Politikai bulvár tánclépésben

Fűrész Gábor
2006. 02. 22. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A szájhagyomány David Ogilvynek, a közismert amerikai reklámszakembernek tulajdonítja a jó tanácsot: „ha nincs mit mondanod a vevőidnek, hát énekelj és táncolj nekik”. A szakma a tömör javaslatot általában nem szó szerint alkalmazza, inkább a slágerek, a fülbemászó zene, vagy a megkapó, pergő vizualitás jelentőségét olvassa ki belőle. Így a reklámfilmekben viszonylag ritkán látunk termékkel a kezükben táncoló menedzsereket, bár akadnak kivételek. Ez történt a napokban a hazai politikai kommunikáció frontján, mikor a gyanútlan televíziónéző megdöbbenve tapasztalhatta, hogy Gyurcsány Ferenc, az ország miniszterelnöke, egy láthatóan házi készítésű videofelvételen, saját irodájában táncol. A Batiz András kormányszóvivő által „teljesen természetesnek” és „emberinek” minősített homevideót, maga a kormány első embere tette szabadon letölthetővé internetes napló oldalán (úgynevezett blogján), ahol egyébként a látogató sok mindent megtudhat a kormányfő magánéletének és családi kapcsolatainak intim részleteiről is.
Valljuk be, kevés dolgon lepődünk meg manapság, hiszen a figyelmes tévénéző láthatott már fiatalok között tvisztelő orosz politikust (Jelcin), vagy szaxofonozó amerikai elnököt (Clinton). Mégis a rendszerváltást követő magyar politika szokatlan jelenségének tűnik, hogy az ország miniszterelnöke a gyerekkorban elhanyagolt mozgáskultúra felnőttkori káros következményeiről tegyen közzé oktatófilmet, ráadásul saját magával a főszerepben. Mire véljük a történteket? Fatális PR-baki? Jópofáskodó amatőrizmus? Vagy éppen ellenkezőleg, átgondolt imázsgyártás eredménye a mókásan táncoló kormányfő? A válaszhoz tennünk kell egy lépést hátra, hogy távolabbról vehessük szemügyre a miniszterelnök politikai kommunikációjának jellegzetességeit. Ha hinni lehet a közvélemény-kutatásoknak, Gyurcsány Ferenc jelenleg népszerűbb, mint saját kormánya, sőt népszerűbb, mint saját pártja. Miközben az MSZP három-öt százalékos lemaradással kullog a legnagyobb ellenzéki párt mögött, és e lemaradást a legnagyobb erőfeszítések árán sem sikerül ledolgoznia, a kormányfő szimpátiaindexe vetekszik az ellenzék vezetőjéével, a két politikus sokszor fej fej mellett halad. Gyurcsány imázspolitikája korántsem nevezhető sikertelennek, ha kormányzati teljesítményével kapcsolatban akadnak is kételyek.
Gyurcsány azonban nem klasszikus politikát művel, így a kormányzati teljesítménynek is más szerepe, súlya van, mint elődeinél. A modern demokráciák tradicionális politikusi szerepfelfogása az államférfié, aki nem saját személyiségére, hanem tetteire, teljesítményére helyezi a hangsúlyt. A személyiség (imázs) itt csak hitelesítő szerepet játszik, „eszköz”, és nem cél, azaz nem maga a termék. Gyurcsány azonban posztmodern politikus. Szerepfelfogása a feje tetejére állítja az itthon is megszokott modern politikai kommunikációt. Röviden fogalmazva: a termék a személyiség, a cselekvés (kormányzati munka) pusztán ennek hitelesítésére szolgál („azért cselekszem, hogy láttassam, ki vagyok”). Gondoljunk csak a kormányfő által tavaly ősszel bejelentett „szegénység elleni programra”, melynek konkrét lépéseiről és eredményeiről máig sem tudunk semmit. Nem is kell tudnunk róla. A „program” ugyanis azt a célt szolgálta, hogy a milliárdos üzletemberként közismertté vált politikus „baloldali”, „szociálisan érzékeny” arca is megmutatkozzon, egyben védje magát riválisa luxusbaloldal-retorikájától. Érdemes sorra vennünk a posztmodern politikusi szerepfelfogás néhány kulcsfontosságú jellemzőjét a Gyurcsány-jelenség megértéséhez. A posztmodern politika alapelve a személyiség (imázs) és a szimbolikus valóság (mit mond a média és a kommunikáció a világról, amiben élünk) primátusa a hús-vér problémák, kihívások felett. Ebben a közegben a kormány és a kormányfő gyakorlati tevékenységét, javaslatait, programját nem az ország legsürgetőbb problémái írják (azoknak nincs igazi jelentőségük, jó példa erre a magyar állam rekordméretű eladósodása, és annak diszkrét kormányzati figyelmen kívül hagyása), de még csak nem is szakpolitikusok, hanem a PR-tanácsadók. Mit tud egy PR-tanácsadó, ami ilyen kitüntetett szereppel ajándékozza meg a posztmodern politikában?
