A békét szolgáló észak-atlanti kapcsolat

MN
2006. 11. 28. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Jacques Chirac
A béke állandó küzdelem eredménye, és minden kormány elsődleges felelőssége a biztonság szavatolása. Éppen ezért Franciaország szeretne hozzájárulni a világ olyan politikai rendszerének kialakításához, amely képes a veszélyeket elhárítani. Erős, legitim és elfogadott nemzetközi intézmények keretein belül részt kíván venni a megosztott felelősség gyakorlásában, különösképpen az ENSZ és a Biztonsági Tanács reformján keresztül. Egy irányítható, az ember szolgálatában és harmóniában, igazságban és szolidaritásban álló globalizációért cselekszik. Olyan politikai Európa építésén munkálkodik, amely a béke szolgálatában képes nemzetközi szintű felelősséget vállalni.
Az észak-atlanti szövetség központi helyet foglal el ebben a tervben. Franciaország tíz éve vesz részt azon erőfeszítésekben, amelyeknek célja, hogy a szervezet alkalmazkodjon az új kihívásokhoz, megőrizvén annak eredeti célját. Ezért Rigában, a NATO-csúcstalálkozón ismét hangsúlyozni fogom az észak-atlanti szövetség kiemelkedő szerepét mint a szövetségesek kollektív biztonságát szavatoló katonai szervezet és mint egy olyan fórum, ahol az európaiak és az amerikaiak egyesíthetik a békéért tett erőfeszítéseiket.
Európában már nincs kontinentális méretű háborús fenyegetettség, és a NATO mélyrehatóan megújult és alkalmazkodott. A szervezet az új demokráciákkal is kibővült. Bizalmi kapcsolatot épít ki Oroszországgal, mely kapcsolatot folyamatosan erősítenünk kell, hisz megőrizni a békét az európai kontinensen elsősorban az újabb törésvonalak kialakulásának elkerülését jelenti. Ugyanebben a szellemben partnerkapcsolatot szeretnénk a NATO és Ukrajna között is, illetve azt, ha a szövetség a tagjai között tudhatná a tagságra pályázó nyugat-balkáni államokat is, amint azok erre készen lesznek.
Mivel egy ígéretekkel teli korban élünk, egyesek azt sugallják, hogy eljött az ideje leszüretelni a béke gyümölcsét, és megkérdőjelezni elkötelezettségeinket. Véleményem szerint ez súlyos hiba lenne. Ha lankadna az éberségünk, az azt jelentené, hogy megfeledkezünk a terrorizmus, az agresszív nacionalizmusok és bizonyos erőpolitikát folytatni akaró és ezáltal a nemzetközi kötelezettségeiket megszegő államok jelentette fenyegetésekről. Ma is, ahogyan eddig is, egy erős, szolidáris és alkalmazkodóképes szövetségre van szükségünk.
A szövetség elsődleges követelménye katonai eszközeinek hitelessége. Ebből eredeztethető az az átalakulás, amelyet elindítottunk a jobb hatékonyság és reagálóképesség érdekében. Rigában a NATO Reagáló Haderőt teljes mértékben operatívnak nyilvánítják majd. Így a szövetség az NRF-fel egy egyedülálló multinacionális eszköz birtokába jut.
Minden tagállamnak adekvát védelmi erőfeszítéseket kell tennie. Az európaiak túl hosszú ideig támaszkodtak amerikai szövetségeseikre. Részt kell vállalniuk a feladatokból egy, a törekvéseiknek megfelelő nemzetvédelmi erőfeszítéssel az észak-atlanti szövetség érdekében, de ugyanígy az Európai Unió érdekében is. Ez annak a szolidaritásnak a jele, amely összeköti az Atlanti-óceán két partját. Ezt teszi Franciaország is, a szövetség egyik első számú támogatója, a katonai fejlesztésről szóló törvényén keresztül, amely – a szigorúan vett elegendő mennyiség szellemében – a stratégiai erők állandó modernizálását, valamint hagyományos hadereje felszereltségét, reagálóképességét és alkalmazhatóságát célozza.
A szövetség átalakítása azt is jelenti, hogy lehetővé tesszük, hogy egymást tökéletesen kiegészítve és az egyenjogúság alapján olyan más nemzetközi szervezetekkel dolgozzon együtt, amelyeknek elhivatottsága, hatásköre és eszközei – különösen az újjáépítéshez való segítségnyújtás, a humanitárius segítség vagy a polgári védelem területén – világosan körülírtak. A nemzetközi közösség sikerei a konfliktusok megoldásában ezen együttműködés gyümölcsei lesznek, felesleges átfedések nélkül.
