Szlovákiát választotta a Peugeot

A Peugeot Szlovákiát választja új közép-európai üzemének helyszínéül – adta hírül a Cercle Finance. A borsos beruházásért Lengyelország és Magyarország is versengett. A magyar gazdasági miniszter azonnal támadást indított Járai ellen, őt okolva az elmaradt beruházás miatt.

2003. 01. 15. 14:06
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az üzem Nagyszombaton, Pozsonytól 45 kilométerre kezdi meg működését. A nagyszombati üzem beindítását 2006-ra tervezik, 3500 alkalmazottal. Az üzem kisjárműveket gyárt: a Citroen C3-asát, a Peugeot leendő 107-esét), és évi 300 ezer autó gördül le szalagjairól – számolt be a Cercle Finance című francia üzleti lap weboldala.

Elesik ezáltal a Peugeot-Citroen megrendelésétől a varsói kormány, amely a lengyelországi Radomskóban látta volna szívesen az autógyárat. A francia lap szerint a szlovákiai telepítés mellett végül két fontos tényező döntött: egyrészt az, hogy ’’Európa közepén’’ van Nagyszombat, s kitűnő a környék úthálózata, másrészt Csehországban, 2005-ben kezdi meg működését a Toyota üzeme, amellyel a francia autógyártó cég partnerkapcsolatban áll.

A francia forrás meg sem említi az üzemért folytatott verseny résztvevői között Magyarországot, mely korábban szintén pályázott a Peugeot-Citroen üzemének telepítésére. Tatabánya lett volna a potenciális helyszín, ám az üzlet valószínűleg még az utolsó, komolyabb tárgyalási fordulók előtt kútba hullott.

Az Index egyébként megjegyzi: ez a harmadik eset, hogy sikertelenül próbáltak üzemet telepíteni Tatabányára. Nem valósult meg a BMW-összeszerelő üzem, mely Lipcsében foglalkoztat inkább munkaerőt, s a jelenleginél kétszer nagyobb kapacitású Peugeot-Citroen gyárat is Csehország vitte el.

Míg Szlovákiában a korona ára megugrott a bakközi devizapiacon a bejelentés hírére, Magyarországon Csillag István gazdasági és közlekedési miniszter Járai István, az MNB elnöke ellen intézett kirohanást. Csillag – számol be az Index – a francia bejelentést követően adott nyilatkozatában a kútba esett üzletet egyértelműen a megnövekedett magyar munkaerőköltségekkel és az erős forinttal indokolta. Az Index némi iróniával ’’első számú közellenségként’’ aposztrofálta Járait, akit Csillag kizárólagos felelősként jelöl meg, azt állítva, hogy a magyar kormány befektetési javaslata versenyképes volt, megfelelt a szlovák ajánlatnak, s a franciák a szlovák munkaerő alacsony költsége miatt hozták meg döntésüket.

Francia források nem említik Magyarországot a lehetséges színhelyek között, s a döntés indoklásában az infrastrukturális adottságokat emelik ki, ám szó sem esik a szlovák munkavállalók esetleges bérigényeiről

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.