest Airport privatizációjakor hoppon maradt Hochtief elégedetlenkedéséről, és meglepő módon hitelt adtak ama híreknek, miszerint a Gyurcsány–Blair-vacsora is segítette a brit cég győzelmét. (Amúgy nehezen magyarázható mással Blair feltűnése az MSZP kampányában, mint a BA magánosításában nyújtott budapesti kormányzati segítség törlesztésével. Nehéz kommentálni annak a Tony Blairnek a meghívását, aki kormányával uniós elnöksége alatt rendkívül bátran spórolt az új tagokon, s akinek oroszlánrésze van abban, hogy a 2007 és 2013 közötti EU-költségvetési ciklusban sem kompenzálják teljes egészében az uniós újraelosztás egyik legnagyobb vesztesének számító Magyarországot.)
Mivel az nevetséges vád lenne, hogy egy politikai alakulat – jelen esetben a Fidesz–MPSZ – a nemzeti érdekeket védi, ezért ez átstilizálódik maradisággá, idegenellenességgé és az elmaradhatatlan antiszemitizmussá. (William Langer amerikai történész szerint társadalmi berendezkedésük felsőbbrendűségéből kiindulva a XIX. századra az angolszász elitek meggyőződésévé vált, hogy szinte vallásos küldetésük az egész világot megjavítani.) Ma már az MSZP is elismeri, hogy a kétoldalú kapcsolatok 2001. végi megromlását a Fidesz-kormány azon döntése váltotta ki, hogy a világos washingtoni elvárások ellenére vissza merte utasítani a rosszabb és drágább amerikai vadászgépajánlatot.
Kétezer májusa azonban más szempontból is fordulópontnak számított. Ekkor szinte minden jelentősebb nyugati sajtótermék megvonta az unió 2004-es kibővítésének egyesztendős mérlegét. S annak ellenére, hogy törekedtek a jó hírek egyenlő és igazságos elosztására, Magyarországot illetően minden igyekezetük ellenére sem tudtak ilyennel szolgálni. Mindennél többet elárul Gyurcsány Ferenc értékvilágáról az, hogy a már említett Profil-interjúban „A whisky és a konyak olcsóbb lett – ennek nagyon örülnek a férfiak” szellemesnek szánt megjegyzéssel írta le uniós tagságunk értelmét. Még kiáltóbbá vált az ellentét, ha a lengyel parasztok elégedettségével – akiknek jelentős jövedelememelkedéshez vezetett az EU-tagság – vetették össze a magyar gazdák helyzetét. A kritikus elemzések utólag igazolták a tél végi gazdademonstrációt, s ha késve is, de cáfolták a februárban még kommentárok nélkül átvett kormányzati magyarázatot, miszerint főként az ellenzéki bujtogatás váltotta ki a tüntetést.
Ahogyan romlottak az ország pénzügyi mutatói, s amint egyre világosabbá vált, Gyurcsánynak a fogadkozásaival ellentétben esze ágában sincs a választások előtt a költségvetési hiány csökkentése, avagy bármilyen megszorító intézkedés elfogadása, úgy szaporodtak az egykori kedvencet mind határozottabban bíráló írások. Mára a külföldi sajtóban közhelynek számít Magyarország siralmas pénzügyi helyzete, melyet – hangzik a megfellebbezhetetlenként előadott verdikt – a választásokat követően rendbe kell rakni. (Van valami diszkrét bája, amikor jól szituált nyugati zsurnaliszták és banki elemzők követelnek megszorításokat egy szerény életszínvonalú országban.) S lassan még ebben a magyar jobboldallal szemben gyakran ellenséges közegben is nő az a felismerés: inkább egy megbízható, kiszámítható Fidesz, mint a jelenlegi kaotikus vircsaft.
Bár a korábbi sajtókampányok már megkeményítették a magyarokat, és érzékeltették, az újságírók gyakran lényegülnek át semleges megfigyelőből politikaalakítóvá. Ezért hasznos volna, ha a nyugati zsurnalizmus fordulatával párhuzamosan a hazai polgárok is tudatosítanák magukban a tényt: a magyar politikai elitnek nem az a feladata, hogy döntéseit külföldön megtapsolják. Sőt, ha egy kis külhoni borzongás kíséri e döntéseket, az a lépések helyességét jelzi, hiszen az ellenérdekű felektől aligha várható elismerés. Magyarország ugyanolyan uniós tagállam, mint Dánia vagy Belgium, így csak rendkívüli esetekben kerül nemzetközi reflektorfénybe. S ez még akkor is így van, ha néhányan ennek az ellenkezőjét próbálják egyre eredménytelenebbül elhitetni kül- és belföldön egyaránt.

A szerző történész

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.