Se ingyenebéd, se ingyenprivatizáció

Mellár Tamás
2007. 07. 31. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A miniszterelnök szocialista nyugdíjasoknál haknizva többek között azt a szónoki kérdést tette fel, hogy miért nem az ingyenes villamosenergia-ellátásról vagy ivóvízről szól a népszavazás, hiszen ezek fontosabb dolgok, mint az ellenzék kérdései által érintett területek. A felhozott példákkal azt kívánta érzékeltetni, hogy számos kiemelten fontos ellátási terület létezik, de mivel ezek ellátása nem lehetséges pusztán szabad javakkal, ezért dőreség az ingyenességet követelni, hiszen a társadalom rendelkezésére álló erőforrások mennyisége igencsak korlátozott. A magát szívesen közgazdásznak láttató Gyurcsány Ferenc itt tehát arra az alapvető közgazdasági tételre utalt, amellyel szinte minden gazdaságtani kézikönyv indít: „Nincs ingyenebéd, a számlát valakinek valamikor rendeznie kell.”
Ezzel nincs is baj, csakhogy a történet tovább is van: a standard tankönyvek ugyanis elég nagy teret szentelnek a magánjavak és közjavak közötti különbségek bemutatására, illetve ezek célszerű, magán- vagy közjellegű biztosítására. Ezt a részt azonban – ahogy az az elmúlt egy esztendő kormányzati reformintézkedéseiből kitűnik – nem tanulmányozta kellő alapossággal a közgazdász-kormányfő.
De kezdjük a történetet az elején! A hetvenes években Gyurcsány elvtársai azt tanították nekünk az egyetemen, hogy a szocialista Magyarországon azért lényegesen alacsonyabbak a bérek, mint például a kapitalista Ausztriában, mert nálunk a termékek és szolgáltatások egy részét az állam biztosítja, tehát a béreknek nem kell tartalmazniuk ezek ellenértékét. Példaként leggyakrabban az olyan kiemelkedő fontosságú tételeket említették, mint a lakás, az egészségügyi ellátás és az oktatás, amelyekhez nálunk térítésmentesen juthatott az állampolgár. Függetlenül attól, hogy ez a gyakorlat menynyire volt célszerű és főként igazságos (az idősebbek felidézhetik, hogy a kommunista elvtársak egyenlőbbek voltak a többieknél, és ezért hamarabb jutottak lakáshoz, magasabb színvonalú egészségügyi ellátásban részesültek, és még a hatökör gyermekeik is bejutottak az egyetemekre), az érvelés a lényegét tekintve helytálló. A dolgozók által létrehozott új (mai szóhasználattal: hozzáadott) érték egy jelentős részét központosította az állam, és ebből finanszírozta az imént említett közjavakat, amelyek igénybevételéért nem kellett az állampolgároknak (még egyszer) fizetni.
Ebből a szempontból a helyzet nem sokat változott: ma egy átlag alkalmazott teljes bérköltségének csak a fele marad számára elkölthető, a másik felét ő és a munkaadója fizeti be különféle jogcímeken a költségvetésbe. A befizetések mintegy egyharmadát az egészségügyi hozzájárulás teszi ki. Sajnos a rendszerváltozás utáni tizenhét esztendő kevésnek bizonyult ahhoz, hogy az Országos Egészségbiztosítási Pénztár kialakítson egy olyan adatbázist, amely pontosan számon tartaná: ki, mikor, mennyit fizetett be ebbe a pénztárba, s ezen befizetések összegének mekkora a jelenlegi értéke. A saját személyes példámat alapul véve egy gyors, hevenyészett számításba kezdtem. Az elmúlt harminc évben minimum évi félmillió forintot fizettem be az egészségügyi pénztárba, miközben egyetlen nap táppénzt sem vettem igénybe, s mindössze két-három alkalommal voltam orvosi rendelőben, rutinvizsgálaton. A felkamatolás és a kezelési költségek levonása után ez legalább húsz-harmincmillió forintot tesz ki. Számomra tehát ez volt az úgynevezett ingyenes ellátás.
Természetesen tudatában vagyok annak, hogy a saját helyzetem messze nem tekinthető átlagosnak, hiszen jövedelmem magasabb az átlagnál, és a gondviselő mind ez ideig megóvott a komolyabb betegségektől. Az átlaghonpolgár befizetései lényegesen kisebbek voltak (különösen, ha tekintetbe vesszük az alacsony foglalkoztatási arányt és a feketegazdaság kiterjedt voltát), és lényegesen több orvosi ellátást, valamint táppénzt vett igénybe. Mindazonáltal ez is rávilágít arra, hogy az egészségügyi rendszer a nemzeti kockázatközösség és a szolidaritás alapján működött, vagyis a magasabb jövedelmű, egészséges polgárok fizették a szegény, öreg és beteg honfitársaik kiadásait. Ez a gyakorlat a szűken vett közgazdasági racionalitás szempontjából akár ésszerűtlennek is tekinthető, mivel a „homo oeconomicus” tértől és időtől független, elvont konstrukciókkal operál. A tiszta piac logikája szerint nincs társadalom és közösség, csak gazdasági szereplők vannak, s ha valakit a piac kiszelektál, akkor az nyomtalanul eltűnik a süllyesztőben; illetve ha kell új munkaerő, az akár a semmiből is előterem. A valóság azonban egészen más: a gazdaság csak társadalmi keretek között működhet, és a szolidaritás a társadalom egyik fontos összetartó tényezője.
