Norvég bikaborjak

Olyan a skandináv film, mint a mátyáshering vagy az IKEA-dizájn: vagy beveszi az ember gyomra, vagy nem. Reduktív és savdús, mint az északi fehérbor, precíz, hűvös, fanyar. Bár a norvég Joachim Trier első munkája, a Szerzők nem mutat fel semmi újat – tucatművészfilm odafentről –, mégis szívesen akasztja a plakátját az ember a falra, utóízét órákig érzi még.

Muray Gábor
2008. 09. 13. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Kékes tónusok, hűvös árnyalatok, némi bársonyosság. Orrban dohány-, avarszag, esőillat. Szédítő kézi kamera, szanaszét szabdalt idősík. A skandináv artfilm: sálba tekert, sapkával takart fájdalom. Témája a megbicsaklott emberi kapcsolat – minden egész eltörött, minden barátság, szerelem darabokban. A szenvedély szorongással terhelt, a rokonok elhazudják egymás elől a valóságot.
Mélabús, lélekbe markoló, de szívmelengető, emberi – a Szerzők leginkább a Rekonstrukcióra emlékeztet, az összezavart cselekmény, a múlttal kavart jelen, a kijelentő móddal cserélgetett feltételes mód mind ismerősek Christoffer Boe kultfilmjéből. Túl a dogmán, túl Boe-n, Thomas Vinterbergen, Ole Christian Madsenen, Lone Scherfigen, Anders Thomas Jensenen nehéz újat mondani, pláne, ha az embert Triernek hívják, ám csak távoli rokonságban áll a guruval, Lars von Trierrel.
A dán származású, norvég Joachim Trier első filmje nem meglepő, nem is formabontó – a jó szakmunkás magabiztosságával vonultatja fel a skandináv filmművészet eszköztárát. A vénaszszonyok nyarán a mozilátogató nehezen idomul, nem kér még a kedélybántalmakból.
Két huszonéves fiú akar itt író lenni, egyszerre feltételes módban és valósan, a mesélő felvázolja a lehetőséget, és elbeszéli a megtörténtet, kivéve a film végén, amikor marad a puszta „ha”, s a néző eldöntheti, hogy merre szaladjanak a norvég bikaborjak. Joachim Trier filmje generációs korkép, látlelet az oslói huszonévesekről, akik unalmukban, brahiból vagy bizonyításvágytól hajtva akarnak írók – tehát Valakik – lenni, mert teremtésvágy nélkül nincs spleen, nincs mélabú.
Joachim Trier a hangulatfestésben, a lélekrajzban virít, maga a történet héliumos lufi, ha engedjük, elröppen. Az elsőfilmes Trier találmánya itt a már említett feltételes mód, vajon mi lesz a két fiúval, ha postázzák életük első regényét a kiadóknak, s mi lesz, ha nem. Mi lesz, ha egyikük fut be, mi lesz, ha másikuk? Mi lesz, ha egyiküket tarkón vágja a múzsa, s a pszichiátrián köt ki, s ha másikuk pedig magának is hazudik a tehetségtelenségtől való félelmében? Mi lesz a szerelmekkel az alkotás árnyékában? Mi lesz az alkotással az irodalmi klikkek, kiadói körök, lobbik, kultúrsznobok posványában? Joachim Trier görbe tükrében egy jól fésült, a trendnek megfelelően lázadó generáció vergődik a szociális hálóban, amelyen az őszinte barátság és a szerelem próbál lukat szakítani, ám a rendező a klisékkel már nem bánik olyan jól, mint a hangulatokkal. De neki legalább sikerült, Valaki lett, s ezután a Trier nevet hallva beavatott körökben majd vissza lehet kérdezni, hogy ugyan melyikre gondol az illető.

Trier aratott. A Szerzők 2006-ban Karlovy Varyban a legjobb rendező díját hozta Joachim Triernek, Norvégia első számú mustráján pedig begyűjtötte a legfontosabb elismeréseket. Abban az évben a norvégok ezt a filmet indították a legjobb idegen nyelvű film Oscarjáért is.
(Szerzők. Színes, feliratos, norvég filmdráma, 105 perc, 2006. Rendezte Joachim Trier. Forgalmazza az Odeon Video.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.