Ezúton szeretnék javaslatot tenni Kóka János gazdasági miniszternek a magyar gazdaságról szóló legközelebbi hirdetési kampányára. Az elmúlt egy évben indított „Lendületben az ország”, „Közös siker” és „Mi vagyunk a változás” elnevezésű, súlyos adóforintokból fizetett újsághirdetések után az újabb kormánypropaganda elnevezése „Magyarország: világelső” lehetne. A figyelemfelkeltő – lehetőleg ismét rózsaszínnel nyomtatott – cím után Kóka már sorolhatná is az elmúlt hónapokban elért kormányzati „eredményeket”. Például azt, hogy a világ összes országa közül hazánk büszkélkedhet idén a bruttó hazai össztermékhez mért legmagasabb államháztartási hiánnyal. Apróbb betűkkel ugyan, de mindenképpen hozzá kell írni az eredményhez: olyan országokat tudtunk megelőzni a versenyben, mint Srí Lanka és Libanon. Még hatásosabb lehet a hirdetés, ha azt is szerepeltetjük: Gyurcsány Ferenc miniszterelnök és Veres János keddi brüsszeli látogatása nyomán a júniusban elért világrekorderi pozíciónkat tovább sikerült javítanunk, hiszen a tíz százalékot meghaladó legújabb magyar hiánnyal ismét növeltük előnyünket a verseny többi dobogós államához képest.
Javaslom, a hirdetésben a gazdasági miniszter ne feledkezzen el az idei költségvetésben rosszul tervezett tételekről sem, hiszen egyedülálló eredménynek számít, hogy mára a parlament által elfogadott költségvetés szinte egyetlen száma sem érvényes már. Az adóbevételek, a nyugdíjak, a gyógyszertámogatások, az államadósság-kiadások és még sok-sok más tételt ugyanis rosszul kalkuláltak ki. Azt, hogy a költségvetési trükközések nyomán kialakult homály oszlik-e már, jól érzékelteti, hogy jelenleg éppen egy százmilliárd forint összegű rejtélyes kiadásról folyik élénk találgatás a sajtóban.
Nem maradhatnak ki a hirdetésből a gazdasági növekedésben elért eredményeink sem. Javaslatom szerint a múltkori kormányzati kampányban szereplő mondatot, miszerint „a külföldi befektetők és a világ is úgy érzi, hogy gazdaságunk sikeres, az elmúlt száz évben soha nem teljesítettünk ilyen jól”, meg lehetne ismételni a mostani hirdetéssorozatban is. A kijelentés alátámasztásául szerepeltetni lehetne a közép- és kelet-európai új uniós tagállamok elmúlt egy évben elért növekedési mutatóit, amely alapján kétségtelen: itt is sikerült megcsípnünk – hátulról! – a legelső helyet. A kabinet további erőfeszítéseit bizonyítja, hogy ugyanebben a mezőnyben a jelenlegi előrejelzések szerint hazánk vezeti be legkésőbb az eurót, sőt várhatóan Bulgáriát és Romániát is magunk mögé tudjuk utasítani ebben a nemes versenyben.
A hirdetésben a gazdasági miniszter írhatna még pár meleg szót az újabban hazafias cselekedetnek számító adatmanipuláló trükközésről. Tavaly ugyan már több alkalommal figyelmeztettek bennünket Brüsszelből az autópálya-kiadások szabályok szerinti elszámolására, idén mégis újra megpróbáltuk e tételeket kivenni a büdzséből, feljavítva ezzel papíron a költségvetési hiányt. Jóllehet, idehaza is mindenki tisztában volt azzal, hogy a sztrádaépítések állami kiadásnak minősülnek, egymás után jöttek az ötletek, hogyan lehetne az autópálya-költségeket valahogyan ismét a büdzsén kívülre könyvelni. Legutóbb éppen Kóka miniszter javaslatáról állította a kormány magabiztosan: az Állami Autópálya Kezelő Zrt. részleges privatizációját magában foglaló új könyvelési módszer bombabiztosan kiállja majd az uniós próbát. Kedden azonban Brüsszelben kiderült: ez a manőverezés sem működik, így nemcsak papíron, de a valóságban is csökkentenünk kell az államháztartás hiányát.
Legvégül javaslom, hogy a sikerekről szóló hirdetéseket ne csak hazai, hanem a tavalyi gyakorlatot követve, nemzetközi újságokban is adja fel Kóka. A külföldön megjelent propagandát ugyanis újabb sikerként elkönyvelve, itthon tovább lehet majd reklámozni – újabb sok millió adóforintért.

Ezen múlt, hogy nem Erdő Péter lett az új pápa, hanem Prevost bíboros