Következő mérkőzések
Anglia
18:002024. június 30.
Szlovákia
Spanyolország
21:002024. június 30.
Grúzia

MátriX

Az egyik nagy tévedés az X-Faktorral kapcsolatban az, hogy tehetségkutatóként tekint rá a társadalom.

Pintér Bence
2017. 10. 27. 17:15
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az egyik nagy tévedés az X-Faktorral kapcsolatban az, hogy tehetségkutatóként tekint rá a társadalom. A Táncdalfesztivál és Ki mit tud? örököseként, egyenes ági leszármazottjaként, ahol addig ismeretlen tehetségeket ismerhet meg ország-világ, akik aztán évtizedekre meghatározó figurái lehetnek a hazai szórakoztatóiparnak. Ez a műsor nem erről szól, nem ez a lényege. Ez nem zenei tehetségkutató, vagy elsősorban nem az: ez egy valóságshow, amiben énekelnek. Az első pillanattól van forgatókönyve, dramaturgiája. Az előválogatókat például nyilván nem egy nap alatt veszik fel, a zsűritagok mégis ugyanabban a ruhában és sminkben üldögélnek a székben, hogy aztán könnyebben lehessen megkonstruálni, összevágni a „napokat”, vagy másképp szólva: a cselekményt. Amikor mondjuk „zsinórban” érkezik egy csomó ember, aki ugyanazt a népszerű dalt énekli rosszul, mire végül jön egy, aki jól énekli – és tessék, ott a katarzis.

Tehetségkutatónak látszik, de nem az, és innentől kezdve a műsort érő kritika jelentős része félremegy, vagy még pontosabban szólva a zenei valóságshow által konstruált valóságban mozog. Amikor a rapper Dopeman tizenkét perces videóban megy neki a műsornak, miszerint annak semmi köze zenéhez; vagy az Index médiablogjának kritikusa cincálja szét az első adást, miszerint embereket lehetne kínozni vele; vagy amikor a zsűritagok hozzáértését firtatják keresetlen nézői vélemények mondjuk ByeAlex Facebook-oldalán; akkor mind-mind benne vannak az X-mátrixban, és bármit mondanak, azzal csak a műsort támogatják.

Mi sem árulkodik erről jobban, mint hogy a második adás első két mondatában a műsorvezető Kiss Ramóna (a Barátok közt színésze) játékosan reagál az Index kritikájának arra a részére, ami a megvillanó alsóneműjét tette szóvá. De éppen így válik egyfajta posztmodern, interaktív színjátékká az egész műsor: a producerek nyilván tudják, hogy a közönség jelentős részét már nem lehet könnyen átverni, így inkább a törülközőt bedobva tényleg nyíltan egyfajta fikciós történetmesélés felé indulnak el akkor, amikor az adás fő konfliktusát nem egy-egy jó vagy rossz zenei produkció, hanem az egyik zsűritag látványos megsértődése és megjátszott rosszkedve adja; vagy az, amikor Gáspár Lacit azzal cukkolják, hogy izzad.

A tavalyi és az idei sorozat azért is különösen érdekes, mert a kör immár bezárult: míg korábban a saját jogon sikeres, ismert és elismert művészek vagy kritikusok ültek be a székekbe, mostanra már az összes zsűritag olyan zenész, aki ehhez hasonló műsorok által lett ismert. Ez persze nem zárja ki, hogy saját jogon is jók legyenek, hiszen a zenei valóságshow utáni sikerességhez is szükség van egyfajta tehetségre. Ha úgy vesszük, ezáltal ez a mostani zsűri – ByeAlex (A Dal), Gáspár Laci (Megasztár), Radics Gigi (Megasztár), Puskás Peti (Megasztár) valójában sokkal inkább számít szakértőnek, mintha a Zeneakadémia egy tanára, vagy egy harminc-negyven évvel ezelőtt befutott rocksztár üldögélne ott. Ezek a viszonylag fiatal zenészek alapjaitól kezdve értik, hogy hogyan épül fel egy ilyen műsor, milyen figurák kellenek bele, mivel lehet szórakoztatni a közönséget. De azt is mondhatnánk persze, hogy a semmi semmizik.

Hiszen az itt felbukkanó énekesek a legritkább esetben törnek ki a konstruált valóságok köréből: a műsor után egyesek lemezszerződéseket kapnak, írnak nekik popzenemércével mérve jobb-rosszabb (inkább rosszabb), legtöbbször felejthető dalokat, majd eltűnnek a süllyesztőben. Néha felbukkannak az Eurovíziós Dalfesztivál hazai előválogatóján, ami leginkább a zenei valóságshow-k túlélőinek olvasztótégelye lett; vagy mehetnek majd zsűrizni valamelyik csatorna új, legújabb, legizgalmasabb zenei valóságshow-jába. Ahol aztán kinevelhetik a következő generációs zsűritagokat.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.