Régóta viták kereszttüzében áll a felsőoktatási felvételi követelmények tervbe vett szigorítása. Akadnak, akik a tudatos ártás szándékát látják benne, amivel az állam „drasztikusan eltorlaszolja a szegény családok gyerekei elől a felemelkedés lehetőségét” (Ónody-Molnár Dóra, 168 Óra). De szakmai érvek is elhangoztak, mint az ombudsmané, aki szerint a nyelvvizsga megkövetelése az oktatáshoz való jog sérelmét okozza, amíg hiányoznak hozzá az iskolai felkészítés tárgyi és személyi feltételei.
Ez jogos figyelmeztetés, mindamellett érdemes rámutatni a vitatott célkitűzések szakmai értelmére. Ez pedig az elvben mindenki által támogatott tudásalapú társadalomhoz való közeledés érdekében a magasabb szintű tudás elsajátítására ösztönző követelmények állítása.
A felsőoktatás tanárok ezreit aggasztó súlyos alapdilemmája, hogy miközben kívánatos, hogy minél több magas szinten kiművelt emberfő erőfeszítései lendítsék előre hazánkat a nemzetek globális szintű, kemény versenyében, s morális szempontból az is nagyon fontos, hogy mindenki megtalálja tehetsége kibontakoztatásának lehetőségét, a magas szintű tudás elsajátításának nélkülözhetetlen alapfeltételei vannak. A hatékony egyetemi képzés lehetetlen olyan alaptudás nélkül, amelyre építve korunk egyre bonyolultabbá váló tudományos ismeretanyaga elsajátítható – az összefüggéseket átlátva, a gyakorlati alkalmazásra készségszinten képesen.
Enélkül ugyanis nemcsak lemaradunk a versenyben, de emberek halhatnak meg értelmetlenül, gyermekeink felkészületlen tanárok kezében használható tudás híján töltenek el évtizednyi időt az iskolákban, vagy akár gátak szakadhatnak át, hidak omolhatnak össze. A magyar oktatás egész vertikumát jellemzi, hogy az alsóbb szintek olyan tudáshiánnyal engedik gyerekek tömegeit a következő fokozatba, ami nemcsak szükségtelenül megnehezíti az azokban oktatók munkáját, de sok esetben egyenesen lehetetlenné teszi azt.
Az alsó tagozat nem tanít meg írni-olvasni-számolni, holott ez lenne a feladata; a felső a világ működési elveinek ismerete híján nélkül enged a középiskolába, ahonnan pedig műegyetemre lehet kerülni a differenciálszámítás vagy agráregyetemre a sejttan alapjainak ismerete nélkül. És használható nyelvtudás nélkül, holott anélkül ma a magasabb szintű képzésben számos területen már az első laborgyakorlatot sem lehet abszolválni.