Hősies erények és csodák – a boldoggá avatás feltételei

Március 23-án a római Szent Péter téren II. János Pál pápa - négy másik személy társaságában - boldoggá avatja Batthyány-Strattmann László (1870-1931) körmendi szemorvost, a "szegények orvosát". A szentek tisztelete a kereszténység három nagy ágazata közül kettőnek - a katolikus egyháznak és az ortodox egyháznak - a jellemzője, míg a protestantizmus elvetette a szentek tiszteletét. A katolikus egyház boldoggá avatási eljárása (latinul: beatificatio) a szentté avatási eljárás első része.

MNO
2003. 03. 23. 5:15
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az egyházban mindig, megszakítás nélkül születtek szent életű emberek. Amikor egy keresztény emléke körül megbecsülés, a csodálat a tisztelet légköre bontakozik ki, amikor a hívek kegyelem ajándékáért fohászkodnak hozzá, akkor az egyházi vezetés feladata szabályozottan megállapítani az életszentség valódiságát, azt, hogy az illető személy valóban hősies fokon gyakorolta-e a keresztény erényeket. A hősiesség nem feltétlenül jelent kivételes tulajdonságokat. Állhat abban is, hogy az illető nagylelkűen és a tökéletességre törekedve teljesítette mindennapi kötelességeit. A mindennapi élet az életszentség csúcsaira való jutás legáltalánosabb helye.

A boldoggá avatáshoz a kánonjog szerint az erények hősies gyakorlásán túl szükség van csodára is, amelyet Isten szolgája közbenjárásának tulajdonítanak. Kivételt képeznek a vértanúk, mivel maga a vértanúság, amelyet valaki Isten iránti szeretetből szenved el, a hit szempontjából az isteni kegyelem egyértelmű jele. A vértanú és nem vértanú boldogok szentté avatásához a boldoggá avatás után újabb csodára van szükség. A csodának minősülő tény természetfölöttiségének megállapítása rendkívül szigorú követelmények alapján történik. A teológiai vizsgálatot megelőzően orvosi bizottság tanulmányozza az ügyet tudományos szempontból. Mivel a vizsgált csodás tények általában testi gyógyulások, ezért van szükség orvosi bizottságra. Az egyház illetékes szerve olyan saját orvosi gárdával rendelkezik, amelynek tagjai a legkiválóbbak közé tartoznak mind szakmai, mind erkölcsi szempontból.

A Szenttéavatási Kongregáció részletesen szabályozza, hogy milyen feltételek mellett fogadja el hitelesnek a csodát. Általában áttétes rákos betegek gyors gyógyulását szokták a kongregáció elé tárni. Az ilyen betegekről a végső stádium miatt már az orvosok is lemondtak, azonban hirtelen mégis felgyógyulnak. Amikor bekövetkezik a csoda, akkor az az egyház számára egyértelmű jelnek számít arra, hogy Isten egyik kiválasztott emberéről van szó. A kongregáció minden ilyen esetben rendkívül részletesen foglalkozik a csodával. Ez azt jelenti, hogy több, egymástól független orvoscsoporttal vizsgáltatják meg a beteg kórtörténetét.

Az eljárás során a jövendő boldog, „Isten szolgája” ügyének összes dokumentációja a „Causa”. Ennek írásos formája a „Positio”, amely magában foglal egy tömör életrajzot, valamint a jelölt erényeinek részletes és dokumentált ismertetését. Ezt az anyagot három bizottság tanulmányozza: a történelmi bizottság a jövendő boldog írásainak hitelességét és tanbeli tisztaságát, az orvosi bizottság a csoda természetét és igazolhatóságát, a teológiai bizottság pedig az erények hősiességi fokát, illetve, ha vértanúról van szó, akkor halálának körülményeit vizsgálja.

