Egyre több kisebb bűncselekmény marad titokban

Ahogyan a Medgyessy-, úgy a Gyurcsány-kormány sem birkózott meg azokkal a vállalásokkal, amelyek a Belügyminisztérium legnagyobb szervezeti egysége, a magyar rendőrség támogatásáról és működését javító átalakításáról a 2002-es kormányprogramban felbukkantak. A ciklus alatt újra növekedett az ismertté vált, főként erőszakos és közterületen elkövetett bűncselekmények száma.

Swendt Pál
2006. 03. 10. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A kormányzati ciklus végére a kor színvonalán működő rendőrséget teremtünk. A társadalomnak az eddiginél nagyobb anyagi forrásokat kell fordítania a rendőrség ellátására mind a személyi (létszám, bérszínvonal), mind a tárgyi (jármű, informatikai) feltételeket illetően. Megerősítjük a bűnüldöző szervek együttműködését, mérsékeljük a közöttük meglévő rivalizálást. A magyar bűnüldöző szerveket felkészítjük a szoros és folyamatos nemzetközi együttműködésre – szerepelt a 2002. május 25-én a parlament elé terjesztett kormányprogramban.
Az MSZP–SZDSZ-kormány a 2002-es, a 2003-as és a 2004-es költségvetési törvényekben nem emelte a köztisztviselői és a közalkalmazotti illetményalapot, csak 2005-ben történt kétezer forintos növekedés. A helyi kapitányságok fejlesztésére, felújítására szinte sehol sem jutott elegendő pénz, néhol a gépjárművek rendszeres használata is gondot jelent. 2006-ban drasztikusan csökkent a megyei kapitányságok dologi kiadásaira szánt keret, továbbá az országos, ezzel együtt a fővárosi rendőrség költségvetési támogatása is.
Lamperth Mónika belügyminiszter-jelölti meghallgatásán még 2400 fős létszámemelésre tett ígéretet, azonban a rendőrség az állománytáblához képest pillanatnyilag legalább 1000 fős létszámhiánnyal dolgozik. Ismert, hogy a magyar rendőrség – 1945 után először – 2002-ben jutott el arra szintre, hogy több kiképzett tiszttel rendelkezett, mint amennyi a szervezetnél megszokott lemorzsolódás volt. Az akkor még működő rendészeti szakközépiskolákból kikerülő tiszthelyettesi, valamint a főiskoláról érkezett rendőrtiszti állományból a vezetés szinte minden feladatra megválaszthatta a megfelelő munkatársat, illetve eltanácsolhatta azokat, akikről csak később derült ki, hogy nem voltak alkalmasak a rendőri pályára.
Egyes korábbi rendőri vezetők úgy vélik, hogy a rendőrség hiánya az 1995–96- os évet idézik, amikor hasonló gondokat okozott a számlák kiegyenlítése. A szervezetnek jutó költségvetési összeg közel kilencven százalékát jelenleg a bérköltségek teszik ki, és csak a fennmaradó összeg jut a dologi kiadásokra.
A közlekedési bűncselekmények az elmúlt négy évben tovább szaporodtak, a rendőrség nem volt képes arra, hogy a korábbi, csökkenő tendenciát tartani tudja.
A kormányprogram szerint a kiinduló helyzet az volt, hogy a ciklust megelőző években megszűnt a rendőrség bűnüldözési monopóliuma, a bűnüldözés tagoltabbá vált.
A specializálódás szakmai előnyöket hordoz, de ezzel együtt növekedtek az összehangoltság nehézségei, sőt a konkurenciaharc jelei mutatkoztak – állapította meg a dokumentum.
Lamperth Mónika belügyminiszter javaslatára Medgyessy Péter 2002-ben Salgó László vezérőrnagyot nevezte ki a rendőrség élére, aki azonnal nekilátott a szervezeti átalakításnak, amelynek egyik legfontosabb eleme a Szervezett Bűnözés Elleni Igazagtóság átszervezése volt. Ennek következményeit a mai napig érzi a rendőrség. Az igazgatóság bázisán megalakult a Nemzeti Nyomozó Iroda, és ezzel együtt igen sok többdiplomás, magasan képzett szakember távozott a szervezettől, aki nem fogadta el a kényszerű átalakításból adódóan neki felkínált alacsonyabb beosztást és az ezzel járó jövedelemcsökkenést.
Az átszervezéssel 380 fő távozott a rendőrségtől.