A szövetség átalakítása továbbá azt is jelenti, hogy tevékenységünk politikai keretet kap. E tekintetben Franciaország örömmel veszi egy olyan globális politikai irányelv elfogadását, amely a következő 10-15 évre kijelöli az átalakítás politikai irányvonalait, csakúgy, mint a szövetség által a nemzetközi béke és biztonság érdekében jelenleg is folytatott műveleteket. Itt elsősorban Afganisztánra gondolok. Franciaország 2001 óta van jelen az országban, napjainkban pedig a kabuli régió parancsnokságát adja. Hogy megteremtsük a siker feltételeit, tevékenységünket egy globális stratégia, egy újra megerősített politikai és gazdasági folyamat keretébe kell beillesztenünk. Szükségesnek tűnik számomra egy, a régió országait, a főbb elkötelezett országokat és a nemzetközi szervezeteket magába foglaló kontaktcsoport felállítása – amilyen már Koszovóban is létezik –, annak érdekében, hogy biztosítsuk erőinknek az afgán hatóságokat támogató missziójuk sikeréhez elengedhetetlen eszközöket, és hogy a szövetség újra a katonai műveletek vezetésére összpontosíthasson.
A NATO átalakítása azt is jelenti, hogy növeljük a szövetségnek a többi hatalommal közös akcióképességét. Elsősorban a NATO Partnerségi Tanácsban tömörült országokra gondolok, amelyekkel még jobban kell erősítenünk kapcsolatainkat e területen. Továbbá azon többi, a NATO-hoz nem tartozó, de csapatokkal támogató országra gondolok, amelyekkel tudnunk kell konzultálni válság esetén.
E kibővített párbeszéd és ezek az eseti konzultációk nem téríthetnek el bennünket a szövetség legfontosabb céljától. Ennek a párbeszédnek konkrétnak kell maradnia, miközben azokra a szituációkra összpontosít, amelyek a szövetség és partnereinek katonai beavatkozását tehetik szükségessé. Az ENSZ-nek kell az egyetlen egyetemes elhivatottságú politikai fórumnak maradnia.
A szövetség átalakítása végül azt jelenti, hogy tudomásul vesszük az Európai Uniónak azt az újabb realitását, hogy a legtöbb résztvevője a NATO-nak is tagja. Az európai védelem többet fejlődött a saint-malói csúcstalálkozó óta, mint az utóbbi ötven év alatt. Örömmel látom, hogy az európaiak olyan közös eszközök kialakításán fáradoznak, mint az A 400 M és a Tigris helikopter, illetve hogy az Egyesült Királysággal egy közös repülőgép-anyahajó tervén dolgozunk. Előrelépés tapasztalható eszközeink közös használatának szintjén, többek között a stratégiai szállítás és a tisztek képzése terén. Most már arra kell törekednünk, hogy állandó jelleget kölcsönözzünk a kollektív parancsnoki és hadművelet-vezetési eszközeinknek az Európai Unióban kialakított hadműveleti központon keresztül.
Ez szükségszerű változás, hiszen az Európai Uniónak egyre nagyobb lesz a béke érdekében kifejtett szerepe. Egy erősebb, hatékonyabb és megbízhatóbb eszközökkel ellátott európai védelem tovább növeli a szövetség hadrafoghatóságát és hozzájárul a világ egyensúlyához. Közte és a NATO között alakul ki az a komplementaritás, amelyből mindenki profitál. Ott, ahol Európa könnyebben tud beavatkozni földrajza és történelme okán, illetve a beavatkozás természeténél fogva, az unió magától értetődően vállalja a maga felelősségét.
Így az Európai Uniónak vezető szerepet kell betöltenie a Nyugat-Balkán területén, melynek országai előtt megnyitotta a csatlakozás lehetőségét. Az EU felváltotta a szövetség haderőit Macedóniában és Bosznia-Hercegovinában. Koszovóban arra készül – első lépésben –, hogy olyan rendőrségi erőket küldjön a térségbe, amelyek a nemzetközi jelenlét fontos elemét képezik majd a tartomány jövőjét eldöntő kritikus időszakban. Végül Libanonban az európaiak fogják alkotni – a teljes nemzetközi közösség felkérésére – az új FINUL-erők gerincét, amelynek hitelessége lényeges az újabb erőszakhullám megelőzése érdekében.
Ez a változás gyakoribb és elmélyült politikai és stratégiai párbeszédet kíván az Egyesült Államok és az Európai Unió között a 2005 februárjában megtartott brüsszeli csúcstalálkozó döntései alapján. Ez minden bizonnyal szorosabb kapcsolatok kialakítását feltételezi a NATO és az Európai Unió között. Franciaország erre természetesen készen áll, de azt kívánja, hogy az Európai Unió hangja hallható legyen a szövetségen belül is. Ez nevezetesen annak lehetőségét is feltételezi, hogy tagjai a szövetségen belül egymással is külön megbeszéléseket tarthassanak.
Egy ilyen mértékű továbbfejlődés hozzájárul majd egy egyre erősebb és szolidárisabb szövetség kialakításához, amelyben az észak-amerikai és az európai szövetségesek közösen határozhatják meg a célokat, és együtt munkálkodhatnak, egymás oldalán, a nemzetközi béke és biztonság érdekében, az ENSZ alapokmánya elveinek és céljainak megfelelően.

A szerző Franciaország köztársasági elnöke

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.