A kormány felelősségének értelmezéséhez

Szabad György
2006. 09. 20. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Őszintén tisztelt köztársasági elnökünk, Sólyom László hétfői nyilatkozatában alkotmányunkkal teljes összhangban közölte, nincs törvényes lehetősége személyesen dönteni a kormány, illetve a kormányfő leváltásáról, mert arra csak a parlamentnek van jogosultsága. Ugyanakkor indokoltan hívta fel parlamentünk figyelmét arra a nem kevéssé erkölcsi felelősségre, amellyel Gyurcsány Ferenc – önvallomása szerint is – messzemenően megterhelte saját és kormánya működését. Az alkotmányunk által elismert, de nem kifejtett kormányfelelősség értelmezéséhez hadd járuljon hozzá szerény eszközeivel a történész is, múltunk legjobb hagyományaiból merítve.
A kormányfelelősség szükségességét a polgárosodás és a patriotizmus hazai útkeresői a 18. század végén kezdték megfogalmazni. 1830 őszén pedig az országgyűlésen is elhangzott „a ministerek felelet terhe alá vetésének” kívánalma. 1832-ben a pályakezdő Kossuth megyegyűlésen javasolta „világosan törvényczikkelybe tenni” a miniszterek felelősségének követelményét, sőt mindjárt az is, hogy „az országgyűlésnek jussa” legyen „számot kérni s büntetni”. A reformellenzék – az 1840-es évektől leggyakrabban Eötvös József és köre – a kormányfelelősséget a politikai követelések élvonalába emelte, Deák Ferenc pedig az európai jogfejlődés ismeretében egyenesen leszögezte, hogy „alkotmányos országban a kormánynak törvény által kimondott felelőssége múlhatatlanul szükséges”. 1847. szeptember 2-án Pest megye jóváhagyta, hogy követei, Kossuth Lajos és Szentkirályi Mór sorolják feladataik közé, miszerint „a nemzet elegendő biztosítékkal bírjon” a kormány tevékenységét illetően „a számoltatást és felelősséget valósítani”.
Ilyen előzmények után nem csoda, hogy az első „független magyar ministerium alakításáról” szóló 1848. évi 3. törvénycikk nemcsak azt mondta ki, hogy a miniszterek „a köztörvény alatt állanak”, hanem egykorúan nemzetközi összehasonlításban is kiemelkedő konkrétsággal és részletességgel szabályozta a minisztereknek a hivataloskodásuk körében tanúsítandó felelősségét. Ez a felelősség terjedjen ki „az ország függetlenségét, az alkotmány biztosítékait”, a törvényességet, „az egyéni szabadságot”, a „tulajdon szentségét” érintő kérdésekre, a közbiztonságot sértő vagy mulasztással lehetővé tett minden sérelemre és a – mai fogalmaink szerinti – minden korrupciós cselekményre. Továbbá igen szabatosan rendelkezett arról is, hogy egy parlamenti bíróság által vétkesnek talált minisztert sújtsák (királyi kegyelemmel sem feloldható) büntetéssel. Úgy gondolom, hogy az ebben a kérdéskörben ma fennálló joghézagot korszerű törvény megalkotásával mielőbb be kell tölteni.
Köztársasági elnökünk nagyon indokolt morális követelményeihez csatlakozva hadd emlékeztessek arra is, hogy 1848-ban a korviszonyok adott keretei közt, de korántsem csupán a sajtóra vonatkoztatva, törvénybe iktatták azt is, hogy „ki a nyilvános köz- és vallásos erkölcsiségből, s a tisztességes erkölcsökből csúfot űz, 1 évre terjedhető fogsággal és 400 forintig emelkedhető [8 hold föld átlagáráig terjedő] pénzbírsággal büntettetik.” Korszerűsítve tegyük ezt is magunkévá, mégpedig úgy, hogy ne engedjük se szóval, se tettel szennyezni sem a múltat, sem a jövendőt.

A szerző 1990–1994 között
a magyar Országgyűlés elnöke

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.