Öt éve ezen a napon hunyt el Kertész Imre, aki itt lesz mindig a gondolatainkban, ha olyan szerencsések vagyunk, hogy időről időre fellapozzuk írásait.
Nagy a kísértés, hogy arról a Kertész Imréről írjak, akiről kevesebb szó esik. Az izzó humorúról, akinek Kardos G. Györgyhöz hasonlatosan mindenről eszébe jutott egy csodálatos anekdota, aki a Török utca sarkán állva, szatyorral a kezében részletgazdag beszámolót tartott arról, miképp lehetne megudvarolni a szembejövő nőt, s hogy mennyire emlékezteti egy másikra, akivel huszonnyolc éve találkozott egy kávéházban, és hogy az volt, amikor zárás után…; azután erről egy háború előtti kuplérefrénre ugrott, arról pedig oda, hogy szerinte miért vették le az étlapról a zónapörköltet; mindent tudott erről a városról is.
Felidézhetem, hogy apámhoz hasonlóan mennyire tudott örülni Berlin működőképességének, egy tiszta és vonzó csemegepult, a zöldséges széles választéka, az étteremben a ropogós damaszt, a kedvesen kínált jó bor újra és újra örömöt okozott neki. (Azt hiszem, engem például kizárólag azért kedvelt, ha egyáltalán, mert kiderült, hogy egy alkalommal mind a ketten felfigyeltünk arra, hogy a Viktoria-Luise-Platznál a kis parkban „magyar hóvirágok” nyílnak.)
Vagy lehetne talán abba az irányba kibontani az emlékezést, hogy milyen gyönyörűen írt a nőkről, bár a mai divatos egyetemi prizmán át jobban megvizsgálva könnyen lehet, hogy kizárnák a kánonból. (Kertész kortársát, a zseniális Philip Rothot épp most próbálják kiradírozni az irodalomból nőgyűlölet vádjával, holott figurái, Zuckerman és Nathan egész élete a női nem iránti rajongásról szólt, igaz, nem a legújabban előírt direktívák szerint.)
Innen eljuthatnánk oda, hogy a világ „progresszív” diskurzusaiban mind kevésbé illendő a soá emlékéről és tanulságáról szólni. Tudniillik az amúgy csúcsra járatott szenvedéskultúrában – minden színes bőrű, minden nő szükségszerűen áldozatként és szenvedő alanyként állíttatik be, és beszámíttatik minden történelmi bűntett – a holokauszt kerülendő téma lett, ugyanis az asszociációs mezőben ott szerepel Izrael, a zsidó állam, amely meg meri védeni magát, és képes ápolni, óvni, életben tartani a nemzeti büszkeséget. Márpedig az efféle viselkedés manapság bűnös s megvetendő. Mégis talán az a leghelyénvalóbb, ha az olvasás öröméről írok. Egy lipcsei díj átvételekor a kommunista diktatúrára emlékezve így beszélt Kertész: „A »kényesnek« minősített téma tabui, a nem létező humanitáshoz fellebbező panasz, a rég meggyalázott és érvénytelenné lett erkölcs nevében való felháborodás: mindez a stílparódia arra volt csak jó, hogy a konformista olvasót megnyugtassák, elvakítsák, kibékítsék és ellustítsák; hogy megóvják őt nemcsak a múlt, de a jelen valóságától is, hogy megkíméljék attól a munkától, amit az olvasás aktivitása jelent, hogy megóvják őt a szellem eleven játékaitól, a képzelettől…”