Az elmúlt évtizedekben csikorogva ugyan, de működött és még mai is fennáll egy egyezség az állam és a polgárok között: a befizetett egészségbiztosítási járulék fejében az állam biztosítja a polgárok számára az elfogadható színvonalú egészségügyi ellátást. Ezt a megállapodást akarja most az állam nevében eljáró MSZP–SZDSZ koalíciós kormány egyoldalúan felmondani. Most ne feszegessük, hogy ehhez van-e joga, és célszerű-e a megszüntetése: összpontosítsunk csak a szerződés megszüntetésére. A szerződés felmondása az állam oldaláról azt jelenti, hogy a továbbiakban nincs ilyen irányú ellátási kötelezettsége. Ugyanakkor ez azt is jelenti, hogy nem tarthat igényt az egészségbiztosítási járulékra, tehát azt a továbbiakban nem jogosult beszedni. Továbbá tartozik visszaszolgáltatni mindazon eszközöket és épületeket, amelyeket a biztosítottak pénzén vásárolt annak érdekében, hogy a kötelező ellátást biztosítsa számukra. S itt nem kis vagyonról van szó, hiszen ha csak azt feltételezzük, hogy az átlag munkavállaló az egész aktív ideje (harminc-negyven év) alatt nettó (az ellátások költségével csökkentett) 3-400 ezer forintot fizetett be, ez is ezermilliárdos nagyságrendű összegre rúg nemzetgazdasági szinten. A magánbiztosítós rendszerre való átállás első lépésének tehát a vagyonelszámolásnak kellene lennie, már csak az üzleti tisztesség okán is.
S ha az egyének (vagy az újonnan formálódó biztosítási közösségek) a rájuk eső egészségügyi vagyont visszakapnák, minden bizonnyal másként viszonyulnának a reformhoz. Azonban a reformelképzelések semmit nem mondanak a vagyonelszámolásról. A kormány úgy tesz, mintha a kórházak és az orvosi műszerek a saját vagyonát jelentenék, amellyel azt tesz, amit akar, tehát privatizálhatja is. Holott ez a vagyon szorosan össze van kapcsolva az egészségügyi szolgáltatások nyújtásával. Ha ezt a vagyont az állam egy harmadik személynek átadja, akkor ezzel az ellátási kötelezettség is átszáll a kedvezményezettre: az egészségügyi hozzájárulás fejében (minden többletdíj szedése nélkül) változatlan feltételek mellett nyújtania kell a szolgáltatást.
A magánbiztosítós egészségügyi rendszerek alkalmazásában élen járó országok tapasztalatai elég egyértelműen azt mutatják, hogy a társadalomnak csak az egyik fele tud üzleti alapon szerződést kötni a profitorientált magáncégekkel; a másik fele biztosításképtelen, tehát kimarad. Más megoldás híján a társadalom kevésbé tehetős (nyugdíjas, szegény, krónikus betegségben szenvedő stb.) feléről az államnak kell gondoskodnia. (Azt a lehetőséget még a gondolat szintjén is zárjuk ki, hogy ezek a nem igazán szerencsés sorsú emberek kimaradnak az ellátásból.) Az állami gondoskodáshoz viszont forrásokra lesz szükség, amelyet nyilván újabb adók kivetésével fog biztosítani a kormány, mégpedig a viszonylag magasabb jövedelműek fokozott megadóztatásával. Vagyis ebben az esetben is szükségessé válik az átlagnál jobb helyzetben lévők áldozatvállalása és szolidaritása. Csakhogy a magánbiztosítós rendszerben a jómódúaknak nemcsak a saját és a nehéz helyzetű polgártársaik ellátását kell finanszírozniuk, hanem a magánbiztosítók profitját is ki kell fizetniük. Ráadásul az egészségügyi ellátás átlagos színvonalának növekedését sem várhatjuk reálisan, mert jóllehet a magánrendszerben javulni fog a színvonal (feltéve, ha a kialakuló magán-monopol- és oligopolhelyzetek ezt nem akadályozzák), az állami szektorban az arányosan kevesebb rendelkezésre álló eszköz miatt még rosszabb lesz az ellátás (hosszabb várakozási sorok, nagyobb hálapénz stb.).
Már ebből a néhány, röviden felvázolt érvből is kitűnik, hogy nem célszerű az egészségügyi rendszer magánosítása. Az ezzel kapcsolatos szakmai viták lefolytatására azonban mindeddig nem került sor, s ugyancsak nem történt meg az egészségügyi rendszer átalakításának társadalmi vitája sem. A kormánynak – mivel választási kampányában az egészségügyi ellátás magánosításáról szót sem ejtett – felhatalmazása sincs ennek végrehajtására. A magánbiztosítók bevonása és a privatizáció tehát azt jelenti, hogy a kormány egyoldalúan felbontja a társadalommal meglévő szerződést, s anélkül kezd új gazdasági tranzakciókba, hogy a régiekkel kapcsolatos zárszámadásokat elvégezte volna. Olyan dolgokat kezd eladni, amelyek nem az övéi, s amelyekről rendelkezni nincs érvényes társadalmi felhatalmazása. Hiába próbálja magánszerződésekben garantálni a magánbefektetőknek a pénzük biztonságát, ez nem jelent többet, mint önmaguk nyugtatgatását. A magánbefektető társaságoknak tudniuk kell, hogy az egészségügybe való bevásárlásaikkal orgazdaszerepet vállalnak, amellyel automatikusan elveszítik befektetéseik garanciáját.
Mi, állampolgárok megtanultuk a közgazdasági leckét: vagy közvetlenül a piaci szolgáltatóknak, vagy közvetve az államnak adókkal és járulékokkal kell fizetnünk a szükséges egészségügyi ellátásunkért. De vajon a miniszterelnök és kormánya, illetve a befektetők is megtanulták, hogy nem juthatnak ingyen a mi egészségügyi befizetéseinkből létrehozott vagyonhoz?

A szerző közgazdász, egyetemi tanár

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.