Tényleg kezd beleőrülni ebbe az egészbe az ellenzék. Mármint abba, hogy csak nem akar egy olyan válság rátalálni a jelenlegi kormányzatra, amit az ne tudna kezelni. Mert legyünk akkor kérlelhetetlenül őszinték: a balliberális pártok – inkluzíve a bőrjakósodott Jobbik – valódi problémája a jelenlegi koronavírus-járvánnyal kapcsolatban az, hogy a Fidesznek kétharmada van.
Nem több, nem kevesebb. Én készséggel próbálom elhinni, hogy ha tehetnék, tennének ők a járvány okozta káros hatások és mellékhatások ellen, de egész egyszerűen a „cső végén” csak az jön ki hetek óta, mintha valóban a vírusnak szurkolnának. És bár ezt természetesen kikérik maguknak, mindenki – ők is – jól értik e sugalmazás mögött kikandikáló tartalmat: „bármi, csak ne a Fidesz!”
Ha gazdasági válság és szektorális különadók, akkor inkább a multik; ha magas energiaárak és rezsicsökkentés, akkor inkább az energetikai cégek; ha migrációs krízis és határkerítés, akkor inkább a bevándorlók; és ha jogállamisági eljárás és kilátásba helyezett uniós retorziók, akkor inkább Brüsszel. Az egyes, egymástól formálisan elkülönülő reakciók egy mindenkor érvényes képletté sűrűsödtek össze: a kiszámítható becstelenség vált az ellenzék csoportnormájává.
Mindez különösebben talán nem is lenne oly szívbemarkolóan fájó, ha nem okoznának mindezzel önmaguk hiperventilálásán túlmutató, valóban az egész országot érintő károkat. Hétfőn például nem járultak hozzá a koronavírus elleni védekezésről szóló törvényjavaslat házszabálytól eltéréssel történő tárgyalásához. Bizonyára úgy gondolták, hogy ezzel majd „jól megmutatják az Orbánnak”, a gyakorlatban azonban annyit sikerült elérniük, hogy egy veszélyhelyzetben magyarok millióit segítő vagy védő intézkedések kerültek veszélybe vagy legalábbis vált azok jogi sorsa bizonytalanná.
Hogy miért is döntött így a szó szoros és átvitt értelmében is felelőtlen ellenzéki Frankenstein-koalíció, arra rögvest visszatérünk, először érdemes megnézni, mire is mondtak pontosan nemet.
Az említett törvényjavaslat ugye szorosan összefügg a március 11-én kihirdetett veszélyhelyzettel és az azóta meghozott rendkívüli intézkedésekkel, három szempontból is. A javaslat egyrészt – a járványhelyzet kezelésével összefüggésben – bővíti a kormány mozgásterét, hogy a katasztrófavédelmi törvényben foglaltakon túlmenően egyéb törvények rendelkezéseitől is eltérhessen ideiglenesen. Másrészt a javaslat elfogadásával az Országgyűlés megerősítené az eddig meghozott rendkívüli intézkedéseket, harmadrészt pedig fel is hatalmazná a kormányt, hogy a meghozott intézkedések hatályát a veszélyhelyzet elmúltáig meghosszabbítsa.