Világelsők vagyunk

Szabó Eszter
2006. 07. 26. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ezúton szeretnék javaslatot tenni Kóka János gazdasági miniszternek a magyar gazdaságról szóló legközelebbi hirdetési kampányára. Az elmúlt egy évben indított „Lendületben az ország”, „Közös siker” és „Mi vagyunk a változás” elnevezésű, súlyos adóforintokból fizetett újsághirdetések után az újabb kormánypropaganda elnevezése „Magyarország: világelső” lehetne. A figyelemfelkeltő – lehetőleg ismét rózsaszínnel nyomtatott – cím után Kóka már sorolhatná is az elmúlt hónapokban elért kormányzati „eredményeket”. Például azt, hogy a világ összes országa közül hazánk büszkélkedhet idén a bruttó hazai össztermékhez mért legmagasabb államháztartási hiánnyal. Apróbb betűkkel ugyan, de mindenképpen hozzá kell írni az eredményhez: olyan országokat tudtunk megelőzni a versenyben, mint Srí Lanka és Libanon. Még hatásosabb lehet a hirdetés, ha azt is szerepeltetjük: Gyurcsány Ferenc miniszterelnök és Veres János keddi brüsszeli látogatása nyomán a júniusban elért világrekorderi pozíciónkat tovább sikerült javítanunk, hiszen a tíz százalékot meghaladó legújabb magyar hiánnyal ismét növeltük előnyünket a verseny többi dobogós államához képest.
Javaslom, a hirdetésben a gazdasági miniszter ne feledkezzen el az idei költségvetésben rosszul tervezett tételekről sem, hiszen egyedülálló eredménynek számít, hogy mára a parlament által elfogadott költségvetés szinte egyetlen száma sem érvényes már. Az adóbevételek, a nyugdíjak, a gyógyszertámogatások, az államadósság-kiadások és még sok-sok más tételt ugyanis rosszul kalkuláltak ki. Azt, hogy a költségvetési trükközések nyomán kialakult homály oszlik-e már, jól érzékelteti, hogy jelenleg éppen egy százmilliárd forint összegű rejtélyes kiadásról folyik élénk találgatás a sajtóban.
Nem maradhatnak ki a hirdetésből a gazdasági növekedésben elért eredményeink sem. Javaslatom szerint a múltkori kormányzati kampányban szereplő mondatot, miszerint „a külföldi befektetők és a világ is úgy érzi, hogy gazdaságunk sikeres, az elmúlt száz évben soha nem teljesítettünk ilyen jól”, meg lehetne ismételni a mostani hirdetéssorozatban is. A kijelentés alátámasztásául szerepeltetni lehetne a közép- és kelet-európai új uniós tagállamok elmúlt egy évben elért növekedési mutatóit, amely alapján kétségtelen: itt is sikerült megcsípnünk – hátulról! – a legelső helyet. A kabinet további erőfeszítéseit bizonyítja, hogy ugyanebben a mezőnyben a jelenlegi előrejelzések szerint hazánk vezeti be legkésőbb az eurót, sőt várhatóan Bulgáriát és Romániát is magunk mögé tudjuk utasítani ebben a nemes versenyben.
A hirdetésben a gazdasági miniszter írhatna még pár meleg szót az újabban hazafias cselekedetnek számító adatmanipuláló trükközésről. Tavaly ugyan már több alkalommal figyelmeztettek bennünket Brüsszelből az autópálya-kiadások szabályok szerinti elszámolására, idén mégis újra megpróbáltuk e tételeket kivenni a büdzséből, feljavítva ezzel papíron a költségvetési hiányt. Jóllehet, idehaza is mindenki tisztában volt azzal, hogy a sztrádaépítések állami kiadásnak minősülnek, egymás után jöttek az ötletek, hogyan lehetne az autópálya-költségeket valahogyan ismét a büdzsén kívülre könyvelni. Legutóbb éppen Kóka miniszter javaslatáról állította a kormány magabiztosan: az Állami Autópálya Kezelő Zrt. részleges privatizációját magában foglaló új könyvelési módszer bombabiztosan kiállja majd az uniós próbát. Kedden azonban Brüsszelben kiderült: ez a manőverezés sem működik, így nemcsak papíron, de a valóságban is csökkentenünk kell az államháztartás hiányát.
Legvégül javaslom, hogy a sikerekről szóló hirdetéseket ne csak hazai, hanem a tavalyi gyakorlatot követve, nemzetközi újságokban is adja fel Kóka. A külföldön megjelent propagandát ugyanis újabb sikerként elkönyvelve, itthon tovább lehet majd reklámozni – újabb sok millió adóforintért.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.