Vallások, szekták Japánban

Umemura Yuko
2000. 04. 12. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az Aum Sinrokjo nevű japán agresszív „buddhista” szekta által elkövetett emlékezetes tömegmérgezés óta már eltelt öt év. Jelenleg is több bírósági tárgyalás folyik ellenük a szigetországban. Ennek ellenére a szektának még mindig több tízezer követője van.A csoport egyik vezetője, a társaság volt szóvivője, Dzsójú Humihiro mostanában szabadult a börtönből. A bírósági tárgyalás során a szektából számosan elismerték bűnösségüket, s megbánták tetteiket, de Dzsójú az utolsó pillanatig kitartott a szintén letartóztatott szektavezér, Aszahara mellett. Bár Dzsójúnak nagy felelőssége volt a történtek miatt, az is igaz, hogy nem vett részt közvetlenül a gázmérgezési ügyben, ezért csak kétévi szabadságvesztésre ítélték, amit le is töltött. Kiszabadulását nagy figyelemmel kísérte a japán sajtó, mert attól tartottak, hogy a befolyásos vezető újraszervezheti a csoportot. Most egyelőre úgy tűnik, hogy a Sinrokjo a korábbiakhoz képest kevésbé aktívabban folytatja tevékenységét. A közvélemény tiltakozása ellenére ugyanis nem tiltották be a szervezet működését, hivatkozva a vallásszabadság alkotmányilag biztosított jogára. Ehelyett a szekta gazdasági tevékenységének vizsgálatával és az adótörvények következetes alkalmazásával igyekeznek nyomást gyakorolni a szervezetre: merthogy az Aum Sinrokjónak komoly érdekeltségei vannak az információs ipar területén.Persze a csoport ma már nincs olyan könnyű helyzetben, mint régen, mivel bárhová terjeszkednek is, a helyi lakosság abban a pillanatban élesen tiltakozik a szekta megjelenése ellen. Márciusban is volt arra példa, hogy az egyik községi gyűlésen azon tanácskoztak, felvegyék-e a társaság volt vezérének gyerekeit a faluban lévő iskolába. Sokak szemében ugyanis az öt évvel ezelőtti gázmérgezés révén a szekta ma már nem hitfelekezet, hanem közveszélyes bűnszövetség. Annál érdekesebb, hogy mindezek ellenére azóta is akadnak fiatalok, akik belépnek a szektába. A szigetország szakértői a jelenség egyik lehetséges okát abban látják, hogy Japánban nincs egyetemes és uralkodó vallási meggyőződés.Arra a kérdésre ugyanis, mi a japánok vallása, nem biztos, hogy konkrét válasz adható. Az országban leginkább elterjedt vallás a buddhizmus és a sinto, de ez utóbbi inkább csak a népszokások szintjén. Gyakorlatilag ez a két vallás dominál az országban, túlnyomó részben ezek vannak nagy hatással az ottaniak életére. Azonban a vallásosság mibenléte és jelentése meglehetősen eltér az európai formáktól. Japánban ezt úgy szokták kifejezni: „Az én családom X valláshoz tartozik.” Ez azonban csak azt jelenti, hogy az illető családja hagyományai miatt X valláshoz (főleg a buddhizmushoz) tartozik, és az elhunyt családtagok sírja X vallás templomának sírkertjében van. Ez tehát távolról sem jelenti azt, hogy az illető az adott vallás tanítása szerint is él. Persze ettől még a buddhizmus döntő hatást gyakorolt az erkölcs alakulására és az emberek gondolkodásmódjára. Mert a buddhizmusból kialakult konfucianizmus mély gyökerű Japánban.A statisztikai adatok azt mutatják, hogy a családi sírhely szerint a lakosság nyolcvan százaléka buddhista. Azonban ha megkérdeznénk, „hogy ha nem családja hagyománya, hanem saját elgondolása szerint vallásos-e vagy van-e hite”, akkor csak harminc százalék felelne igennel. A másik vallásról, a sintóról ma már az is megkérdőjelezhető, hogy egyáltalán vallásnak minősítsük-e, mivel a sinto mibenléte főleg a mindennapi élet hagyományaiban, szokásaiban nyilvánul meg, nem pedig valamilyen elvont vallási tanításként. Ennek egyik oka, hogy – különösen a XX. század első felében (a két világháború között) – mesterségesen kihasználták a császár és a sintomítosz kapcsolatát, mert politikailag hasznosnak találták a militarizmus céljaihoz, hogy az egész országot háborúra fanatizálják. Ezért lett Hirohito isten. A háború elvesztése után aztán a császár már önmaga nyilatkozta, hogy mégsem isten. Ennek