Film a szeretet hatalmáról

2000. 03. 10. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Almási Tamás dokumentumfilm-rendező tavaly december 4-én a Kamera Hungária '99 televíziós filmfesztiválon Tehetetlenül című filmjével az alkotói zsűri kategória-, valamint a fesztivál nagydíját nyerte el. Az ózdi kohászati művek pusztulásáról beszámoló alkotás bemutatása után a rendező az idei, 31. Magyar Filmszemlére a Duna TV támogatásával elkészítette a Szerelem első hallásra című dokumentumfilmet, amely a szemle dokumentum kategóriájának nagydíját kapta meg a zsűritől. A filmet március 31-én este kilenckor vetíti az MTV 1.- A Szerelem első hallásra című film szinopszisából nem egy, akár édeskés sikerfilmet is forgathatott volna. Ön megtalálta a hiteles megoldást. Hogyan bukkant rá a történetre?- A szerelem első hallásra későbbi kérdező riportere, Vágó Ágnes újságíró, akivel az Ítélettelenül című 1991-es filmem forgatásakor is együtt dolgoztunk, elhozta nekem a szereplőkről szóló cikkét. Először úgy véltem, túlságosan intim, magánéleti szférába nyúlnék bele, ha megfilmesíteném a történetet. Ám amikor megismertem a szereplőit, gyökeresen megváltozott a véleményem. A történet szenzációs mélysége a különleges emberi kapcsolatok eleven megjeleníthetőségében van. E három ember viszonyának ereje olyan nagymértékű s olyan őszinte és elemi, hogy a gondolataim, a prekoncepcióim már nem számítottak. A hatalmas téma beszívott, berántott saját középpontjába. Találkoztam a szereplőkkel. Először kedvesen, de határozottan elutasítottak: nem akartak semmiféle nyilvánosságot. S ezek után, folytatva a beszélgetést, eljutottunk odáig, hogy igent mondtak, s nemcsak hogy vállalták, de alakították is a filmet.- Akár a tizenegy tételes ózdi film szereplői.- Szerintem akkor sikerülhet igazán egy dokumentumfilm, ha a szereplői akarják a filmet, s hajlandók alkotótársainkká is válni. Ha számukra is fontossá válik, hogy hitelesen elmondjuk, megmutassuk, megéljük, ami velük történik vagy történt. A család olyannyira vállalta a filmet, hogy alakítója is lett. Ennek köszönhetem azt a jelenetet, amelyet templomnak hívok. Arra gondolok, amikor a feleség elvisz engem a klinika egyik félreeső zugába és letérdel. A férje, Laci a háttérben ül, mint egy bűnbánó szent vagy a megtért tékozló fiú, Kati pedig szinte imádkozva mondja el intim titkaikat, amelyeket igazából és teljességgel még ők ketten együtt sem beszéltek meg. S ez olyannyira a család érdeme, hogy amikor már szinte teljesen elkészültünk, Kati megkérdezte tőlem: elégedett vagyok-e az anyaggal, Istennek hála, már voltunk annyira baráti viszonyban, hogy be mertem vallani: nem igazán. Úgy érzem, nem mondtak el nekem mindent, s ők sem tisztáztak magukban bizonyos dolgokat, mert túl idilli és tiszta az összkép. S azt kértem, hogy amennyiben mégis van valami, amit még fontosnak tartanak, még nem késő. S ennek hatására mesélték el nekem azt, amit korábban két-három éjszakai beszélgetés során sem beszéltek ki magukból teljesen. Kati bevallja, hogy tiszta szívből adni akart és boldogan adott egy vesét a saját férjének, amellyel megmentette. S azt remélte, hogy a férje is ugyanezt az eufóriát érzi majd. Ám az igazi dráma akkor következett be, amikor kiderült, hogy a férj nem tudott annak örülni, hogy a felesége ad neki. Őszintén remélem, hogy akár az ózdi dráma megörökítésekor, akár a Szívügyem című, tragikus végkifejletű szívátültetésről szóló filmemben, akár Kati, Laci és Feró fölemelő történetében sikerült az érdekes tárgykörön túl a mindannyiunkban lejátszódó lelki folyamatokat, a bizakodó, az élő és az életet igenlő ember sorsdrámáit is megragadom. Szándékaim szerint filmem alapvetően a szeretetről szól.- A szeretet, mint téma, továbbra is foglalkoztatja?- E találkozásból olyan fantasztikus lelki muníciót kaptam, hogy lassan tizenöt év után én is szeretnék újra játékfilmet készíteni a szeretet hiányáról. A történetét egy erdélyi kisfiú valóságos esete nyomán írjuk Török Mónikával és Radnai Annamáriával. A gyermek átszökött Magyarországra, kóborolt Pesten. Aztán egy rendőrkapitánynő megtalálta, s kiderült: az anyja után jött, aki tíz-tizenöt évvel ezelőtt a jobb élet reményében menekült Erdélyből Magyarországra. Csak a gyerekéről feledkezett meg. Filmemben párhuzamosan futtatnám az anya és a fiú gyerekkorát. Az utóbbié a jelenben, az előbbié a Ceausescu-érában játszódik. Szomorú közös történelmünk parabolája lesz. A címe szo-morú, beszédes, gunyoros: KÁEURÓPA.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.