Következő mérkőzések
Románia
18:002024. július 02.
Hollandia
Ausztria
21:002024. július 02.
Törökország

A robottechnika és az emberi szabadság

A társadalom tagjainak jólétére hivatkozva éppen e jólét lehetőségeit korlátoznák.

Székely László
2017. 10. 05. 16:00
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Paár Ádám igen fontos kérdéskört érintett a robottechnika társadalmi hatásával foglalkozó írásában (Magyar Nemzet, 2017. szeptember 1.), s külön érdeme, hogy a problémakört történelmi kontextusba helyezte. Mert ugyan a jelenlegi fejlett ipari társadalmakban az egyre hatékonyabb automatizáció ellenére a gazdaság ma még jól láthatóan munkaerőéhséget generál, a robottechnika elterjedésével ez a trend megfordulhat, és már ma készülni kell az akkor jelentkező problémák kezelésére. „A robotok megadóztatására” irányuló elképzelés ugyanakkor a jelenleg uralkodó üzleti és közgazdasági gondolkodás logikáját követi: nem véletlen, hogy ezt az adótípust eredetileg többek között éppen Bill Gates, a Microsoft fő tulajdonosa vetette föl.

Csakhogy egy ilyen adópolitika a technikai innováció csúcsteljesítményét büntetné, anélkül hogy megvizsgálná az ilyen eszközöket alkalmazó vállalkozások profitrátáját. Egy ilyen eljárás egyáltalán nem érinti a spekulatív tőke és az extraprofit szempontjából jelentős más szektorok adóztatását. A robotadó így éppen a társadalmi javak hatékonyabb – tehát kevesebb emberi fáradozással és szenvedéssel történő – megtermelésének további fejlődését lassítaná, azaz a társadalom tagjainak jólétére hivatkozva e jólét lehetőségeit korlátozná.

A másik oldalról ugyanez a logika az embert pusztán munkaerőként kezeli. Bár Paár Ádám ezzel kapcsolatban nagyon helyesen a munkaerő átképzésének támogatásáról ír, és erre majd szükség is lesz, kétséges, hogy ez önmagában megoldaná a problémát. Nagy a valószínűsége, hogy egy ilyen „szociálpolitika” két részre szakítaná a társadalmat: a munkával kereső jómódúakra és a segélyen élő tömegekre. Utóbbiak többségének sorsa pedig valószínűleg tartósan megpecsételődne, hiszen ha a robotizáció tartósan lecsökkenti a munkaerő iránti igényt, akkor rajtuk az „átképzés” bűvös jelszava sem lesz képes segíteni. Az erre a sorsra jutó réteg könnyen a politikai demagógia közönségévé válhat, amiképpen az ókori Rómában meg is történt a „kenyeret és cirkuszt” népével.

Egészen más logikát mutat a XIX. századi társadalmi fejlődés. Amikor a brit munkások a konzervatívokkal szövetkezve törvényileg korlátozták a munkaidőt és a gyermekmunkát, az az ipari vállalatokat a technikai fejlesztésre ösztönözte. A gyermekmunkánál drágább és a korábbinál rövidebb ideig alkalmazható felnőttmunka megnövekedett költségeit a hatékonyság növekedésével kompenzálták. Az egyre hatékonyabbá váló termelés pedig lehetővé tette a nyolcórás munkaidő általánossá válását. De a neoliberális gazdasági kiskáté által ma látszólag objektív, tudományos – valójában ideológiai – okok miatt bírált bismarcki nyugdíj- és szociálpolitikai rendszert is a megnövekedett termelékenység tette lehetővé.

A termelékenység további növekedése – akár robotok révén, akár azok nélkül – a társadalom rendelkezésére álló javak bővülését eredményezi, mégpedig oly módon, hogy csökkenti a szellemi vagy fizikai terhet jelentő, az egyén számára kényszerként jelentkező munkára fordítandó időt. Így a robotok gazdasági elterjedése lehetővé teheti, hogy a nyolcórás munkaidőhöz, majd az ötnapos munkahéthez vezető folyamat folytatódjon, és az átlagos napi munkaidő fokozatosan hat órára csökkenjen, valamint azt is, hogy a demográfiai problémák ellenére a nyugdíjkorhatárt ne kelljen tovább emelni (sőt, a fizikai munkát végző személyeknél újra csökkenthető legyen). A hatórás munkanap történelmileg minőségi fordulatot hozna a társadalom életében, hiszen a napi rendszeres munkakényszer terhének ilyen mértékű csökkenése a szabadidő javára a társadalom nagy csoportjai számára olyan életvezetési perspektívákat nyitna meg, amilyenekre most csak privilegizált csoportoknak van lehetőségük.

Mindez alapjában megváltoztatná a társadalom mindennapjait; a gazdasági élet kérdéseihez hasonló hangsúlyt kaphatna a művelődés és általában a szabadidős tevékenység, ami azután kihatna a nevelésre is: mert amíg ma az ezzel ellentétes jelszavak ellenére az oktatás elsődleges célja a munkaerő termelése, addig a megnövekedett, munkán kívüli idő megkövetelné, hogy legalább ekkora hangsúly helyeződjön a szabadidejét kulturáltan, önmaga sokoldalú kibontakoztatására fölhasználni képes emberfők kiművelésére.

Ha tehát a robottechnika tömeges elterjedése valóban a munkaerő iránti kereslet – azaz a társadalmi össz-munkaerőigény – jelentős csökkenését fogja előidézni, akkor az így kialakult helyzetet nem egyszerűen a politikának kell majd kezelnie, hanem magának a társadalomnak, a kultúrának, a művelődésnek. Ebben a tekintetben különösen nagy felelőssége lesz a humán értelmiségnek. A robotok elterjedése jelentős mértékben növelheti a társadalom tagjainak – nem csak anyagi javakban mért – jólétét, és hozzájárulhat az emberi szabadság teljesebb kibontakozásához. Ám ha a ma uralkodó közgazdasági szemlélet logikáját követve az új helyzetet a politika az innovációt képező robotok egyoldalú megadóztatásával és – akár ezzel ellentétes szándéka ellenére – a panem et circenses értékrendszerének jegyében tartósan segélyen élő tömegek generálásával fogja megoldani, a pozitív fejlemény visszájára fordulhat, és az eljövendő generációk számára az áldásból könnyen átok válhat.

A szerző tudományfilozófus

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.