A „Postulator” az a személy, aki hivatalosan kéri a szóban forgó „Isten szolgája” boldoggá avatását, a „konzultorok” pedig azok a teológusok, akik felülvizsgálják a benyújtott bizonyítékokat. Őket nevezték valamikor „az ördög ügyvédeinek”, mert feladatuk közé tartozik a nehézségek kimutatása. Minden egyes esetet kilenc teológus tanulmányoz, függetlenül egymástól, majd egy közös gyűlésen megvitatják az ügyet. Elemzéseiket írásban, olasz nyelven továbbítják a bíborosi testületnek, és a végső döntést természetesen a pápa hozza meg.

Az életszentség a hit szemével Isten ajándéka az Egyház számára – és ez bizonyos fokig történelmi jelenség is, amely koronként változik. A jelenben például nem annyira a hősies cselekedeteken van a hangsúly, hanem inkább az erényekben való dinamikus növekedésen. Még jelentősebb változások történtek a vértanúk esetében: azelőtt csak a fizikai kínzást vették tekintetbe. Ma viszont már ismeretes a pszichikai kínzások súlyossága is, mint például agymosás, személyiség megtörése, amint ezt gyakorolták a kommunista börtönökben. A teológiai bizottságnak van még egy feladata: ki kell mutatnia a jövendő boldog időszerűségét.

A szentté avatást 1170-ben III. Sándor pápa vonta a pápa hatáskörébe, módozatát, a boldoggá avatást VIII. Orbán pápa (1623-1644) határozta meg. Eszerint: először a területileg illetékes püspök kivizsgálja, hogy a jelölt valóban szent életet élt-e, történtek-e közbenjárására csodák, illetve, hogy nem részesült-e meg nem engedett tiszteletben. E vizsgálat lezárása után, ha az illető szent híre tartja magát, tíz év múlva indítják a pápai felülvizsgálatot. Ha a jelölt halála után 50 évvel szentségének a híre még eleven, s legalább egy csoda történt általa, a pápa boldoggá avathatja.

A boldoggá avatott személy „boldog” (beatus) címet és korlátozott tiszteletet nyer. A boldoggá avatottat egy meghatározott területen (ország, vagy szerzetesrend) nyilvánosan tisztelhetik (zsolozsmában és szentmisében), de ereklyéit nyilvános tiszteletre nem tehetik ki, és templomot nem szentelhetnek a tiszteletére. A boldoggá avatás rendjét legutóbb II. János Pál pápa 1983. január 25-i keltezésű, Divinus perfectionis maister című apostoli konstitúciója határozta meg. A vatikáni Szentté Avatási Ügyek Kongregációját 1588-ban alapították, azóta ez foglalkozik a boldoggá és szentté avatások ügyével. 1609-től 1999-ig terjedő időszakban 1742 személyt avattak boldoggá.

Az 1989/90-es fordulat óta eddig két magyar boldoggá avatására került sor: II. János Pál pápa boldoggá avatta Apor Vilmos vértanú győri püspököt (1997) és Romzsa Tódor vértanú ungvári görög katolikus püspököt (2001), a harmadik lesz most Batthyány-Strattmann László. II. János Pál pápa szeretne a volt kommunista országok régiójából minél több arra érdemeset boldoggá és szentté avatni azért, hogy ezzel is a világ elé tárja az itteni kommunista diktatúra alatt tanúsított helytállást.

A magyar ügyek két kategóriába tartoznak. Az elsőbe azon kiváló emberek sorolhatók, akik a kommunizmus ideje alatt a hitükért, az emberi jogokért szenvedtek mártíromságot, vértanúhalált. Ezeket felterjesztették Rómába. A pápa azok iránt is érdeklődik, akik valamilyen kiemelkedő életúttal rendelkeznek. A további boldoggá avatásra váró magyarok között van Mindszenty József bíboros és Márton Áron gyulafehérvári püspök, s előrehaladott Scheffler János és Bogdánffy Szilárd partiumi vértanú püspökök ügye. Salkaházi Sára ügye is befejeződhet a közeljövőben, ő is vértanú-halált szenvedett. Mellettük a kármelita Marcell atya iratait is felterjesztették a Vatikánba.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.