A PR-tanácsadó mindenekelőtt ismeri a közvéleményt, tudja, „mit hisznek el az emberek a kormányról” és a kormányfőről, milyen témákat, szimbólumokat kapcsolnak hozzá (ilyen például a szegénység és a baloldal hagyományos összekapcsolása). A PR-tanácsadó elsősorban arra törekszik – igazodva a párt hagyományos szavazóinak hiedelmeihez –, hogy tovább erősödjön az, amiben a párt/kormány jelenleg is jó, még abban az esetben is, ha az ország problémái nem ezt követelik meg. Ennek megfelelően inkább javasolja a kincstár erejét meghaladó mértékű autópálya-építést (mert a párt eddig is sikeresen képviselte a „modernizációt”), vállalkozásfejlesztés helyett, vagy további nyugdíjemelést (mert a párt „hagyományosan erős az időskorúak körében”) a pályakezdők munkanélküliségének mérséklése helyett. E logika legirracionálisabb példája a közelmúltból a kormányfő „előre hozott nyugdíj” javaslata, melynek keretében (pluszszavazatok reményében), tulajdonképpen „kényszernyugdíjba” küldené a tartósan munkanélküli, 55 év feletti korosztályt, növelve ezzel az inaktívak jelenleg is veszélyesen magas arányát. A javaslat népszerű, mégis minden tekintetben ellentmond a magyar gazdaság és az állampolgárok hosszú távú érdekeinek, és végső soron a nyugdíjrendszer stabilitásának.
A gyurcsányi posztmodern politika második jellegzetessége a „hiperrealitás” (vagy virtuális valóság stb.). Mert mi is történik akkor, ha a PR-tanácsadó szembe találja magát az élet feltartóztathatatlan tényeivel? Ilyen helyzet mondjuk az, amikor az EU megrója az országot a költségvetési politika egyenetlenségei miatt. A PR-tanácsadó ilyenkor a hiperrealitáshoz fordul. Mert a valóságnál, csak annak közvetített mása lehet hitelesebb. Ha a választók többsége számára tájékozódási pontként szolgáló sajtó, kritika és ellenőrzés nélkül hajlandó átvenni a kormányzati kommunikációt (ne firtassuk most, milyen áron), a hiperrealitásban a rovó jelentése biztatás, dicséret lesz. A közüzemi díjak és a gyógyszerárak emelkedése így válik Hiller István sajtótájékoztatóján „árstabilitássá” (ki gondolná?), a rákbetegek kezelésének és a betegség megelőzésének csökkenő állami támogatása pedig láthatatlanná a Nemzeti rákellenes program fejléce alatt.
A PR-kormányzás és virtuális valósága azonban csak másodlagos eszközök a posztmodern politika lényegi célja, a személyiség eladása kezében. A táncoló miniszterelnök ezért nem baki, és még csak nem is bájos amatőrizmus terméke (még ha bizonyos értelemben túlkapásnak is tekinthető). Éppen ellenkezőleg, a gyurcsányi imázsépítés leglényege, magja: politikai bulvár. Ki tagadná, hogy napjainkban a személyiség eladásának legkézenfekvőbb közege a tabloid média. Nyugat-Európához hasonlatosan nálunk is folyamatosan nő a bulvársajtó termékei iránti kereslet, miközben megállíthatatlanul csökken a klasszikus politikai/tájékoztató média súlya és presztízse. Gyurcsány imázspolitikája a bulvárra épül, alapvetően két úton: az egyik az úgynevezett news-surfing, mikor is a kormányfő politikai kommunikációja ráül, rácsatlakozik nagy visszhangot kiváltó témákra. Ilyen a madárinfluenza-ügy. A másik út a „Gyurcsány, mint sztár” kommunikációs politikája. Közismert, hogy a bulvársajtó középpontjában ma az ismert emberek, sztárok állnak, elsősorban privát életükkel. A politikai bulvár a miniszterelnök személyiségét magánéleti történeteken (lásd internetes blog, Szulák Andrea-show), gondosan elcsepegtetett információkon (például „nem veszi fel a fizetését”) és álhíreken/pletykákon („elveszett kislány”) keresztül építi fel. A választó szemszögéből nehezen rekonstruálható taktika eredménye egy „emberi”, „barátságos” és közkedvelt politikus.
A politikai bulvár a jelenlegi miniszterelnök leghatékonyabb kommunikációs fegyvere. A posztmodern politika azonban nem az egyetlen és nem feltétlenül az üdvös út a választási harcban. Gyurcsánynak mindenekelőtt át kell váltania személyes népszerűségét pártja választói támogatására. Sikere itt elsősorban attól függ, milyen szempontok vezérlik a szavazók döntéseit, amikor az urnákhoz járulnak. Személyiségek között választanak, vagy programok (ígéretek, jövőkép) között, imázs vagy kormányzati teljesítmény között? Államférfit keresnek, vagy szappanoperahőst? Hamarosan kiderül.

A szerző szociológus, egyetemi oktató

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.