ellenére a sinto eredetű hagyományokat és szokásokat most is őrzik az emberek. Például a legtöbb házasulandó fiatal sinto pap által celebrált szertartással esküszik, holott nincs semmi hitük benne. Hagyományból országszerte imádkoznak gyermekünnepségeken a sinto templomokban a gyermekek jövőjéért. Amikor új épületet húznak fel, sinto papot hívnak a bokrétaünnepségre. Viszont a temetési szertartás túlnyomó többségben már a buddhista vallás szerint zajlik. Tehát a lakosság nagy része eseményenként váltogatja a szertartás vallását. A sinto templom a dzsindzsa, a buddhista pedig a tera, a sinto jellegzetes színe a piros, a buddhizmusé a fekete. A sinto tanításának lényege, hogy minden dolognak van saját istene.A régi vicc is jól tükrözi a valóságot: „Amikor a vallásukról megkérdezett japánok >buddhistasinto< válaszainak számát összeadták, eredményül a lakosság számának kétszerese jött ki." Valóban, a hetvenes évek statisztikai adatai szerint a megkérdezettek nyolcvanegy százaléka buddhistának, hetvenkilenc százaléka sintoistának vallotta magát.Lehet, hogy Japán azon ritka országok közé tartozik, ahol az emberek többségének nincs külön saját, személyes hittel vallott vallása. A művelődési minisztérium legújabb adatai szerint a megkérdezettek 75 százaléka így felelt. Viszont ez nem azt jelenti, hogy az emberek ateisták. Nagyon kevesen vannak (körülbelül öt-hat százalék), akik tagadják Isten létét vagy a vallást elleneznék. Tehát sokaknak egyértelmű hite nincsen, viszont szokásból vagy családi hagyományból valamelyik vallás követőjének vallják magukat.Érdekesen alakult a kereszténység helyzete is a szigetországban. A statisztikai adatok szerint a megkeresztelkedettek, illetve a valamelyik keresztény egyházhoz tartozó hívek száma az összlakosság körülbelül egy százalékát teszi ki. Persze mivel az emberek kissé bizonytalanok a vallás kérdésében, becslések szerint a keresztények vagy legalábbis azok száma, akik a kereszténységet a "legjobb" tannak tartják, a lakosság három százalékát is elérheti Japánban.Az egyszázaléknyi kereszténynek majdnem fele római katolikus, a másik fele a protestáns egyházakhoz tartozik. A legtöbb protestáns egyház az 1942-ben létrejött Nihon Kirisuto Kyodan nevű szervezetbe tömörült, és ezáltal bizonyos egységet alkot. Ezenkívül elég nagy anglikán közösség is működik (Nihon Seikoukai). A lutheránus egyház, az ortodox egyház is létezik, és rengeteg kisebb társaság vagy szekta is hirdeti Krisztus igéit.Látható, hogy a gyakorló keresztények kevesen vannak, de a kereszténység iránti érdeklődés igen nagy. Azok száma, akik a Bibliát olvassák vagy a kereszténység iránt érdeklődnek, akár húszmillióra is tehető. Ennek egyik oka, hogy Japánban a hívek számához képest hihetetlenül sok a keresztény iskola, az általános iskoláktól – sőt az óvodáktól – az egyetemekig. Az ottani diákok, akiknek csak elenyésző töredéke keresztény, tanulmányaik során ismereteket szereznek a keresztény tanításról, és ha már ismerik annak tartalmát, akkor később is érdeklődnek iránta. Különösen a jezsuiták által alapított Sofia Egyetemnek nagy a hírneve magas színvonala miatt. A keresztény iskolák általában elég népszerűek, és jó az emberek benyomása róluk.Japánban mindenki tudja, hogy a császári családban is, amely a közelmúltban sinto istenként szerepelt, a jelenlegi Michiko császárné nem gyakorló katolikus ugyan, de a tokiói katolikus Szent Szív Egyetemen végzett. A Bibliát minden évben újranyomtatják, minden második család könyvtárában megtalálható. Több mint száz kiadó is működik, amely keresztény ismeretterjesztésre specializálódott.További érdekesség, hogy Japánban elég népszerű a keresztény templomban tartott nem keresztények esküvője. E pároknak öt hónapos kurzuson kell részt venniük a katolikus egyháznál. Ők nem lesznek ugyan még ezáltal keresztények, de az alapismeretek megszerzésével a keresztény tanítás tisztelőivé és feltehetőleg a kereszténységgel szimpatizálókká válnak.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.