Élő közvetítés
Magyarország
ÉLŐ
Svájc

Izraelben elnémult a Duna Tévé

Breuer Péter (Tel-Aviv)
1999. 11. 04. 23:00
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Van, aki kétszázötvenezerre, van aki háromszázezerre becsüli az Izraelben élő magyar ajkúak számát, sőt, akadnak olyanok, akik még magasabb számról beszélnek. Egy biztos: napjainkban több tízezer olyan izraeli van elkeseredve, aki a héberen kívül a magyart beszéli. A keserűség okozója nem más, mint Izrael második legnagyobb kábeltársasága, a Matáv kábeltelevíziós társaság (nem azonos a hasonló nevű magyar telefontársasággal!), melynek urai minden előzetes bejelentés nélkül úgy döntöttek, hogy elnémítják a Duna Televíziót, legalábbis a Közel-Keleten. Az eseményekről Csejtei Istvánt, a Magyar Köztársaság Tel-Avivba akkreditált nagykövetét kérdeztük. A nagykövet kérdésünkre válaszolva elmondta, az izraeli kábeltársaságok a magánszektorba tartoznak, kiküldetésének kezdete óta több alkalommal próbálta fölvenni velük a kapcsolatot. A Duna Tévé elnökének izraeli látogatásán megszervezte, hogy a kábeltársaságok igazgatói találkozzanak Sára Sándorral. Arra a kérdésre, hogy ezeken a találkozókon születtek-e eredmények, a válasz csupán annyi volt: „előrehaladásról nem számolhattam be akkor sem”. Most viszont nemhogy a Duna Televízió műsorát sugárzó kábeltársaságok száma nőtt volna, hanem a legnagyobbak egyike hagyta abba a magyar adás szolgáltatását. Arra a kérdésre, hogy a nagykövet szerint mi lehet ennek az oka, csak annyit tudott mondani, hogy a kábeltársaságok azt állítják, hogy kicsi az érdeklődés a fent említett tévé adásai iránt. Ez nem állja meg a helyét – tette hozzá a nagykövet –, hiszen a Ma-gyarországgal szomszédos országokból nagyon sokan vándoroltak ki az elmúlt években Izraelbe. Ezeknek a bevándorlóknak nagy része is magyarul szeretné a televíziót nézni, nem csehül, románul vagy oroszul. Az Izraelben megjelenő helyi magyar nyelvű napi- és hetila-pok első oldalon közlik az elkeserítő hírt. Az elmúlt két nap alatt a két újság szerkesztőségébe több tízezer elkeseredett hangú, könyörgő levél érkezett. A Duna Televízió izraeli munkatársa, Ádám Rachel elmondta: szomorúan értesült az eseményekről, de bízik abban, hogy mind a nézők, mind a Duna Televízió mindent meg fog tenni nem csak azért, hogy a Matáv újra műsorra tűzze a Duna Tévé adásait, hanem még más társaságok is sugározni kezdjék. Ádám Rachel villáminterjújában annak a reményének adott kifejezést, hogy a nézők levél- és e-mail-hada megteszi a magáét. A Matáv társaság igazgatóságával folytatott beszélgetésünk folyamán kiderült, hogy a társaság azért állította le a Duna Televízió műsorának sugárzását, mert nézettsége kicsi volt. A társaság arra a kérdésre, hogy a közeljövőben mit szándékozik tenni, csak annyit tudott mondani, hogy már több izraeli parlamenti képviselő is eljuttatta hozzájuk interpellációját, ám a társaság szóvivője nem tudta megerősíteni azt a hírt, miszerint márciusban visszaállítanák a magyar adás sugárzását. A helyi héber és angol nyelvű lapok igazságtalannak tartják a kábeltársaságok szelektáló döntését. Szerintük van olyan társaság, amely három török adó adását sugározza, holott Izrael törökül beszélő lakosságának száma nem éri el a magyar ajkúak tíz százalékát sem. A különböző magyar ajkú szervezetek most a nyomtatott médián keresztül felszólító hirdetéseket tesznek közzé, melyben arra kérik az érdekelteket, hogy a hirdetést vágják ki és küldjék el a lakhelyükhöz közeli kábeltársaságnak.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.