Salgó László máig ismeretlen okokból 2004-ben leköszönt az addigra közel kétmilliárd forintos adósságot felhalmozó szervezet éléről, és a tisztségre Bene Lászlót, a Rendvédelmi Szervek Védelmi Szolgálatának akkori vezetőjét nevezte ki az időközben kormányfővé előlépett Gyurcsány Ferenc sportminiszter.
Figyelemre méltó, hogy az átalakítással a Rendészeti Biztonsági Szolgálat fővárosi székhelyén létrehozott autópálya-rendőrségnek száznyolcvanhat parancsnoki beosztása van, de jelenleg is hiányzik a feladatok végrehajtásával megbízható állománya, ezért a szolgálatot többnyire a határőrség munkatársai látják el. Szakemberek felvetése szerint a határőrségnek uniós tagságunk miatt mára főleg rendészeti feladatai maradtak, amelyeket nem az ország határain látnak el, ezért érthetetlen, hogy a szintén tárcairányítás alá tartozó szervezetet miért nem integrálták máig a rendőrséggel.
A közösségi rendvédelem fokozatos kiépítésére és működésére a nagyobb közterületi jelenlét, a városi kapitányságok megerősítése és a lakossággal közvetlenül kapcsolatban álló rendőri szervek hatáskörének növelése nyújt lehetőséget, párosulva az önkormányzatoknak a közbiztonság terén vállalt nagyobb felelősségével, intenzívebb bűnmegelőzési tevékenységével, a közterület-felügyeletek erősítésével és a polgárőrségi mozgalom terjedésével – mutatott rá a kormányprogram.
Az adatok alapján a rendőrség és a polgárőrség munkakapcsolata az egymásra utaltság okán jónak mondható, azonban a polgárőrség technikai felszereltsége az elmúlt években szinte semmit sem javult. A szervezet főként rendőrségtől leselejtezett járműveket használ, és a tavalyi évhez képest csökkent az Országos Polgárőr Szövetség költségvetési támogatása.
A kormányprogram szerint a kiinduló helyzet az volt, hogy az elmúlt években megszűnt a rendőrség bűnüldözési monopóliuma, a bűnüldözés tagoltabbá vált. A specializálódás szakmai előnyöket hordoz, de ezzel együtt növekedtek az összehangoltság nehézségei, sőt a konkurenciaharc jelei mutatkoztak.
Az állomány számára jelentős minőségi változást jelentett, hogy a rendőrként korábban minden beosztást és rangot megjárt Pintér Sándor után a tekintéllyel nem rendelkező Lamperth Mónika lett a miniszter. A belügyi vezetés nem tudta kezelni a hierarchiára épülő szervezet irányítását, miután a törvény szerint a miniszter közvetlen irányítása alá tartozó, államtitkári és helyettes államtitkári beosztásban lévő rendőri vezetők nehezen viselték, hogy a tárca vezetője mellett államtitkárai is utasításokat adnak nekik, és rajtuk keresztül irányítják a szervezetet.
A kormányprogram elképzeléseinek teljesülésére jellemző, hogy Hatala József vezérőrnagy, az ORFK közbiztonsági főigazgatója február közepén egy sajtótájékoztatón sikerként értékelte azt is, hogy a 2005-ös évben nem kellett kincstári biztost küldeni egyik rendőri szervhez sem. A tábornok azt hangsúlyozta: vannak területek, ahol a fejlesztésekkel nem lehet várni, utalva a rendőrség híradási rendszerére, az informatika egyes területére, illetve a mobilitás kérdésére.
A rendőrség megrendelésére legutóbb elkészített közvélemény-kutatások eredményei alapján nem változott azok száma, akik találkoztak már rendőri korrupcióval, és csak kismértékben javultak a szervezet munkájáról kialakított állampolgári vélemények. A megkérdezettek leginkább a rendőri munka szervezettségével, az ügyintézési és várakozási idővel, valamint a velük kapcsolatba került illetékes hatáskörével voltak elégedetlenek, ugyanakkor a kutatás azt mutatta, hogy növekedett azok száma, akik teljes biztonságban érzik magukat. Kismértékben javult a rendőrség munkájáról kialakított állampolgári vélemény, de kiderült, hogy egyre többen vannak olyanok, akik az általuk tapasztalt, kisebb súlyú bűncselekmények esetében nem fordultak a rendőrséghez.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.