A jog, az erkölcs és a méltatlanság

Olvasónktól
2006. 09. 28. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Andrássy György
Gyurcsány Ferenc zárt körben elhangzott májusi beszédének nyilvánosságra kerülése azonnal napirendre tűzte a kérdést: miként távozhat a miniszterelnök alkotmányos, törvényes úton a hivatalából? Az ezzel kapcsolatos első elemzések hiányérzetet keltettek, ezért felütöttem a Magyar Köztársaság alkotmányát, majd beleolvastam egy alkotmányjogi tankönyvbe – történetesen abba, amelynek egyik szerzője a jelenlegi igazságügyi és rendészeti miniszter. Nos, jogérzetem nem csalt meg, kiderült, hogy a miniszterelnöki megbízatás megszűnhet összeférhetetlenségi okok miatt is. Ezen összeférhetetlenségi okok közül a jelen helyzetben nyilván az a legfontosabb, hogy a miniszterelnök (más állami vezetőkhöz hasonlóan) nem folytathat olyan tevékenységet, amely méltatlan a hivatalához.
Természetesen előkerestem a tankönyv által hivatkozott jogszabályt, az 1997. évi LXXIX. törvényt, amely a kormánytagok és az államtitkárok jogállásáról és felelősségéről szól, és amelynek hatálya az 1. § értelmében „kiterjed a miniszterelnökre, a miniszterekre, a politikai és a közigazgatási államtitkárokra, valamint a helyettes államtitkárokra (a továbbiakban együtt: állami vezetők)”. Megállapítottam, hogy az összeférhetetlenségről rendelkező 3. § (2) bekezdése valóban kimondja, hogy „az állami vezető nem folytathat olyan tevékenységet, amely hivatalához méltatlan, továbbá a közigazgatási és a helyettes államtitkár olyan tevékenységet sem, amely a pártatlan, befolyástól mentes működését veszélyeztetné”.
Most már csak egyetlen lépést kellett megtennem: mivel a 2006. évi LVII. törvény hatályon kívül helyezte az 1997. évi LXXIX. törvényt, meg kellett néznem, miként rendelkezik az új törvény a miniszterelnökre is kiterjedő összeférhetetlenségi okokról. Ezeket a 8. § határozza meg, s a rendelkezések igen hasonlítanak a hatályon kívül helyezett törvény megfelelő előírásaihoz. Van azonban egy igen lényeges különbség: az új törvényben az összeférhetetlenségi okok között nem szerepel a méltatlanság.
Felmerül a kérdés: vajon mi indította a törvény előterjesztőjét arra, hogy a törvényjavaslatból kihagyja a miniszterelnöki (valamint a miniszteri, államtitkári és szakállamtitkári) megbízatással összeférhetetlen okok sorából a méltatlanságot? Tekintettel arra, hogy a törvényjavaslat miniszteri indoklása egyetlen szót sem ejt erről, csak találgathatunk. (A parlamenti jegyzőkönyvek valószínűleg megörökítettek valamit ezzel kapcsolatban, e jegyzőkönyvek azonban pénteken nem voltak elérhetők a pécsi jogi kar könyvtárában sem nyomtatásban, sem elektronikusan – a 2006. évi LVII. törvényt május 30-án fogadta el az Országgyűlés.)
Bármi volt is azonban az előterjesztő célja, szándéka, indoka az összeférhetetlenség olyan szabályozásával, amely immár nem tartalmazza a méltatlanságot, a tény tény marad: míg a szocialista–szabad demokrata kormányzat 1997-ben még úgy vélte, Magyarországnak nem lehet olyan miniszterelnöke, aki hivatalához méltatlan tevékenységet folytat, addig a szocialista–szabad demokrata kormányzat 2006 tavaszán már nem zárta ki ennek lehetőségét.
Az erkölcsöt olykor ki lehet tessékelni a jog egyik-másik intézményéből, a jog egészéből azonban aligha. De még ha tán ez is megtörténne, a politikusok, köztük a mindenkori miniszterelnök magatartása akkor is erkölcsi megítélés tárgya maradna. Ezért aztán valójában nincs is olyan nagy különbség aközött, hogy a méltóság, illetőleg méltatlanság tárgyában a jog támogatásával vagy anélkül születik meg az erkölcsi ítélet.
A kérdés ma így is, úgy is az, hogy méltatlanná vált-e Gyurcsány Ferenc, Magyarország miniszterelnöke a hivatalához? Ne legyenek kétségeink, a kérdést már sokan megválaszolták – a parlamenten belül és kívül, jobb- és baloldalon egyaránt.

A szerző egyetemi tanár (Pécsi Egyetem jogi kara)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.