Vissza a cserekereskedelemhez

2006. 02. 16. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Választások közeledtével, ahogy azt már megszoktuk, új ígéretek hangzanak el, új remények ébrednek, és ahogy az lenni szokott, előbb-utóbb el is halnak. A választópolgár számára marad a magyar valóság és az aktuálisan érvényes, parlament alkotta törvények. Az adóbevallás hónapjaiban, az év első felében többen szembesülünk ismét az adótörvények szabályozásával. Engem a személyijövedelemadó-törvény késztetett elmélkedésre. Adótörvényünk alapelve, a sávos adózás az igazságosságot lenne hivatott megvalósítani: az alacsony jövedelműek fizessenek kevesebbet, a gazdagokat pedig sújtsa magas adó. Ez eddig világos, érthető, jogos, igazságos – legalábbis elvben.
Hogyan valósul meg mindez a gyakorlatban? Kik a gazdagok a magyar állam és a jelenleg érvényes adótörvények szerint? 2005-ben mindazok, akik éves szinten másfél millió forint fölötti bruttó jövedelemre tettek szert. Az idén 50 ezer forinttal növekedett a leggazdagabb réteghez tartozás feltétele Magyarországon a 2006-os adótörvény szerint. E „kiváltságosak” 2005-ben 38 százalék, 2006-ban már „csupán” 36 százalék személyi jövedelemadót fizetnek az államkasszába. Miért is? Büntetésként azért, mert legálisan dolgoztak? Hivatalosan bejelentett munkahelyen, valóban annyi pénzért, amennyi a bérjegyzékükön szerepel? Vagy mert ők az egyetlen réteg, amelytől el lehet venni? Mert nekik kell megfizetni a feketegazdaságból megélni kényszerülők helyett is az államkasszába be nem folyt adóbevételt? Vagy rajtuk akarják behajtani a multinacionális cégeknek biztosított adókedvezményeket?
A törvényalkotás logikáját megfejteni nem tudom, de nézzük, mit jelent az adótörvény havi szintre lefordítva. Kik azok a „magas jövedelműek”, akik az államkassza biztos bevételét nyújtják? Évi másfél millió forint bruttó bevétel havonta 125 ezer forintos bruttó jövedelmet jelent. Amit ebből a dolgozó tisztán megkap, az 80-85 ezer forint. Mindazok, akik ennél magasabb jövedelemmel rendelkeznek, a leggazdagabbak között érezhetik magukat – legalábbis az adótörvény szempontjából.
Az az elhanyagolható tény, hogy havi 80 ezer forint jövedelem ma Magyarországon még a megélhetéshez sem elég – lényegtelen. Papíron kimutatható, ezt lehet megadóztatni. Találékony nép a magyar, ügyeskedjen mindenki úgy, ahogy tud. Hogy ma Budapesten 40 ezer forint plusz rezsi ár alatt nem lehet albérletet kapni, sem az APEH-et, sem a törvényhozókat, sem a munkaadókat nem érdekli. Hogy havi bruttó 200 ezer forintos fix fizetés alatt egyetlen bank sem ad lakáshitelt – „egyéni probléma”. Viszont az, hogy havi bruttó 200 ezer forintos jövedelem csupán 120 ezer forint ténylegesen kézhez kapott fizetést jelent, s ebből lakástörlesztést, rezsit, ruházkodást és megélhetést fedezni a hetvenes évekbeli árakon volna csak lehetséges – ez már a törvényalkotás, vagyis a parlamenti képviselők felelőssége…
Hangzatos szlogeneket hallunk és olvasunk a csökkenő adókról, a növekvő magyar gazdaságról. A valóságban pedig sokak tapasztalata az, hogy ma Magyarországon napi tíz-tizenkét órás tisztességes munkával, másfél állással a minimális megélhetési feltételeket sem lehet megteremteni sem egyedülállóként, sem egy család számára: lakhatást, ruházatot, élelmet, rekreációt, gyógyszert. Közérthetően egy szóban ezt a helyzetet így tudom kifejezni: népnyúzás. Aki pedig végtelenül elszánt és tisztességes, és az egy vagy másfél állásán felül sem kényszervállalkozóként, sem más formában nem óhajtja támogatni a feketegazdaságot, annak is komoly szerep jut a hazai gazdasági szereplők kiegyensúlyozásában: hiszen rá hárul az a feladat, hogy a kínai árusoknak és a használtruha-kereskedőknek megélhetést biztosítson.
Úgy gondolom, hogy a jelenlegi adórendszer a csak legális jövedelemmel rendelkező mindazon munkavállalók számára elszegényítő hatású, akik nem a versenyszférában dolgoznak. Ez a szisztéma máról holnapra vegetáló törmelék társadalmat, növekvő feketegazdaságot, segélyezésre szoruló egyéneket és családokat eredményez. Ezenkívül megsemmisíti az egészséges emberek önértékelését, a törvényes úton végzett munka becsületét és a magyar parlament által hozott adótörvények tiszteletét.
Talán vissza kellene térnünk a cserekereskedelemhez? A munkahely által adható természetbeni juttatások köre – étkezési jegy, BKV-bérlet, utazásiköltség-térítés, üdülési csekk – jó fantáziával tovább bővíthető. Csak az a félő, hogy a magyar találékonyság jegyében idővel valamilyen módon ezek a juttatások is megteremtenének egy újabb adófajtát. Addig is örüljön az, aki kevesebbet keres?

A szerző doktorandusz

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.